Різкий ривок нафти і небажання українських АЗС опускати ціни – огляд і прогноз ринку нафти і пального
У понеділок, 15 травня, світові ціни на нафту з самого ранку взяли різкий курс вгору. Тоді Росія і Саудівська Аравія заявили, що готові продовжити угоду країн ОПЕК+11 (підписанти віденських угод) про скорочення видобутку нафти ще на дев'ять місяців – до кінця березня 2018 року. При цьому вони розраховують, що до продовженої угоди приєднаються нові учасники.
У вівторок лише до вечора нафта трохи здала позиції і перейшла до зниження. Інвестори побоювалися з приводу обсягів експорту нафтовидобувних країн.
У середу нафта знову рвонула вгору. Ціни піднялися до максимуму з кінця квітня. Це відбулося як на тлі заяв Іраку і Південного Судану продовжити угоду про скорочення видобутку, так і даних Міненерго США про зниження запасів комерційної нафти в країні на 1,8 млн барелів (– 0,3%) за тиждень.
І хоча у четвер нафта спочатку значно опустилася, вже до вечора вона з лишком відіграла свої позиції. Інвестори високо оцінювали ймовірність продовження угоди про скорочення видобутку ОПЕК+11. Алжир повідомив про готовність продовжити угоду.
Не зупинилася нафта і в п'ятницю. Ринок все ще залишався під враженням від можливого продовження угоди про скорочення видобутку. Зустріч країн-учасниць призначена на 25 травня.
У підсумку, всього за тиждень еталонні сорти нафти Brent і WTI подорожчали на 5%.
У той же час, багато галузевих експертів скептично ставляться до ефективності продовження торішніх віденських домовленостей, відзначають аналітики консалтингової групи А-95. Значна частина здійсненого країнами ОПЕК скорочення фактично була "реалізована" на папері. Наприклад, Ірак і ОАЕ скористалися природним зниженням виробництва в період техобслуговування нафтових родовищ, щоб відзвітувати про виконання своїх зобов'язань перед партнерами по пакту.
Крім того, США не тільки нарощують видобуток нафти, а й збільшують її експорт у Північну Азію. Це заважає планам Росії і ОПЕК видалити товарні надлишки нафти з найбільш перспективного ринку збуту.
Але повернемося в Україну. Оптові ціни на паливо продовжили своє зниження. За даними директора консалтингової групи А-95 Сергія Куюна, минулого тижня вартість дизпалива опустилася до рівня кінця грудня 2016 року. Також стабілізувалися і європейські котирування, середні значення яких на $30/т нижчі від квітневих.
На поточному тижні трейдери не чекають істотних змін, говорить Куюн. Однак дизпаливо може подешевшати ще на 100-200 грн/т.
А ось роздрібні оператори не поспішають міняти цінники на стелах АЗС, на відміну від дрібного опту. Вартість палива на АЗС залишається незмінною ось уже кілька тижнів після квітневого подорожчання.

Невеликі коливання, звісно, наявні, але мають різноспрямований характер. Так, за даними аналітика консалтингової компанії UPECO Олександра Сіренка, за минулий тиждень мережа Маркет підвищила ціни на дизпаливо на 0,50 грн/л. Також відзначився оператор Marshal, знизивши вартість ДП на 1,40 грн/л у Харківській області. Паралель знизила вартість бензину А-92 в Донецькій області на 0,80 грн/л.
"В цілому деякі гравці вважають, що незабаром ринок почне активний рух вниз. Але для цього потрібен поштовх від національних операторів, якого немає. А спрогнозувати цей момент не може ніхто", – нарікає Сіренко.
Дивна ситуація склалася на ринку автогазу. Незважаючи на те, що оптові ціни продовжують обвал, роздрібна вартість пального не знижується. Є дві причини цього: по-перше, на ринку залишилася велика кількість дорого автогазу, поставленого за цінами до обвалу котирувань; по-друге, відсутність російського імпорту (крім Роснефти) зберігає побоювання нового зростання цін і нестачі ресурсу вже на початку червня. Разом з тим, вірогідність зниження цін на АЗС на поточному тижні дуже висока.