Час додати яскравості. Як повинні еволюціонувати українські міста

3 серпня 2019, 08:30
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке

Київ посів 111 місце в рейтингу розвитку міст. Оцінювалися 174 мегаполіси з 80 країн. Як поліпшити ситуацію за допомогою світла

Ви могли чути, що Київ опинився на 111-му місці в світовому рейтингу розвитку міст. Оцінювалися 174 мегаполіси з 80 країн. Результат був би значно гіршим для української столиці, але її врятувала оцінка містобудування — 4-та в рейтингу. Світ прискорився. Очевидне стає явним — наші міста відстають у розвитку.

Відео дня

Моя компетенція — смарт-рішення. Тобто інновації. Я займаюся світлом і хочу розповісти про те, як зробити кращими Київ, Одесу, Львів, Харків. Будь-яке інше місто країни, і особливо — регіональні центри. Час відходити від депресивності. Час додати яскравості.

Поговорімо про розумне світло

Будемо в тренді і зафіксуємо той факт, що світло — це серйозна екологічне навантаження. Зменшення шкідливого впливу на навколишнє середовище стає не тільки умовою комфортного життя, а й питанням виживання. Сьогодні міста навчилися економити до 40% електроенергії на освітленні вулиць.

Що таке Smart City («розумне місто»)? По суті, це підвищення продуктивності систем та інтерактивності міських служб. Повсюдне зниження витрат. В осяжному майбутньому — це інтернет речей. Втім, про нього наступного разу. Занадто специфічна тематика.

Ми говоримо про інновації в світі. Комп’ютеризовані LED-світильники, якими управляють за допомогою спеціалізованого програмного забезпечення. На вулицях. Промислових об'єктах. Автотрасах. У публічних просторах.

Це не просто, як ми звикли, «вкл."/"викл.» (автоматично), але також глобальний збір даних. Про пересування. Про кількість учасників руху або активність пішоходів. Неперсоналізована база даних.

Ви правильно зрозуміли: змінюється яскравість освітлення. Залежно від часу доби та інших умов. Наприклад, підтримується мінімальний рівень освітлення за відсутності руху. Наближається пішохід або авто, датчик руху спрацьовує, і ліхтар починає горіти яскравіше. Нікого немає — рівень освітленості мінімальний. Внаслідок отримуємо економію електроенергії і скорочення бюджетних витрат.

Вечірньої пори лампи можуть працювати на повну потужність. А вночі, коли кількість людей на вулицях мінімальна, — на рівні нижньої межі допустимої норми освітленості. Це найчастіше 50−60% від номінальної потужності ламп.

І ще дуже важливий момент — забудьте про темні вулиці або неосвітлені дороги. Система сама стежить за несправностями, вказуючи операторам місце і причину поломки. Звісно, залишається людський фактор у якості експлуатації. Однак погодьтеся, його вплив мінімізовано.

Давайте на прикладах

Осло. Там провели модернізацію 55 тисяч світильників. По суті, апгрейднули робочі апарати, додавши їм «мізки». Обійшлися без заміни електричних кабелів. Норвезький варіант годиться далеко не всім. Все впирається в якість інфраструктури, самі розумієте.

Квебек. Уже економить приблизько 30% електроенергії, хоча модернізацію повністю завершили тільки в історичній частині міста.

Лос-Анджелес. Уявіть, місто отримувало до 40 тисяч повідомлень на рік про несправності з освітленням. Точкові проблеми. Міські служби моніторили місто ночами, щоб спростити фіксацію несправностей. Американці втомилися боротися з вітряними млинами. І вклалися в «розумне» освітлення на основі мобільних і хмарних технологій. Тепер ліхтарі реагують на життя — тобто на рух людей. Процес реалізації технології ще не завершений. Але мені сподобалося формулювання їхньої мети: «Зробити Лос-Анджелес придатним для життя». Ні відняти, ні додати.

Буенос-Айрес. Аргентинська столиця ніколи не купалася в розкошах. А сама Аргентина застрягла в перманентних кризах. Однак місцева влада знайшла гроші, щоб оновити світлодіодними технологіями понад 91 тисячу вуличних світильників зі 125 тисяч. Результат — 50-відсоткова економія на енерговитратах. Істотне скорочення викидів вуглекислого газу. І, нарешті, зростання привабливості міста для жителів і туристів.

Київ, з якого ми починали, насправді теж розуміє важливість цих технологій. Я перевірив інформацію — на заміну ліхтарів старого зразка планують витратити приблизно 700 млн гривень цьогоріч. Погодьтеся, сума чимала в масштабах нашої економіки. Столиця замінить приблизно 20 тисяч ліхтарів на світлодіодні світильники. До речі, місто підрахувало, що в 2019-му на «розумному» освітленні вже заощадило 10 млн гривень.

Змінюйтесь! Освітлення — це питання еволюції розвитку простору

Мені хочеться вірити, що місто таки витратить заявлені кошти на заміну освітлення. Щоб вважатися сучасним, Києву також потрібно глибше відстежувати людинопотік, повсюдно впроваджуючи smart-рішення. Втім, мій текст не стільки про столицю з її чималим бюджетом, скільки заклик до інших міст і громад. Змінюйтесь! Освітлення — це питання еволюції розвитку простору. Багато хто не зробив навіть першого кроку. Не потрібно думати, що Україна перебуває поза контекстом і всі ці «розумні рішення» тільки «для багатих і розвинених».

Ні, вони для нас. Це ми повинні економити кожну копійку. І децентралізація дає можливість місцевій владі модернізувати простір. Головне — щоб був громадський запит. Що скажете за своїми відчуттями, він є? Маю велику надію, цим текстом я підштовхну вас до певних висновків.

Спеціально для НВ Бізнес
Більше поглядів — у розділі Експерти НВ Бізнес

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X