Дороги з відходів в Україні
У світі вже давно використовують відходи гірничо-металургійного виробництва у будівництві доріг. Чи може Україна запозичити цей досвід
У світі вже давно використовують відходи гірничо-металургійного виробництва у будівництві доріг. Як у основі, так і в несучих прошарках автодоріг. Зокрема в дорожньому бетонному покритті. Однак в Україні такі технології заскладно втілюються.
Ще в 60−70-ті роки минулого століття в Україні успішно опановували технології будівництва бетонних доріг, але через дешевизну нафтопродуктів і необхідність утилізації відходів нафтової радянської промисловості, вся дорожня галузь була цілеспрямовано орієнтована на використання бітум-матеріалів (асфальтів). Ситуація змінилася на цілком протилежну після розпаду Союзу, зміни політичної та економічної ситуації в світі. Наразі в Україні доцільно використовувати бетони в дорожньому будівництві, які можна виготовити не тільки з місцевих матеріалів, а й з відходів гірничо-металургійної промисловості. Такий підхід забезпечить інфраструктуру країни довговічними і надійними автошляхами, оздоровить економіку і поліпшить екологічну ситуацію промислових регіонів.
Дослідження показують, що у бетонних доріг більш тривалий термін екплуатації (від 20 до 30 років), порівняно з асфальтовими (4−7 років). Більш того, вони набагато дешевші, якщо використовувати відходи гірничо-металургійних підприємств.
Новий напрям в дорожньому будівництві — це використання «сухих» бетонів, простих при укладанні, як асфальт, і довговічних, як бетон. Сьогодні бетони, міцність яких буде достатньою для дорожнього будівництва, можна виготовляти на основі відходів гірничо-металургійних підприємств і місцевих в’язких компонентів. З огляду на той факт, що місцеві в’язкі матеріали виробляють на основі гранульованого доменного шлаку, то можна запевнити, що вітчизняна бетонна дорога буде практично повністю побудована з відходів гірничо-металургійного виробництва.
Такий підхід в будівництві доріг може вирішити комплекс проблем. Це поліпшить якість дорожнього покриття, адже багато трас в країні перебувають в аварійному стані, а це вирішить питання переробки та утилізації промислових відходів, допоможе створити нові робочі місця, підвищити рівень життя місцевого населення.
Цінний будівельний матеріал з низькою вартістю чи гори відходів для наступних поколінь
У країні накопичено майже 160 млн тонн металургійних шлаків. Вони назбиралися ще з радянського періоду і продовжують зростати. Тільки на відвалах нашого підприємства «АрселорМіттал Кривий Ріг» міститься понад 50 млн кубометрів шлаку. Перспективи застосування вторинних продуктів з відходів гірничо-металургійних підприємств величезні. Це доведено на досвіді розвинених країн і підтверджено експериментами «АрселорМіттал Кривий Ріг», в рамках яких побудовані дослідні ділянки автомобільних доріг. У Європі майже половина від загального обсягу утилізації шлаків припадає на дорожне будівництво.

Перші кроки, які дозволять змінити ситуацію в масштабах країни:
— визначити і закріпити в ЗУ «Про автомобільні дороги» державну політику і стратегію розвитку автомобільних доріг, яка базується на пріоритетному будівництві бетонних доріг із застосуванням вторинної сировини з місцевих відходів гірничо-металургійних підприємств;
— ліквідувати бюрократичні процедури й оптимізувати кількість дозвільних документів для виконання робіт, пов’язаних із заміною асфальтного покриття на бетонне за умови використання вторинної сировини з місцевих відходів гірничо-металургійних підприємств. Внести відповідне доповнення до постанови КМУ в
— розробити і прийняти програму розвитку будівництва бетонних доріг із застосуванням вторинної сировини з місцевих відходів гірничо-металургійних підприємств;
— кошти, що надходять до держбюджету від екологічного податку за розміщення твердих відходів, скеровувати на будівництво бетонних доріг із застосуванням вторинної сировини з місцевих відходів гірничо-металургійних підприємств;
— відповідно до статті 40 ЗУ «Про відходи» забезпечити реальну підтримку компаніям, які займаються проектуванням, виробництвом матеріалів і будівництвом бетонних доріг із застосуванням вторинної сировини з місцевих відходів гірничо-металургійних підприємств.
Ці та інші пропозиції ми скерували до Комітету з транспорту та інфраструктури Верховної Ради, Офісу Президента і низки міністерств. Сподіваємося, наші ініціативи почують. Все, що для цього потрібно, це бажання проводити реформи задля розвитку країни.