Що робити з ФОПами. П’ять кроків

11 грудня 2019, 15:00
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке

Під один гребінець: чому тотальна фіскалізація може обернутися тотальним саботажем

Ухвалення законів № 128-IX та № 129-IX, які зобов’язують значну частину підприємців здійснювати продажі з видачею фіскальних чеків, очікувано викликало протест. Зміни зачеплять один мільйон ФОПів, які будуть змушені або радикально перебудувати свою діяльність, або згорнути бізнес, або перейти в тінь.

Відео дня

Міністр економіки Тимофій Милованов запитує через Facebook: «Що робити з ФОПами?». І отримує три тисячі коментарів на зразок «залишити у спокої!». Підприємці не вважають, що посилювати контроль у торгівлі слід саме з малого бізнесу — у той час, коли великий бізнес сплачує податків з обороту не набагато більше за дрібних підприємців (у відсотках) і зловживає у справді великих масштабах. Тільки це не так помітно для громадян.

Ініціюючи ухвалення законів про тотальну фіскалізацію, влада наголошувала, що прагне вирішити одну проблему: проконтролювати, щоб підприємці малого бізнесу не перевищували визначені ліміти, і таким чином, щоб спрощену систему не використовував крупний бізнес, який «подрібнюється» і працює «кущем ФОПів», а не переходить на загальну систему оподаткування.

Однак, невдовзі виявилося, що «бажань» значно більше — боротьба з оптимізацією податків, контрабандою, неврегульованою торгівлею через інтернет тощо. Контроль оборотів потягнув за собою додаткову звітність, обмеження в торгівлі, ризики штрафів.

Реакція ФОПів була настільки радикальною ще й тому, що зміни не були підготовлені. І малі та середні підприємці просто не очікували, що реформування почнуть саме з них. Зараз вони ображені самою позицією того, що це було зроблено швидко, несподівано і зачепило занадто широкі верстви. Як результат, їхня позиція теж максимально категорична: спочатку все «обнулити», скасувати, а потім сідати і домовлятися.

Для удосконалення законодавства у сфері діяльності ФОП урядом створена Координаційна рада з питань розвитку мікропідприємництва та малого підприємництва. В ній працюють представники МЕРТ, Мінфіну, ДФС, інших державних органів, а також представники об'єднань малого та мікро-бізнесу. Було вже кілька засідань, і ми бачимо бажання уряду якось цивілізовано вийти з конфліктної ситуації з ФОП. Але робота не завершена.

Малий бізнес потребує підтримки, великий — обмежень, інакше він поглинає малий

Які необхідні дії стають очевидними вже зараз

1. Направити дії на зловживання, а не на всіх ФОПів. Не треба боротися з «хворобами», вбиваючи весь організм. Якби ухвалені закони були націлені проти несумлінного бізнесу, який ухиляється від податків через спрощену систему, то малий бізнес міг би стати навіть союзником влади.

Малий бізнес потребує підтримки, великий — обмежень, інакше він поглинає малий. Великий бізнес здатен масштабуватися і тривалий час працювати на збиток собі, щоб витіснити дрібніших конкурентів і посісти монопольне становище на ринку. У малого бізнесу «жирового прошарку» немає, він швидко гине. Та чи ухвалені зміни унеможливлюють зловживання і захищають ФОПів, які нічого не порушують? Є сумніви. Підприємці справедливо кажуть, що великий бізнес зможе адаптуватися до нових правил, а от малий — не факт.

2. Працювати з ризиками. Тотальна фіскалізація створює ілюзію «простого рішення» для складної проблеми. Але ми бачимо чимало прикладів, коли не відбувається різкої зміни поведінки тільки на підставі прийняття законів. Фіскалізація торгівлі - це не одномоментний, а тривалий процес. Напевно, такий самий, як поширення державної мови на всі сфери діяльності чи обов’язкове перевезення дітей тільки в автокріслах. Закони ніби ухвалені, але наступного дня ми не прокинулися в іншій країні. Це процес поступовий.

Щоб не робити всіх ФОПів порушниками та не відкривати можливості для корупційних дій перевіряльників, варто відмовитися від ідеї тотальної фіскалізації, а сконцентруватися на роботі у сфері підвищених ризиків. З продажем товарів, які вже підпадають під обов’язкову фіскалізацію, досі є проблеми. То давайте спочатку там наведемо лад, а не будемо намагатися охопити неохопне.

На сьогодні визначені категорій товарів, при продажі яких є підвищені ризики уникнення оподаткування. Це складна побутова техніка, ліки, ювелірні вироби, паливо, автозапчастини тощо.

Очевидно, що потрібно працювати і з іншими критеріями. Великі брендові магазини, які розташовуються у торгівельних центрах, — це не такий самий малий бізнес, який має кіоск з шапками та рукавицями у підземному переході. Мережа спортивних клубів з басейнами, які продають свої абонементи через ФОП, — це не те саме, що «качалка» на 30 кв м у маленькому містечку. Великий ресторан на сто посадкових місць — це не кав’ярня з одним працівником. Потрібен диференційований підхід, і чіткі критерії оцінки (зокрема, метражі торгівельної площі), які не будуть ставити малий та великий бізнес в однакові умови. Експерти та представники бізнесу мають уже готові розрахунки та пропозиції. Головне — бажання влади.

3. Зміцнювати довіру. Різка реакція ФОПів багато в чому пояснюється попереднім негативним досвідом контактів з державною машиною. Потрібно провести інституційну реформу податкової та митної служби, довести до ладу ліквідацію Податкової міліції та інших економічних підрозділів у правоохоронних органах і створити єдину службу з боротьбі із економічними злочинами. І головне — показати, що дії в цьому напрямку — це пріоритет для влади.

4. Дерегулювати та збільшити ліміти. Потрібно підвищити граничні ліміти для всіх груп ФОП, адже вони не переглядалися багато років і давно вже «з'їдені» інфляцією. А не переглядалися вони, очевидно, з прихованою метою відсікти частину бізнесу від використання спрощеної системи оподаткування. Нічого, окрім зростання тіньового сектору такі дії не принесли.

Також існує чимало «прогалин» у регулюванні сучасної торгівлі. Буває, і хочеш видати фіскальний чек, а немає визначеного правила. Деякі норми однозначно неактуальні, особливо це стосується дистанційної торгівлі. Мінфін має надати узагальнюючу консультацію щодо того, в який не складний спосіб суб'єкти мікро та малого підприємництва зможуть надавати фіскальні чеки в разі дистанційного продажу та при різних видах розрахунків між продавцем, покупцем, фінансовим посередником тощо.

5. Зрозуміти, що простого і швидкого рішення не буде. Критерії ризиків будуть змінюватися, і законодавче реагування на ризики — це постійний процес. Це шлях складний, але єдиний реальний. Як би привабливо не виглядала тотальна фіскалізація на папері, але на практиці вона не працюватиме.

Тотальна фіскалізація саботуватиметься. Перевірити 1,5 мільйона ФОПів неможливо, а отже, невідворотності покарання за порушення законодавства не буде. Небезпечно, якщо влада зробить з цього висновок, що гайки «прикрутили» недостатньо міцно, і з’являться нові законодавчі ініціативи на обмеження спрощеної системи, запровадження документообороту, маркування та інші шкідливі для малого бізнесу ініціативи.

Тож, давайте концентруватися на значних порушеннях, а не додавати ризиків малому бізнесу. Він і так має досить турбот.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X