Автоматична передача даних в Оберіг: Ризики та наслідки

10 липня, 14:30

Чи врятує автоматична передача даних військовозобовʼязаних з цивільних медзакладів в систему «Оберіг» від корупції та маніпуляцій на ВЛК?

Відтепер результати медичних оглядів військовозобов'язаних у цивільних лікарнях автоматично будуть доступні через реєстр «Оберіг». Закон, який ухвалила Верховна Рада, може стати важливим кроком у боротьбі з корупцією та маніпулюванням під час проходження військово-лікарських комісій.

Реклама

Верховна Рада зробила крок до впорядкування та систематизації у сфері мобілізаційних процесів — ухвалила законопроєкт 12066, який серед іншого дозволяє автоматичну передачу даних про результати медичних оглядів до Реєстру призовників, військовозобов'язаних та резервістів «Оберіг». Президент його вже підписав. Фактично це означає, що Міністерство оборони отримуватиме з Електронної системи охорони здоровʼя (ЕСОЗ) інформацію про стан здоровʼя громадян для ухвалення рішень про їхню придатність до військової служби. Для суспільства, що виснажене війною, недовірою до державних інституцій та історіями про «ВЛК за годину» чи «липові» довідки про інвалідність, ця новина мала б стати позитивною. Проте багато хто сприймає це як загрозу лікарській таємниці.

Моделюємо наслідки

1. Зниження ризиків фальсифікацій

Автоматизація обміну даними давно назріла. Всі ми чули або особисто знали історії про те, як за пару годин, без реальних обстежень, військово-лікарські комісії визнавали людину «придатною» (це стосується ВЛК при ТЦК та СП). Або навпаки — військовозобовʼязані отримували «непридатність» за хабар чи звʼязки. Паперові довідки губились, діагнози змінювались. Відтепер, коли ВЛК матиме доступ до електронних медичних записів, удавати, що «якоїсь довідки не вистачає» стане технічно неможливо. Це зменшить можливості для маніпуляцій і змусить всіх учасників процесу — як лікарів, так і пацієнтів — відповідальніше ставитись до своїх дій.

Тобто це реально може вплинути на зниження ризиків фальсифікацій. Раніше частину документів ВЛК могли просто «не побачити», іншу — втратити чи переписати діагноз «легшої форми». Тепер ці прийоми стають ризикованими для самих членів військово-лікарських комісій: якщо дані є в ЕСОЗ, приховати їх буде неможливо. А спроба видати інший діагноз без підтвердження — прямий шлях до відповідальності за службове підроблення. Тобто це може суттєво змінити поведінку самих лікарів — тепер будь-яка спроба «підправити» документ може бути викрита і матиме наслідки.

2. Безпека даних

Всі дії в системі залишають цифровий слід: зафіксується кожен доступ до інформації - хто, коли, під яким ключем заходив і яку інформацію переглядав. Це фактично унеможливлює анонімні «випадкові збої» чи раптові втрати файлів, до яких ми вже звикли в паперових процесах. І навіть спроба видалити чи змінити інформацію не зникне безслідно — кожна дія фіксується автоматично. Для системи оборони це новий рівень контролю, а для пацієнтів — додаткова гарантія захисту їх прав.

Звісно, що це не може повністю нівелювати усі ризики. Навіть автоматизація не виключає людського фактора. У систему може бути внесена спотворена або помилкова інформація. Але, як зазначалось вище, тепер це стане значно небезпечніше для тих, хто ризикне таке зробити — залишаться цифрові сліди, які дозволять знайти винного в фальшуванні діагнозів. А отже, все-таки ризики зловживань зменшуються.

Закон також встановлює обмеження: військові отримуватимуть лише ту інформацію, що стосується медичних показань для служби, а не всю медичну історію людини. Це важливо для балансу між правами людини та інтересами Сил оборони. А отже, розмови про «повний доступ до приватних даних» — перебільшені й більше схожі на міфи та страхи, аніж на реальні загрози.

3. Підвищення загальної культури турботи про здоров’я

Непоміченим наразі лишається ще один важливий ефект: підвищення загальної культури турботи про здоров’я. Нововведення законопроєкту 12066 матимуть відкладені, проте позитивні наслідки. Адже, якщо людина дійсно має певні проблеми зі здоровʼям, які не дозволяють їй виконувати свій військовий обовʼязок, вона повинна мати реальну історію лікувань, звернень до лікаря, реабілітаційних заходів. Без них ВЛК не визнає обґрунтованості скарг щодо здоров’я. Простими словами, це означає, що люди матимуть вчасно проходити обстеження, стежити за хронічними хворобами, дотримуватись призначень лікарів. В результаті, це не просто про «папірець для комісії», а реальна турбота про власне здоровʼя.

4. Спрощення процедури оскарження висновків ВЛК

На моє переконання, автоматичний доступ до медичних даних з цивільних лікарень через «Оберіг» може вплинути й на спрощення процедур оскарження висновків ВЛК: тепер всі документи будуть збережені в електронній системі, а не загублені в паперових архівах. Це дозволить швидше й об'єктивніше переглядати суперечливі рішення. Для військовозобов'язаних це означає можливість не оформляти повторні медичні довідки, а отримати доступ до повного пакета документів одразу. Це також зменшить бюрократичний тиск і кількість помилок при повторних оглядах чи апеляціях.

5. В майбутньому ступінь придатності визначатиме компʼютер?

Водночас закон створює технічну основу для майбутньої автоматизації ухвалення рішень ВЛК. Алгоритми теоретично зможуть визначати ймовірний ступінь придатності на основі даних ЕСОЗ, знижуючи вплив суб'єктивності лікарів. Це зробить процес більш контрольованим і прогнозованим, зменшуючи вплив людського фактора.

Моделюємо ризики

Звісно, лишаються питання: наскільки захищена сама система ЕСОЗ від хакерських атак, втручань, технічних помилок? Як уникнути ситуацій, коли людина через збій отримає некоректний висновок? Тут все залежатиме від якості технічних рішень і політичної волі запровадити ефективні механізми контролю.

Не можна виключати і ризиків соціальної напруги: ті, хто звик вирішувати свої питання через «знайомих у військкоматі», тепер можуть стикнутися з холодною стіною цифрової системи. І це породжуватиме опір, скандали, нові вимоги до законодавства.

Короткі висновки

Але головний висновок такий: ухвалений законопроєкт — це не про тотальний контроль чи порушення прав пацієнтів. Це про намагання навести порядок у сфері, де хаос та ручне управління коштують життів.

У цій історії важливо ще одне: закон спонукає до відповідальності не лише лікарів, а й самих військовозобов'язаних. Адже більше не вдасться прийти на ВЛК без історії обстежень, «з чистим аркушем», і вимагати встановити певний «серйозний» діагноз. Тепер буде видно все: коли звертався і як часто, які були скарги, які рекомендації виконував, а які ні. І це стимулюватиме людей піклуватись про своє здоров’я заздалегідь, а не згадувати про нього лише після повістки.

Чи врятує цифровізація ВЛК від корупції повністю? Навряд. Але це серйозний крок до прозорості й справедливості. Тепер, на моє переконання, завдання держави — зробити цей крок реальністю, а не просто рядком у законі. Завдання держави — зробити його працюючим інструментом і пояснити людям, що це для їхнього ж блага.

Показати ще новини