Чи реабілітуються українські дороги в 2018 році

5 жовтня 2017, 12:58
Бюджет – 2018 бере курс на реабілітацію дорожньої сфери. Він вводить абсолютно новий підхід до фінансування галузі

У проекті держбюджету 2018 року закладено, як мінімум, три механізми для відновлення дорожньої галузі України. Поряд з ваговим контролем і введенням карти пріоритетності українських доріг, вони здатні забезпечити якщо не швидкі, то стійкі і довгострокові зміни.

Відео дня

"Дорожня частина" бюджету – 2018

У проекті держбюджету наступного року на утримання і розвиток доріг державного значення планується виділити 13,5 мільярда гривень. Ця сума, фактично, дорівнює торішній.

На 1,5 мільярда гривень більше передбачається освоїти кредитів від міжнародних фінансових організацій (МФО). Якщо в 2017 році ми взяли в борг 3,7 мільярда гривень, то в проекті бюджету на 2018 рік заплановано використати 5,2 мільярда кредитних коштів.

В рамках децентралізації істотну субвенцію на будівництво, реконструкцію, ремонт і утримання доріг і вулиць отримають місцеві бюджети. Вона складе 11,4 мільярда гривень.

Також в проекті держбюджету закладено витрати на ремонт деяких особливо важливих доріг. Наприклад, 4 мільярди гривень планується виділити на ремонт доріг Львів - Тернопіль - Хмельницький - Вінниця - Умань - Одеса - Миколаїв - Херсон.

Ще 2 мільярди гривень хочуть витратити на ремонт автомобільної дороги загального користування державного значення М-03 Київ - Харків - Довжанський.

Крім цього, близько 350 мільйонів гривень передбачається витратити в рамках інвестиційного проекту "Покращення стану автомобільних доріг загального користування в Львівській області".

Істотну суму Україна планує повернути МФО. Якщо в бюджеті 2017 року на цю статтю витрат припадало 5,3 мільярда гривень, то проект держбюджету на 2018 рік передбачає повернення раніше отриманих позик майже 6,05 мільярда гривень.

Історичною подією можна вважати створення Дорожнього фонду. Він складе 32,6 мільярдів гривень і передбачає можливість збільшення в разі перевиконання надходжень від митних платежів.

Навіщо Україні гроші МФО

Згідно з проектом держбюджету, в 2018 році як кредити від МФО планується залучити 5,3 мільярда гривень. При цьому виплати за кредитами, узятими раніше, складуть понад 6 мільярдів. Може виникнути запитання: чи потрібен Україні інструмент, який коштує дорожче, ніж він приносить?

Однак якщо говорити про практику, то на сьогодні нове будівництво і масштабні реконструкції найчастіше реалізуються саме за кредитні кошти від міжнародних донорів. Іншого механізму просто немає.

По-перше, навіть підготовчі етапи перед початком зведення нової дороги можуть займати по кілька років. Якщо дорожній бюджет кожного разу формується тільки на рік вперед, дуже важко передбачити, чи отримає проект фінансування через кілька років. При цьому його розроблення, проведення тендерів і підготовча робота з підрядниками – це вже значні витрати. Які нерозумно здійснювати даремно.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

По-друге, сьогодні саме позики міжнародних фінансових організацій дозволяють нам швидко акумулювати кошти під існуючі та плановані проекти. А процедури контролю з боку МФО забезпечують прозорість витрачання цих коштів.

Виходить вигідний варіант. Україна має можливість спочатку побудувати дорогу, а вже потім віддавати за неї гроші частинами протягом 10-15 років.

Таким чином, основні вилучення з бюджету відбуваються після того, як дорога була побудована. Виходить, що економічний ефект від нових ділянок доріг компенсує бюджетні витрати в реальному часі.

Що таке Дорожній фонд

Відповідно до чинного закону "Про джерела фінансування дорожнього господарства України", фінансування дорожньої галузі нашої країни здійснюється за рахунок акцизів, спеціальних мит і деяких інших зборів.

Однак на практиці все виглядає інакше. Адже гроші спочатку надходять до загального бюджету, а вже звідти спрямовуються на дороги. При цьому суми державних витрат на дороги завжди менше, ніж відповідні збори.

Цю проблему має вирішити Дорожній фонд. Його головне завдання – акумулювати гроші для дорожньої галузі. Витрачання Дорожнього фонду може бути виключно цільовим. Це означає, що бюджет фонду не можна направити на латання будь-яких інших дірок, крім дорожніх ям.

Наприклад, джерелом субвенції на будівництво, реконструкцію, ремонт та утримання доріг і вулиць для місцевих бюджетів виступити як раз Дорожній фонд. У Пояснювальній записці до Бюджету-2018 сказано, що 35% від загального обсягу Дорожнього фонду підуть на місця.

Таким чином, дорожня сфера здобуде необхідну для неї прогнозованість і можливість планувати не категоріями одного року, а проектами. Що, до речі, є звичайною світовою практикою. Більш того, саме Дорожній фонд покладе старт процесу децентралізації в сфері дорожнього господарства.

Показати ще новини
Радіо NV
X