Чи дійдуть гроші до доріг

0 коментувати

До 2022 року Укравтодор повинен отримати 300 мільярдів гривень на ремонт доріг.

Разом з нечуваним досі обсягом фінансування державне агентство автомобільних доріг може отримати у використання небезпечний інструмент - "чорні списки", які можуть бути використані для швидкого освоєння контрактів між своїми фірмами.

"Я ненавиджу Укравтодор" - багато таких наліпок можна побачити на українських автівках. Якщо ви автомобіліст - ви точно часто згадували цей вираз. Скільки разів ви відчували на собі наші українські рівні дороги? Скільки сервісів шиномонтажу процвітає вздовж національних шляхів за рахунок жахливих доріг?

Протягом останніх 25 років на будівництві доріг наживалися безліч чиновників. Мабуть, багато хто чув анекдот про палаци дорожників:

        – За які кошти у вас такий палац та купа люксових автівок?

        – Ти бачиш он там великий та якісний автобан?

        – Ні, не бачу

        – Так отож

Rolls Royce вартістю від $300 тыс. доларів під входом до УАД

У 2016 році, нарешті, проголосували зміни до законодавства, які запроваджували стале фінансування дорожнього фонду. Вже у 2018 році на будівництво доріг виділяється понад 50 млрд гривень. Програма будівництва доріг на 2018-2022 роки передбачає нечуваний досі обсяг фінансування у 300 млрд гривень. Цих грошей навряд чи достатньо, аби одразу всі дороги стали широкими, рівними та якісними. Але це вже важливий крок до змін.

Найближчим часом активізується будівництво доріг. Але чи будуть виділені кошти витрачені максимально ефективно? Чи будуть побудовані дороги якісними та довговічними? Або ж знову окремі чиновники збудують собі нові палаци за наші з вами кошти?

Сумніваюсь щодо ефективного використання коштів, враховуючи останні новини від Володимира Гройсмана. Прем'єр хоче запровадити "чорні списки" спеціально для Укравтодору та надати йому право їх вести. Рівень довіри до Укравтодору у суспільстві досить низький, а таке рішення знижує довіру ще більше. Наша історія співпраці по впровадженню ініціативи CoST (Добровільна Ініціатива широкого кола зацікавлених сторін) із цією структурою також не досконала. Тому закономірно, що у нас виникає запитання. Чи не готується якась грандіозна схема аби освоїти ці 300 млрд гривень між своїми компаніями?

Тепер детальніше про історію з відкритістю й прозорістю Укравтодору та "чорні списки".

Укравтодор проти громадського контролю

Зі зміною керівництва Мінінфраструктури у суспільства з’явилася надія на рівні та якісні дороги. Першим кроком, тоді ще команди міністра Андрія Пивоварського, стало приєднання міністерства та Укравтодору до ініціативи CoST. Ця ініціатива працює над підвищенням прозорості та ефективності всіх етапів реалізації інфарструктурних проектів.

Володимир Омелян, ставши міністром інфраструктури, продовжив активне впровадження стандартів CoST та всіляку підтримку ініціативи.

У 2016 році служби Укравтодору не без проблем, але плідно, співпрацювали з CoST. Вперше за всю історію було розкрито інформацію по проектам, що фінансуються міжнародними фінансовими організаціями, такими як Світовий банк, ЄІБ та ЄБРР.

Спільними зусиллями вдалося досягти розкриття 70% інформації на різних етапах закупівель. Розробити рекомендації для підвищення ефективності реалізації проектів з ремонту та реконструкції доріг. Керівник Укравтодору Славомір Новак на презентації висловив сподівання на подальшу співпрацю з ініціативи CoST.

З приходом нового керівництва до Укравтодору співпраця з CoST була зупинена повністю. Спочатку новий очільник відмовився надавати будь-яку інформацію, а потім взагалі почалася дискредитаційна кампанія проти CoST.

Протягом 2017 року рівень розкриття інформації по проектам МФО складав 0%. Як наслідок, зникли звіти зроблені CoST, які ставили за приклад Президент та Прем’єр-міністр. У ситуацію втрутилось Мінінфрастуктури. Після чого Укравтодор пообіцяв почати співпрацю з CoST, у 2018 році з нової сторінки. Побачимо чи дослухається команда Новака порад міністра.

Нечесні закупівлі

У квітні 2017 року Укравтодор своїм листом надав дискримінаційні рекомендації службам автомобільних доріг. За цими рекомендаціями до тендерів додавалась вимога, яка зобов'язувала підрядників мати обов’язковий досвід робіт "в Україні або країнах ЄС". Така вимога відкидала ряд потенційних учасників закупівлі з досвідом виконаних якісних робіт поза окресленою вузькою областю. Керівництво Укравтодору продемонструвало своє бажання обмежити коло учасників.

Вимога повністю суперечила закону Про публічні закупівлі, угоді Про асоціацію з ЄС, угоді Приєднання України до Угоди про державні закупівлі Світової організації торгівлі.

Після публічного розголосу, ряду заяв оприлюднених від імені CoST та Тransparency Іntarnational Україна рекомендації все ж були відкликані. Але багато тендерів вже було проведено.

Вишенькою на торті стало проведення закупівель на 3 роки вперед. Кількома тендерами визначили тих, хто буде відповідати за ремонт доріг по всій Україні за рік до затвердження державної програми розвитку автомобільних доріг 2018-2022.

Небезпечні законодавчі ініціативи

І ось на початку 2018 року Укравтодор починає просувати законопроект "Про внесення змін до деяких законів України щодо контролю якості автомобільних доріг". Цей законопроект ще не зареєстрований.

У новому проекті закону вводиться таке поняття, як учасники, які виконали ремонт неналежної якості або не мають досвіду виконання робіт. Це формулювання можна використати як підставу для відмови в участі у закупівлі та відхилення замовником тендерної пропозиції учасника. Такий собі чорний список. Функцію контролю якості та ведення такого списку Укравтодор залишає за собою.

Здавалося б слушна ініціатива - допускати до торгів лише перевірених учасників, які будують якісно. Ми ж не хочемо поганих доріг на 300 мільярдів гривень?

Але є декілька проблем, які можуть виникнути, якщо ініціатива буде проголосована. Перш за все, замовник не може контролювати сам себе. Така контрольна функція має бути відокремлена.

Проблема якості ремонту та виявлення дефектів протягом дії гарантійного терміну аби недобросовісні підрядники їх усунули, може бути усунена застосуванням спеціальних заходів. Головне, щоб замовник був зацікавлений виявляти недоліки, а не приховувати їх заради гарних показників.

Останнім часом Укравтодор систематично демонструє закритість, штучно обмежує конкуренцію та не вживає належних заходів щодо забезпечення якості дорожнього покриття.

Таким чином, використання наведеної норми веде до значного ризику швидкого розподілу контрактів на 300 мільярдів між своїми фірмами. А поганий стан доріг можна буде списати виключно на великоваговий транспорт. І винних не знайдеш.

Відповідальність за якісні дороги, врешті решт, лежить на Володимирі Гройсмані. Викликає занепокоєння, що Прем'єр-міністр вже висловив підтримку цієї ініціативи, та зазначив, що вона буде швидко подана та проголосована Верховною Радою.

Чи обере Прем’єр-міністр відкритість та прозорість з метою ефективної розбудови дорожньої інфарструктури? Чи буде вжито заходів для забезпечення якості доріг на довгі роки, належного контролю з боку держави та покарання тих, хто порушує норми під час перевезень? Або ж піде шляхом відновлення схем? Адже 300 мільярдів гривень перед виборами - це ласий шматок.


Читайте термінові новини та найцікавіші історії у Viber та Telegram Нового Времени.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время Бізнес, напишіть, будь ласка, листа за адресою: kolonka@nv.ua

Експерти ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

опитування

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: