Забуті аграрні дотації

7 серпня 2018, 13:00

Тема державної підтримки окремих галузей економіки, особливо аграрної, завжди була і залишається дискусійною.

Будучи нейтральною структурою, рівновіддаленою від різних індустрій, Рада бізнес-омбудсмена не бере участі в лобіюванні інтересів представників тієї чи іншої галузі. Однак, виступаючи за верховенство права і впровадження в Україні принципів ефективного управління (good governance), Рада змушена реагувати на ті випадки, коли норми закону, що встановлюють преференції, не виконуються, або політика держави в плані їх виконання є явно непрозорою або непослідовною.

Відео дня

З такою ситуацією ми зіткнулися на початку цього року.

Новий механізм

Навіть ті, хто не має відношення до аграрного сектора, напевно чули про спеціальний режим ПДВ для аграріїв, так званої акумуляції ПДВ. Цей режим проіснував до початку 2017 року. Потім його замінили на бюджетні дотації на розвиток аграріїв, які охрестили "квазіакумуляцією ПДВ".

Сенс квазіакумуляції в тому, що аграріям щомісячно виплачуються дотації, які залежать від суми ПДВ, сплаченої ними в бюджет.

Квазіакумуляція ПДВ була представлена ​​як довгострокова ініціатива. На підтвердження серйозності цих намірів, Бюджетний кодекс доповнили статтею, яка гарантує в 2017-2021 роках щорічний обсяг державної підтримки не менше 1% аграрного ВВП.

Втрачені місяці

Норма закону, яка встановила право аграріїв на отримання дотацій – стаття 16-1 Закону України Про державну підтримку сільського господарства України від 24.06.2004 р № 1877-IV (далі – Закон), набула чинності з 1 січня 2017 року.

22 лютого 2017 року набув чинності нормативно-правовий акт Кабміну, який визначив формулу і механізм розподілу і виплати бюджетних дотацій, розподіливши ролі в цьому механізмі між Мінагрополітики, ДФС і Державним казначейством.

Сума дотацій розраховувалася множенням суми ПДВ, сплаченої сільгоспвиробником в бюджет, на два коефіцієнта:

  • "внутрішній" – частка дотаційних видів діяльності в загальному обсязі оподатковуваних операцій конкретного платника податків;
  • і "зовнішній" – співвідношення загальної суми заявлених до виплати дотацій по всій країні і суми наявних у бюджеті асигнувань (розраховується окремо для сфери птахівництва і окремо для всіх інших дотаційних видів діяльності).

Оскільки базою для розрахунку суми дотацій є дані про сплату ПДВ до бюджету за відповідний місяць, то, з огляду на терміни подання звітності та сплати податку, виплати об'єктивно повинні були проводиться із затримкою у два місяці (наприклад, виплати за січень – не раніше березня).

01 березня 2017 року уряд видав розпорядження, необхідне для передачі 4 млрд грн, виділених в Бюджеті-2017 на цю мету, в розпорядження Мінагрополітики – і, таким чином, механізм був запущений.

У квітні - грудні 2017 року аграріям регулярно надходили дотації, розмір яких був розрахований за результатами їх діяльності в лютому - жовтні відповідно. Однак, коли черга дійшла до виплат за результатами листопада - грудня – аграрії очікуваних коштів не дочекалися.

Нулі в бюджеті

Причина такої ситуації була проста: 4 млрд грн, виділені в Бюджеті-2017, відповідно до звіту профільного міністерства, були дочиста з'їдені виплатами за лютий - жовтень. Виплати за листопад - грудень планувалося здійснити за рахунок Бюджету-2018. Однак там коштів на це не виявилося – навіть ті 2 млрд грн, які уряд заклав у проект бюджету, не встояли після проходження його через парламент.

Законодавець виконав норму Бюджетного кодексу, виділивши в цілому 6,3 млрд грн на підтримку аграріїв. Однак всі ці кошти були спрямовані на інші програми і напрями, зокрема, 4 млрд – на програму підтримки тваринництва. А на квазіакумуляцію ПДВ просто нічого не залишилося.

У лютому 2018 року до Ради звернулася група підприємств одного з аграрних холдингів, які повідомили про порушення їх права на отримання дотацій за листопад - грудень 2017 року. При цьому вони апелювали до норм статті 16-1 Закону, які продовжували діяти, до свого знаходження в Реєстрі одержувачів бюджетних дотацій (Реєстр) і до факту сплати ними значних сум ПДВ в бюджеті у відповідних місцях.

Детально вивчивши ситуацію, Рада дійшла висновку, що мова йде не про проблему лише цього одного агрохолдингу. В аналогічній ситуації опинилися всі аграрії, включені до Реєстру.

Рішення не запропоновано

З огляду на отримані відповіді на звернення Ради, органи виконавчої влади, включно з профільним міністерством – Мінагрополітики, зняли з себе відповідальність за долю невиплачених дотацій, пославшись на відсутність виділених для цієї мети бюджетних коштів.

Але, на думку Ради, орган, який реалізує державну політику в певній сфері, не може дистанціюватися від вирішення важливих проблем у цій сфері. Залишати питання в "підвішеному" стані, неприйнятно. Наша країна рухається по європейському вектору розвитку і прагне створити привабливі для інвесторів умови. І дуже важливо, щоб державна політика у всіх сферах була зрозумілою і послідовною.

Вельми складно було б пояснити незацікавленим спостерігачам, які звикли до європейських практик відносин держави і бізнесу, яке смислове навантаження несе в собі чинна стаття 16-1 Закону і для якої мети продовжує вестися Реєстр, якщо ці виплати більше не виробляються.

З огляду на ті практики, які прийняті в країнах з розвиненими правовими інститутами, якщо було прийнято політичне рішення про недоцільність подальшої підтримки аграріїв за допомогою того механізму, який прописаний у статті 16-1 Закону – то слід було б ініціювати відповідні законодавчі зміни, що виключають цю статтю із Закону, оголосити про закриття відповідної бюджетної програми і про припинення роботи Реєстру.

В іншому випадку слід було б вжити заходів для того, щоб чинна норма Закону була виконана, зокрема шляхом пошуку джерел фінансування. Механізми для цього існують, і не вичерпуються лише внесенням змін до Бюджету. Наприклад, є механізм перерозподілу бюджетних витрат між різними програмами, який вимагає згоди уряду і профільного комітету парламенту. За допомогою цього механізму, до слова, в жовтні минулого року більше 200 млн грн було перекинуто з програми квазіакумуляції ПДВ на програму з розвитку хмелярства і виноградників.

На думку Ради, аграрії, які розраховували на отримання дотацій за листопад - грудень минулого року, мають підстави вимагати від держави, принаймні, ясності. До них слід або донести, що "зовнішній" коефіцієнт за ці місяці був розрахований як "0" (і, отже, виплат проведено не буде), тим самим давши можливість, за бажання, оскаржити цю позицію в судах, або чітко зорієнтувати щодо перспектив і термінів виплат.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X