Розвиток eHealth: про що мовчать критики
Скільки б не лунало нарікань на недосконалість процесів у держзакупівлях, але про випадки "падіння" системи чи витік даних ми, на щастя, жодного разу не чули. Більш того: ProZorro отримала чимало міжнародних нагород і була запущена в продуктив у найкоротші терміни.
Але чомусь така сама модель, що реалізується для підтримки реформи охорони здоров’я, викликає відчайдушні суперечки. Чи то реформа для суспільства більш "чутлива", чи то справді в цій сфері "пороблено", але Проектному офісу eHealth щоденно доводиться відповідати на найабсурдніші звинувачення. Тому спробую в цій колонці дати відповідь на всі поточні питання та окреслити плани на найближче майбутнє.
Отже, модель розробки системи eHealth в рамках незалежного проектного офісу була необхідним компромісом, з яким погодились всі учасники процесу: громадські організації TI Ukraine та ЛЖВ, МОЗ, Агентство електронного урядування та МІС (медичні інформаційні системи - бізнес). Причому з самого початку йшлося про розробку MVP, запуск системи у тестовому режимі з обмеженим функціоналом та подальшу передачу eHealth державі в особі певного державного підприємства (існуючого чи новоствореного). Команда проектного офісу не планувала (та й не мала такого права) будувати повноцінну eHealth систему, що передбачає зберігання медичних даних, не маючи відповідного законодавчого регулювання, сертифікату КСЗІ та повноцінного адміністратора.
Звичайно, для успіху реформи в цілому необхідно говорити про ті переваги, які отримає пацієнт із введенням повноцінної eHealth системи. Це й електроні рецепти, і онлайн медична картка, і можливість звернутись до лікаря в будь-якій точці країни та надати йому повну картину свого здоров’я.
Але ми усвідомлюємо, що створення такої системи – справа не одного і навіть не двох найближчих років. Команду Проектного офісу важко назвати мрійниками, які не розуміють, у що вони вплутались і через це взяли на себе нереальні зобов’язання. В 2017 році ми погодили з Робочою групою МОЗ чотири основні процеси, які має забезпечувати eHealth-система для запуску реформи (а саме – для зміни принципів фінансування на первинному рівні):
- реєстрація центрів первинної медичної допомоги;
- реєстрація лікарів;
- укладення декларацій з пацієнтом на надання первинної медичної допомоги;
- можливість формувати "червоні" та "зелені" списки для виплат лікарям.
Сьогодні саме цей функціонал ми презентуємо лікарям "первинки" по всій Україні та закликаємо їх реєструватись, незважаючи на те, що система формально працює в тестовому режимі. Тому що розуміємо, що рівень комп’ютерної підготовки у країні дуже різний і багатьом доведеться опановувати "з нуля" не лише нову систему, але й роботу з комп’ютером в принципі.

Допомогу в цьому нам надають існуючі на ринку медичні інформаційні системи. Всього в країні їх близько 30-ти, до центрального компоненту системи eHealth наразі підключено 6. І нікого з них ми не обирали спеціально, ні з ким не вели окремих перемовин – підключитись може будь-яка МІС, яка поділяє наші ціли та принципи і проходить програму тестування.
А от далі нам, звичайно, потрібна легалізація. І, всупереч чуткам, ми активно драйвимо цей процес, допомагаємо з розробкою необхідних підзаконних актів, намагаємось прискорити процес передачі системи державі. Тому що подальший розвиток системи і заведення до неї медичних даних потребують особливо зваженого підходу.
При цьому ми усвідомлюємо, що повноцінна eHealth-система, яка б задовольняла вимогам як лікарів, так і пацієнтів – це не лише ті модулі, які сьогодні потрібні МОЗ, аби ефективно запустити реформу. Але саме їх слід розробити в першу чергу, аби здвинути ситуацію з мертвої точки. Саме тому команда Проектного офісу продовжує працювати згідно затвердженого плану, готує своє бачення подальшого розвитку eHealth та очікує на легалізацію вже зробленого. Ми віримо, що лише спільними зусиллями у нас знову вийде зробити ефективне IT-рішення в максимально реальні строки.