Що показало е-декларування

8 листопада 2016, 18:18
1476
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке
Три довгі роки напруженої боротьби позаду, і електронне декларування працює. Інформацію про свої статки розкрили навіть більше посадовців, ніж очікувалось, через розширення нової категорії держслужбовців «Б»

Невже чиновники починають розуміти, що вони – наймані працівники, які отримують гроші з бюджету, а отже, мають звітувати перед своїми наймачами – платниками податків? Transparency International Україна вітає старт роботи системи е-декларування – це результат великої кількості докладених зусиль як нашої організації, так і багатьох наших друзів та партнерів – ПРООН, РПР, ЦПК, коаліції "Декларації під контролем", Центру «Ейдос», Центру демократії та верховенства права, міжнародних партнерів, окремих експертів, активістів, журналістів і представників влади.

Що ж далі? Це питання хвилює всіх, хто був обурений, побачивши ту шалену кількість готівки, земельних ділянок, сумок, годинників, зброї та творів мистецтва в деклараціях. Чи законно це все було отримано? Звісно, ми не вважаємо, що всі забезпечені люди є корупціонерами, але до значної кількості декларантів є питання: як? І тепер справа за Національним агентством з питань запобігання корупції та Національним антикорупційним бюро. НАЗК повинно повністю перевірити декларації. Повна перевірка – це з’ясування достовірності задекларованих відомостей, точності оцінки задекларованих активів, перевірка на наявність конфлікту інтересів та ознак незаконного збагачення. Стаття 50 Закону "Про запобігання корупції" говорить про те, що "обов’язковій повній перевірці підлягають декларації службових осіб, які займають відповідальне та особливо відповідальне становище, суб’єктів декларування, які займають посади, пов’язані з високим рівнем корупційних ризиків", тобто всі декларації «першої хвилі», які ми зараз побачили. А також у законі є пункт про те, що НАЗК "проводить перевірку декларації на підставі інформації, отриманої від фізичних та юридичних осіб, із засобів масової інформації та інших джерел, про можливе відображення у декларації недостовірних відомостей" і те, що "моніторинг способу життя суб’єктів декларування здійснюється Національним агентством на підставі інформації, отриманої від фізичних та юридичних осіб, а також із засобів масової інформації та інших відкритих джерел інформації, яка містить відомості про невідповідність рівня життя суб’єктів декларування задекларованим ними майну і статкам". Ось тут і є поле для діяльності журналістів та громадських активістів.

За які кошти та чи законно депутат Андрій Лозовой придбав хрест-енколпіон XIII століття зі святими мощами, маючи дохід близько 70 тис. грн. на рік? Як Юлія Тимошенко може орендувати будинок на 588 кв.м. у Козині під Києвом, маючи дохід трохи більше 75 тис. грн. на рік? З  відомостями, які вказують на невідповідність рівня життя суб’єктів декларування задекларованим ними майну і статкам ви можете й повинні (якщо хочете, щоб наша країна очищувалась від корупції), звертатися до НАЗК. До свого запиту ви можете докласти відповідні дані з реєстрів. НАЗК здійснить  моніторинг стилю життя посадовця, використовуючи вашу інформацію, і якщо буде встановлено невідповідність стилю життя задекларованим майну та статкам, відбудеться повна перевірка декларації. У разі виявлення ознак корупції, НАЗК має повідомити про це НАБУ або Національну поліцію (чи у перспективі ДБР).

Чи запрацює ця система реально? Чи почнеться "полювання на велику рибу", чи побачимо ми гучні посадки, як було в Гонконгу в 1970-х роках, коли тамтешня влада мала політичну волю і корупціонери отримували реальні тюремні строки? Очевидно, якщо журналісти та активісти будуть ставитися до ідеї скептично в стилі "все одно нічого не зміниться", і НАЗК не отримає жодного звернення, то мало що й відбудеться. Отже, щобільше людей перевірятимуть декларації та надсилатимуть інформацію про невідповідності в НАЗК, то більше ймовірності, що ми таки отримаємо результати. Але не треба думати, що вони будуть швидкими. Правоохоронна та судова системи України – напівпрацюючі та недосконалі. Але вода камінь точить. І це ілюструє той факт, що в 2015 році громадськості вдалося перезапустити процес відбору конкурсної комісії НАЗК (це був довгий та складний процес зі звинуваченнями активістів у гальмуванні впровадження безвізового режиму). Та й в успішний запуск е-декларування на початку  в його успішність вірили тільки оптимісти. Але він став реальністю! Отже, ми спільно зможемо зробити так, щоб ті, хто брешуть у деклараціях, були покарані. І тут ми дуже розраховуємо не лише на активну роботу провоохоронних органів та судової гілки влади, а й на постійний інтерес до цих процесів з боку Президента Петра Порошенка, парламенту на чолі зі спікером Андрієм Парубієм, уряду Володимира Гройсмана. Бо лише, хай не безпроблемна, але таки співпраця реформаторів в усіх гілках влади, громадянського суспільства, медіа та наших міжнародних партнерів механізм е-декларування став реальністю. І лише спільна праця гарантуватиме його успішне використання.

Ми всі зараз маємо стати волонтерами антикорупційного фронту і допомогти, а моментами й примусити відповідні органи помічати і притягати до відповідальності коруціонерів.