На першій передачі. Які легковики купують українці і що заважає зростанню їх продажів

7 грудня 2019, 09:11

Продажі нових легкових автомобілів у країні зростають, але дешеві «євробляхи» й американський «биток» не дають дилерам розправити крила, пише журнал НВ

43 -річний архітектор Юрій Гриньовський два місяці тому продав свій старий автомобіль і купив новий — KIA Ceed у кузові універсал. Мотив банальний: мешканець Ірпеня не хотів віддавати свій час, сили та гроші на обслуговування і ремонт попереднього авто, яке досить довго служило його сім'ї.

Відео дня

Гриньовський волів продукт корейської KIA, однієї з найпопулярніших марок в Україні: за підсумками 10 місяців цей бренд посів третю сходинку в загальному заліку продажів нових авто. За даними інформаційно-аналітичної групи AUTO-Consulting, результат корейців — це 6,1 тис. переданих клієнтам легкових автомобілів.

Якби архітектор придбав не Ceed, а іншу модель того ж виробника — кросовер Sportage, він став би просто зразковим вітчизняним покупцем нового автомобіля. Бо Гриньовський живе у Київській області, а саме мешканці цього регіону традиційно найчастіші клієнти автосалонів: на частку столиці й області припадає 40% усіх придбаних за 10 місяців року нових машин. А Sportage виявився найпопулярнішою моделлю: із січня до кінця жовтня цей кросовер роз'їхався країною тиражем майже 4,9 тис. штук.

Загалом, за підрахунками AUTO-Consulting, за вказаний період дилери продали 71,2 тис. нових машин, а до кінця 2019-го їх буде всі 80 тис. На тлі аналогічного періоду минулого року це хоч і невеликий успіх, але все-таки хороший показник: плюс 9,6%. Бо в 2018-му був спад у 2,3%, зумовлений активним ввезенням у країну вживаних «євроблях», і підсумкові 78,4 тис. проданих за рік автомобілів із цифрою нуль на одометрі. Із таким результатом 41-мільйонна Україна опинилася на 23-му місці в Європі — приблизно нарівні з 2-мільйонною Словенією і нижче, ніж Словаччина з її населенням 5,4 млн людей.

А якщо згадати суворий постмайданний 2015-й, коли за 12 місяців українці купили лише 46,5 тис. нових автомобілів, то нинішній результат і зовсім виглядає прекрасним.

Але у досвідчених дилерів нинішня планка не викликає захоплення: 11 років тому в країні за будь-які два місяці загалом продавали більше машин, аніж зараз за 10. Тоді, в 2008-му, Україна показала абсолютний рекорд — 623 тис. нових автомобілів знайшли собі перших власників. І національний ринок був № 6 у Європі, нагадує Марк Парех, директор преміум-брендів і учасник правління Віннер Груп Україна, яка представляє в країні Jaguar, Land Rover, Volvo та Porsche.

Картина машинною оливою

С татистика продажів свідчить, що українці, якщо йдеться про нові автомобілі, і далі орієнтуються на недорогі моделі — до $20 тис. Та й продажі низького, як і середнього, цінових сегментів зросли швидше за ринок загалом — на 11% кожен.

У країні керують балом демократичний французький Renault — № 1 із продажу, японська (і традиційно мила серцю співвітчизників) Toyota, яка наступає йому на п’яти та помірний у цінах KIA, що претендує на бронзу.

Всі згадані виробники доводять, що крім фактора ціни на вітчизняному ринку, визначальним є ще й великий, різноплановий модельний ряд.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

У першій п’ятірці, за даними AUTO-Consulting, єдиним винятком із правила «що більше моделей — то краще» став Nissan. Японці примудрилися за наявності лише трьох автомобілів, які продають у салонах марки — кросовери Juke, Qashqai, X-Trail (не рахуючи представленого в тестовому режимі пікапа Navara) — знайти покупців на 4,5 тис. своїх машин. І водночас поліпшити на 8,7% власний результат проти підсумків десяти місяців 2018-го.

Показники Nissan експертів не дивують: українці продовжують любити кросовери. Саме такі автомобілі, нехай і не повнопривідні, але хоча б із позашляховим обвісом і збільшеним кліренсом, вони прагнуть отримати у свої гаражі.

До десятки найпопулярніших у країні моделей потрапили одразу сім SUV, тобто автомобілів сегмента кросоверів і позашляховиків. А в топ-20 це представництво ще помітніше — SUV посіли одразу 15 позицій.

Логічно, що й перше місце з продажів здобув паркетник Sportage — один із найдоступніших у компактному C-SUV-класі. Корейських кросоверів, які коштують від 450 тис. грн, продали втричі більше, аніж обожнюваний частиною населення країни бізнес-седанів Toyota Camry, що посіли лише 10-те місці в рейтинзі найпопулярніших авто країни.

До речі, саме клас С — найпопулярніший у сегменті кросоверів і позашляховиків: на нього припадає 61% продажів. А самі лише SUV становлять 65% від усіх придбаних у країні за 10 місяців року нових легкових автомобілів.

«Сегмент SUV зростає шаленими темпами», — каже Руслан Акімов, комерційний директор Peugeot Citroen Україна. Автовиробники нарощують пропозицію таких автомобілів і в боротьбі за споживача знижують ціни. «Людина думає так: якщо раніше я за ці гроші міг купити простий седан, то тепер трохи доплачу та їздитиму на джипі», — пояснює Акімов.

Бажання «їздити на джипі» буквально зносить голову співвітчизникам, що доводять продажі дорогого великого німецького SUV Audi Q8. Нова модель підірвала ринок — за 10 місяців 2019 року українці придбали 618 таких авто вартістю від 1,5 млн грн, що означає для самої Q8 надбавку 865% проти аналогічного періоду 2018-го.

На те, що у багатьох співвітчизників не перевелися гроші, вказують і приголомшливі показники зростання деяких люксових брендів. Справжній рекорд — плюс 450% проти 10 місяців 2018-го — встановив ультрадорогий Rolls-Royce. Щоправда, в абсолютних цифрах його ривок виглядає менш вражаючим: 11 проданих машин цієї марки проти торішніх двох.

По 200% додали елітний спортбренд Lamborghini та дорогий американський Cadillac: кожен продав цьогоріч по три авто проти одного, що знайшли покупця в 2018-му.

А ось результат британського Jaguar вражає як відсотками (+121%), так і кількістю проданих за 10 місяців 2019-го машин — 294. Головним драйвером став електрокар Jaguar I-Pace, уточнює Парех.

Відчутно покращили свої продажі дорогі бренди Land Rover, Volvo та Tesla. Але загалом преміум-сегмент демонструє стабільність. Пояснення ховається у нижчих результатах братів із концерну VAG — VW і Audi. Торік обидва бренди зняли вершки на своїх дизельгейтних авто. Щойно вичерпався потік цих полегшених істотними знижками машин із двигунами на важкому пальному, які дилери VAG привозили в Україну з ринків тих країн, де подібні апарати опинилися під забороною, результати обох «німців» пішли вниз.

Дизельгейтні авто роздули ринок, каже Парех, а зараз їх немає. І взагалі преміум-сегмент повернувся до реальності, тобто майже не зростає.

Насправді ж зростає ринок машин з електричним двигуном. За даними асоціації Укравтопром, за три квартали року кількість зареєстрованих у країні е-карів збільшилася на 42%. Утім, основою такого зростання є низька база порівняння: роком раніше, коли тільки почали діяти митні пільги для електромашин, їх імпорт був зовсім невеликим.

СІМЕЙНА ЦІННІСТЬ: Архітектор Юрій Гриньовський цьогоріч придбав новий автомобіль корейського бренду Kia, одного з найпопулярніших серед українців (Фото: НВ)
СІМЕЙНА ЦІННІСТЬ: Архітектор Юрій Гриньовський цьогоріч придбав новий автомобіль корейського бренду Kia, одного з найпопулярніших серед українців / Фото: НВ

Хороша дорога гривня

А вторинок «поїхав» угору передусім завдяки загальній стабілізації економіки та зростанню доходів, вважає Акімов із Peugeot Citroen Україна. Ще одна причина — зміцнення гривні, через що імпортні автомобілі подешевшали, каже Оксана Борейко, директорка з маркетингу компанії Рено Україна. Так, від початку року національна валюта подорожчала на 13% щодо американського долара.

Внаслідок чого, наприклад, якщо рік тому доступний французький седанчик Peugeot 301 на бензині коштував 350 тис. грн, то нині зокрема й завдяки курсовій різниці він подешевшав, за словами Акімова, до 285 тис. Таким чином машина за рік втратила в ціні 20% у гривневому еквіваленті. Такі курсові «знижки» відіграли свою роль і в продажах інших автовиробників.

Додатково розігрівають ринок і стають дедалі доступнішими кредити, а також програми фінансування від самих дилерів. І якщо влітку 2018-го кредитні ставки становили приблизно 14% річних, то в середині осені вони знизилися до 10%.

Важливість кредитного фактора продавці знають добре: понад 10 років тому, коли ринок був на піку, покупки із залученням позикових коштів займали до 50% у загальній структурі продажів. Після низки криз кредитні гроші стали дорогими і ринок обвалився. Нині ж почався довгоочікуваний відкат.

За оцінками Рено Україна, сьогодні вже кожен п’ятий новий автомобіль у країні купують у кредит. У самій компанії цей показник вищий — 30%, а все завдяки власним програмам фінансування, зокрема лізингу. У Peugeot Citroen Україна приблизно кожен четвертий автомобіль продають із використанням позикових коштів. Тут найпопулярніша програма — кредит на три роки під 0% із передоплатою 50%, який надає сам продавець.

Та й у банків кількість запитів на кредитування зростає щомісяця, каже Роман Бунич, директор департаменту продажів через альтернативні канали та партнерів Креді Агріколь Банку. Мовляв, ринок досить конкурентний, тому фінустановам доводиться боротися за клієнтів. Серед останніх новинок у сфері автопозик — спрощення кредитного договору та скасування нотаріального посвідчення договору застави.

Накупити в мотлох

В ітчизняний ринок нових авто все ніяк не може стати на шлях сталого розвитку. Навіть нинішній його приріст міг би бути істотнішим. Але дилерам не дає зітхнути вільніше те, що офіційні продавці у приватних бесідах називають слівцем «автомотлох».

У січні-вересні 2019 року країна, за даними Укравтопрому, імпортувала 412,8 тис. легкових автомобілів на $2,6 млрд. Однак на частку нових машин припало лише 16% від загальної кількості ввезених машин (65,3 тис. штук), і на їх закупівлю імпортери витратили $1,2 млрд. Тобто як мінімум $1,4 млрд у грошовому вираженні в авторинку відібрали не першої свіжості тачки.

Найбільше нових автомобілів прибуло в Україну з Японії — 13,6 тис. штук. А лідером із постачання секонд-хенду стала Німеччина — 89 тис. штук.

Вплив вторинки помітно навіть географічно: позитивну динаміку продажів нових машин зафіксовано, за даними AUTO-Consulting, у всіх областях країни, крім Одеської. А все тому, що саме там, на півдні, імпорт дешевих машин із пробігом став визначальним. «У регіоні є кілька портів, куди приходять старі машини зі США. І там також є точки їх продажів», — пояснює Акімов.

Утім, те, що настільки опукло з’являється на Одещині, характерно для всієї країни.

За підсумками 10 місяців серед перших реєстрацій легкових авто в Україні частка старих машин становила 83%, каже Георгій Овсянников, директор департаменту маркетингу Укравтопрому, хоча тооік це було 55%. Середній вік автопарку в Україні, за словами Дмитра Скляренка з департаменту маркетингових комунікацій Української автомобільної корпорації, тепер становить 22,2 року. Тоді як у США це 11,8 року, а у Франції — 9,1.

Проблема у вигляді старих авто заходила у країну хвилями. На початку 2019-го Україна пережила бум реєстрацій так званих євроблях — дешевих уживаних авто з Європи. До кінця лютого діяли пільги на 50% на їх розмитнення. І тільки за січень у країні поставили на облік 51 тис. таких машин, а наступногоу місяця — ще 85 тис., розповідає Акімов.

Далі на руку любителям секонд-хенду зіграло скасування заборони на ввезення машин, випущених до введення екологічного стандарту Євро-5, тобто до 2010-го. «Тепер в Україну можна ввезти, розмитнити та зареєструвати легковий автомобіль із пробігом екостандарту Євро-2, інакше кажучи, аж до 1996 року випуску», — журиться Овсянников. Водночас нові машини, які ввозять у країну, повинні відповідати набагато суворішій нормі Євро-5.

Окрім того, в 2019-му істотно зріс імпорт ще одного різновиду автомобілів із пробігом — того самого американського «битка», який настільки помітно вплинув на продажі в Одеській області.

Перш ніж потрапити в Україну, американські легковики та кросовери побували на батьківщині в ДТП, далі їх продали страхові компанії на спеціальних аукціонах за смішною ціною. Як правило, йдеться про машини не старші трьох років. Безліч невеликих українських компаній взялася завозити у країну «биток», пропонуючи не тільки його підбір на заокеанських аукціонах, але й ремонт ні місці. У підсумку така «майже нова» машина обійдеться клієнтові приблизно на 20−40% дешевше схожих б/у машин, привезених з Європи.

У будь-якого безкоштовного сиру є нюанси, і в разі з «битком» це часткова несумісність європейських і американських версій, що робить складним ремонт і підбір запчастин. До того ж покупець не завжди має повну інформацію про рівень пошкодження «аукціонного американця» і навряд чи дізнається, наскільки реальний рівень безпеки такої машини відповідає заявленому виробником.

«Таких машин зі США заїхало багато, але вони ще не пішли в цикл перепродажу, аби люди зрозуміли: [на американському «битку"] вони втрачають більше, — каже Юлія Сівак, директорка департаменту Mazda компанії Авто Інтернешнл.

ІСКРА ПРОДАЖІВ: Марк Парех із Віннер Груп Україна задоволений продажами
ІСКРА ПРОДАЖІВ: Марк Парех із Віннер Груп Україна задоволений продажами "своїх" брендів, — і передусім Jaguar, у якого буквально "вистрілив" електричний I-Pace / Фото: НВ

Поїдемо веселіше

Х оч би що відбувалося з «євробляхами» і штатівським «битком», незабаром учасники ринку очікують позитиву. А все тому, що, як висловився Парех із Віннер, головні економічні показники країни покращуються рівно так само, як і загальне бізнес-середовище.

Уряд та експерти справді видають позитивні прогнози зростання ВВП на наступний рік — у межах 3,7−4,5%. А це означає, що споживчі настрої співвітчизників залишаться на позначці «купувати».

Крім того, банки мають намір допомогти українцям більше витрачати. За даними нещодавнього опитування, проведеного НБУ серед фінустанов, 74% респондентів прогнозують збільшення роздрібного та корпоративного кредитного портфеля.

Все це допоможе заповнити своєрідний автовакуум, який існує у країні. В Україні на 1 тис. населення припадає лише 215 автомобілів, що помітно менше, ніж у всіх сусідів: наприклад, у Польщі цей показник дорівнює 571, а в Литві — 415. «Потреба є, і її треба задовольняти», — каже Сивак.

За словами Акімова, в очах глобальних гравців Україна є однією з найперспективніших територій. А тому, якщо раніше той же Peugeot Citroen випускав на місцевий ринок свої новинки із запізненням на рік-півтора, порівнюючи з Європою, то тепер робить це без будь-якого тимчасового люфту.

Експерти впевнені: за підсумками 2019-го загальна кількість проданих нових машин становитиме приблизно 80 тис. із лишком.

А далі має бути ще краще. Сивак вважає, що за наступний рік вітчизняний ринок зросте на 5−10%. І загальні продажі нових машин у країні перетнуть позначку 100 тис. одиниць. У Рено Україна оптимістичніші: прогноз Оксани Борейко на наступний рік — 110 тис. нових легковиків.

СТРИМАНИЙ ОПТИМІСТ: У 2019-му, на думку Юлії Сивак, директорки департаменту Mazda компанії Авто Інтернешнл, вітчизняний ринок нових машин зросте ще на 5–10% (Фото: НВ)
СТРИМАНИЙ ОПТИМІСТ: У 2019-му, на думку Юлії Сивак, директорки департаменту Mazda компанії Авто Інтернешнл, вітчизняний ринок нових машин зросте ще на 5–10% / Фото: НВ
Показати ще новини
Радіо NV
X