Омелян винен у відході Ryanair

28 липня 2017, 11:27
Перемога має багато батьків, а поразка — жодного. Цей вислів як ніякий інший пояснює те, що зараз відбувається з Ryanair

Насправді всі винні потроху, але ключова відповідальність лежить як не дивно на Мінінфраструктури. Яке вело переговори з Ryanair.

Вже тиждень всі новинні стрічки країни забиті новинами, пов'язаними з входженням компанії Ryanair в Україну. При цьому основною їх темою є звинувачення Міністра інфраструктури Володимира Омеляна по відношенню до директора аеропорту "Бориспіль" Павла Рябікіна.

Відео дня

Думаю, саме час згадати всі підводні камені цієї ситуації і домогтися її позитивного вирішення, щоб мільйони українців змогли літати в різні країни світу навіть на свої скромні доходи.

За точку відліку в ситуації краще взяти 15 березня 2017 року, коли в ЗМІ з'явилися повідомлення про те, що на сайті міжнародного лоукостера Ryanair стартував продаж квитків в Україну. Це стало сенсацією. А також багатьом пасажирам і експертам сказали про те, що переговори українського уряду і авіакомпанії явно перебувають на якійсь дуже фінальній стадії.

Ще через кілька днів, 24 березня 2017 року, відбулася подія не настільки сенсаційна, але важлива для описуваної ситуації - вступив на посаду новий директор аеропорту "Бориспіль" Павло Рябікін. Тобто менеджер обійняв свій пост, коли вже дуже великий масив переговорного процесу з ірландським лоукостером був позаду. Зокрема - узгодження деяких ключових параметрів. Адже компанії зі світовим ім'ям квитки на підставі протоколів про наміри не продають.

Що ж ми бачимо два-три останніх місяці? У сотнях новин і репортажів міністр інфраструктури Володимир Омелян вимагає від директора "Борисполя" підписати договір з компанією Ryanair. А Павло Рябікін щось відповідає і договір не підписує. З боку все виглядає як блискучий бій реформатора з ретроградом.

Я спробував з'ясувати, так все-таки що сталося з Ryanair. "Компанія Ryanair при входженні поводиться досить нахабно. І у них є для цього підстави - адже вони можуть збільшити ринок авіаперевезень в такій країні як Україна на 100-150%. Тому вони не просто вимагають 7,5 долара аеропортових зборів, вони хочуть вирішення всіх конфліктів в іноземних судах. Тобто державі або аеропорту доведеться доплачувати, щоб ця компанія літала з "Борисполя". Отже, економічно, в масштабах країни, це скоріше вигідно, ніж збитково. Але який держкерівник наважиться підписати договір з іноземною офшорною компанією, де буде записано, що Україна буде доплачувати за неї за послуги аеропорту за кожного перевезеного пасажира? Ось Омелян і домовився про такі умови, але хоче, щоб договір підписав і взяв на себе відповідальність - Рябікін", - сформулювало суть конфлікту джерело в уряді, з яким вдалося поговорити.

При цьому слід нагадати, що сьогодні збір аеропорту "Бориспіль" з кожного обслугованого пасажира становить 55 доларів США. У той час як можлива мінімальна заявлена вартість польоту Київ-Лондон компанії Ryanair становить 40 доларів.

Таким чином, з'ясувавши базові цифри переговорів, ми цілком можемо зрозуміти ймовірний розрахунок міністра інфраструктури. І він відносно непоганий - в Україну заходить Ryanair. Повітряний пасажиропотік приблизно подвоюється. Як результат - економіка країни отримує імпульс до розвитку за рахунок серйозного збільшення кількості подорожуючих громадян країни та іноземних туристів.

Однак, місць, які отримають від того, що сталося, прибуток багато - ресторани, готелі, таксі і так далі. А ось центр збитків буде один - це аеропорт "Бориспіль". Який в умовах обговорюваного договору повинен буде оплатити все це туристичне стимулювання економіки зі своєї, державної кишені.

"По-перше, вони вимагають, щоб ставка аеропортового збору в 7,5 доларів була фіксованою і безумовною. По-друге, вони хочуть, щоб вона розповсюджувалася і на рейс Київ-Лондон. По-третє, вони хочуть, щоби всі можливі суперечки між "Борисполем" і Ryanair розбиралися англійським арбітражем згідно з англійським правом", - офіційно пояснював переговорну позицію перевізника Павло Рябікін. При цьому, за словами менеджера, підписання сьогоднішнього проекту договору призведе до збитків "Борисполя" в 2 млрд грн на рік.

З іншого боку, прихід великого перевізника, звісно ж, надасть пасажирам багато нових можливостей і комфорту. Ось як оцінив перспективи співробітництва з компанією один з транспортних експертів, директор компанії ATN-International Костянтин Тимонькін у своєму ФБ:

"Чому Ryanair потрібен зараз? Тому, що вони літають в 208 міст Європи, і з Німеччини та Англії можна буде летіти далі. Тому, що рейсів з часом стане більше, головне, почати... "

Capacity (пропускна здатність) будь-якого аеропорту складається з двох головних елементів - терміналів і смуг. Крім побудованого більш ніж за мільярд доларів терміналу D, є ще діючий F, який використовується для особливих випадків (приліт хасидів, футбол, etc.) і законсервований B, який теж збільшили в півтора рази і моментально закрили в рік Євро-2012. Термінал B сам по собі до добудови пропускав 3+ мільйона пасажирів рік.

Є дві дуже довгі смуги. Обидві можуть приймати все, аж до Мрії. Лондонський Хітроу з двох смуг витискає 75,7 мільйонів пасажирів і 1293 рейси на день. Сьогодні по наших летить 8 мільйонів.

Всі смуги і термінали повністю обладнані. Все обладнання - від навігації смуг до сканерів безпеки - і багажних стрічок пройшло міжнародну сертифікацію і працює. Нічого не потрібно робити - просто "увімкніть світло".

Однак, вузьким місцем усього цього плану став новий директор "Борисполя" Павло Рябікін. Просто тому, що це йому – який не брав участі в обговоренні з Ryanair основних параметрів угоди - потрібно тепер взяти на себе всю відповідальність за неї. А також потім доводити уряду і державі в цілому, чому він раптом вирішив дотувати одну з авіакомпаній, що базуються в аеропорту, яким він керує.

І в такому ракурсі позиція Павла Рябікіна виглядає цілком виправданою. Оскільки в практиці держуправління в країні ще не зафіксовано вдалих і затверджених подібних проектів. Де в одному місці компанії дають з держбюджету десятки мільйонів доларів, а потім гарантовано збирають більше податків з готелів і ресторанів у Чернігові і Бердичеві. Чим і відшкодовують з прибутком раніше витрачені кошти.

З усього сказаного випливає наступне питання - а чому тоді Володимир Омелян так домовився з Ryanair ще до березня 2017 року, що умови цієї угоди не зможе підписати жоден розсудливий директор "Борисполя"? Або якщо підпише, то на його подальшій кар'єрі можна буде поставити хрест?

Коли чиновник веде переговори з великим міжнародним перевізником, то він, звичайно ж, повинен враховувати не тільки свої погляди, а й можливість імплементації домовленостей в економічну практику своєї країни. І умови були обговорені, можливо, і непогані - але вони не монтовані в реальність.

Чи знала про це компанія Ryanair? Могла не знати - вони не експерти з українських вибоїн ділових традицій. Чи знав про це міністр інфраструктури Володимир Омелян? Питання залишається відкритим.

Отже, ми зараз з вами присутні на заключному акті п'єси з вигнання компанії Ryanair з України. Відсутня в процесі переговорів особа вже представлена громадськості в якості винного.

І створені всі умови, щоб поточна нестерпна ситуація на авіаринку збереглася надовго - тому що нові лоукостери після такого уроку вже не скоро захочуть розмовляти з Україною.

І в такій ситуації, що склалася, яка з кожним днем буде чітко видна все більшій кількості людей, розгрібати все, що сталося, доведеться прем'єру Володимиру Гройсману. Тому що саме уряд кожен день, кожним своїм рішенням має доводити - що в Україні є держава, яка живе за законами. Яка відстоює права і обов'язки всіх, на кого ці закони поширюються.

Версії про те, кому була вигідна ситуація, що створилася, неоднозначні. Одні звинувачують у всьому олігарха Ігоря Коломойського і співвласника монополіста МАУ Аарона Майберга, Інші кажуть, що зрив стався на користь заступника голови фракції Блок Петра Порошенка нардепа Ігоря Кононенка і вказують на його прямий вплив на Мінінфраструктури та його керівництво.

Не виключено, що правдиві обидві версії - в фейсбуці ходять наполегливі чутки, що Омеляна обслуговують піарники, які працюють на Кононенка. І якщо зв'язка Омелян - "друг Президента" дійсно існує, то вона, розгубившись між інтересами Майберга-Коломойського і перспективами розвитку авіаційної галузі, яка, в підсумку, всім принесла би більше грошей - вочевидь зробила вибір на користь сформованих "схем".

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X