П'ять перемог в антимонопольній сфері

1 березня 2017, 11:07
Минулого року у сфері конкурентного права відбулися зміни, які зачепили більшість основних профільних законів та підзаконних актів

Крім того, Антимонопольним комітетом України (АМКУ) були надані роз'яснення з багатьох важливих практичних питань. Пропоную стисло згадати та оцінити 5 основних реформ у галузі у 2016 році у хронологічному порядку, що призвели до зменшення адміністративного впливу на бізнес:

Відео дня

1. Оприлюднення рішень АМКУ

У березні 2016 року набули чинності зміни, які зобов'язують АМКУ оприлюднювати на своєму веб-сайті рішення, прийняті за результатами розгляду заяв і справ стосовно концентрацій та узгоджених дій, а також рішень у справах про порушення законодавства про захист економічної конкуренції. Фактично АМКУ почав практикувати оприлюднення рішень ще у 2015 році, однак, законодавче закріплення цієї ініціативи також уточнило, що рішення повинні оприлюднюватися у повному обсязі, крім інформації з обмеженим доступом. Також, окрім рішень, на веб-сайті АМКУ повинна оприлюднюватися інформація про початок розгляду справи про узгоджені дії та концентрацію.

Корисне, в той же час не до кінця пропрацьоване нововведення, оскільки у випадку отримання дозволу на конфіденційну трансакцію, АМКУ через публікацію про відкриття справи або передчасну публікацію рішення, може розкрити її деталі і, тим самим, зашкодити її нормальному завершенню. Практична користь цих змін у тому, що завдяки публікації рішень юристи мають змогу дослідити підходи АМКУ у тому чи іншому спірному питанні.

2. Нові порогові показники для концентрацій

Мабуть, найбільш довгоочікувана реформа у сфері контролю за економічними концентраціями. Перший проект закону, у якому встановлювалися нові порогові показники для концентрацій, був переданий до Верховної Ради України ще у 2008 році. І ось у травні 2016 відповідні зміни набули чинності.

Старі порогові показники встановлювали досить низьку планку для концентрацій, що потребували попереднього одержання дозволу АМКУ. Так, достатньо було лише незначної присутності компанії в Україні (вартість активів або обсяг реалізації в Україні повинен був перевищувати 1 мільйон євро), щоб майже будь-яка концентрація з її участю потребувала звернення за дозволом в АМКУ.

Нові порогові показники підвищили вимоги стосовно вартості активів та обсягу реалізації учасників концентрації в Україні та у світі. На практиці це сильно зменшило кількість випадків, коли потрібно звертатись до АМКУ за дозволом на здійснення концентрацій і забезпечило йому можливість виділити додаткові ресурси для розгляду інших важливих питань. Тим не менш, у нових показниках все ще не береться до уваги присутність в Україні компанії або бізнесу, що буде придбаний, через що певні види трансакцій, які об'єктивно не матимуть впливу на Україну, можуть потребувати дозволу АМКУ.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Загалом, згадана реформа є безперечним кроком уперед і суттєво підвищила ефективність системи контролю економічних концентрацій. Втім, певні питання все ще потребують змін та уточнень у законодавстві.

3. Нове Положення про концентрацію

У серпні 2016 року було затверджено Положення про концентрацію, яким передбачено нові процесуальні правила, що стосуються підготовки та розгляду заяв про надання дозволу на концентрацію.

Попередня версія Положення майже не змінювалася з моменту свого прийняття у 2002 році і містила надмірно обтяжливі вимоги стосовно інформації та документів, необхідних для підготовки заяви. У поєднанні з низькими пороговими показниками, які робили необхідним отримання дозволу навіть на невеликі концентрації, що не мали відношення до України, це сильно збільшувало адміністративне навантаження на заявників. Можна лише уявляти, скільки концентрацій було завершено без дозволу АМКУ через те, що їх учасники вирішили не розпочинати важкий процес підготовки заяви (і повторювати його майже при кожній наступній трансакції).

Нове Положення було покликано виправити ці недоліки і у ньому було зменшено перелік необхідної інформації та документів, а також спрощено форму заяви (особливо у випадку концентрацій, що можуть бути розглянуті за спрощеною процедурою). Аналогічного оновлення також потребує Положення про узгоджені дії, оскільки наразі у ньому все ще зберігаються "старі стандарти" до підготовки відповідних заяв.

4. Оновлені роз'яснення стосовно розрахунку штрафів

Протягом 2016 року рекомендаційні роз'яснення щодо розрахунку штрафів оновлювалися 3 рази (у лютому, травні та серпні) і теперішня версія документу суттєво відрізняється від тієї, що була прийнята у 2015.

Тепер для визначення розміру штрафу можуть застосовуватись коефіцієнти, які враховують вплив порушення на інші ринки, соціальну значущість товару та прибутковість діяльності, пов'язаної з порушенням.

Впровадження таких коефіцієнтів є досить спірним, оскільки механізм їх встановлення у кожному окремому випадку є непрозорим (фактично, на розсуд АМКУ), і вони можуть сильно впливати на остаточний розмір штрафу. Наприклад, за допомогою коефіцієнтів штраф у 100 000 гривень можна збільшити до 200 000 гривень, або зменшити до 5 000 гривень (і це ще не враховуючи пом'якшуючих та обтяжуючих обставин, які додатково впливають на остаточний розмір штрафу). Тож наступні зміни у роз'яснення стосовно розрахунку штрафів повинні або уточнити механізм визначення коефіцієнтів, або взагалі їх прибрати.

5. Роз'яснення щодо оцінки горизонтальних концентрацій

Раніше підходи АМКУ до оцінки горизонтальних концентрацій (тобто коли сторони конкурують або можуть конкурувати на одному ринку) не були загальновідомими і важко було передбачити поведінку органу у певних ситуаціях. Для впорядкування таких підходів та забезпечення прозорості методології АМКУ у кінці грудня 2016 року були затверджені Рекомендаційні роз'яснення щодо оцінки горизонтальних концентрацій. Цей документ був розроблений із залученням міжнародних експертів і багато в чому наслідує аналогічні роз'яснення Європейської комісії.

Роз'яснення встановлюють загальні критерії для оцінки горизонтальних концентрацій та досить детально описують чинники, які повинні досліджуватися при їх розгляді. Наскільки дієвими будуть ці роз'яснення, покаже практика. У 2017 році АМКУ планує також затвердити роз'яснення щодо оцінки вертикальних концентрацій.

Підсумовуючи:
Показати ще новини
Радіо НВ
X