Що в новому законі: НАБУ та САП залишаються незалежними?
1 серпня набув чинності закон 4560-IX, який багато хто вже встиг назвати історичним. Цей документ відновлює повноваження двох ключових антикорупційних органів — НАБУ та САП. Чи дійсно це так — розберімося далі.
Співавтор: Людмила Крохмалюк — старший юрист практики GR юридичної фірми ADER HABER.
Що таке НАБУ та САП
Після Революції Гідності в суспільстві, як і зараз, був величезний запит на притягнення до відповідальності топ-корупціонерів. З цією метою Україна за підтримки європейських партнерів створила нові інституції — НАБУ та САП. У кримінальних провадженнях вони діяли як команда: детективи НАБУ проводили розслідування, а прокурори САП здійснювали процесуальне керівництво та підтримували обвинувачення в суді. Це створювало спеціалізовану вертикаль антикорупційного переслідування, яка мала забезпечити невідворотність покарання за корупційні злочини.
Проте після ухвалення Закону 4555-IX унікальність та незалежність цих органів опинилися під загрозою. Країною прокотилася хвиля протестів на захист інституційної спроможності антикорупційної інфраструктури.
Цей закон обмежував повноваження НАБУ та САП, роблячи їх більш залежними від Генерального прокурора.
Парламент почув сигнал суспільства і 31 липня депутати ухвалили у цілому законопроєкт 13533, внесений президентом України, який відновлював повноваження НАБУ та САП. «За» проголосував 331 народний обранець. У той самий день закон був підписаний і офіційно опублікований у «Голосі України».
Отже, що ми маємо сьогодні, і чи справді народні обранці виправили свою помилку? Відповідь — так. Проєкт закону розроблявся Офісом Президента спільно з представниками антикорупційних органів. Це підтверджується і їх офіційними позиціями: НАБУ заявило про відсутність зауважень до проєкту 13533, а САП підкреслила важливість цієї ініціативи.
Статус керівника САП
Керівнику Спеціалізованої антикорупційної прокуратури повертається його статус. Він здійснюватиме всі повноваження керівника органу прокуратури, передбачені КПК. Крім того, скасовуються зміни до статті 37 КПК, які дозволяли визначати керівника САП прокурором у конкретному провадженні лише за рішенням Генерального прокурора чи особи, яка виконує його обов’язки.
Підслідність НАБУ
Виключено положення статті 216 КПК, яке надавало Генеральному прокурору повноваження вирішувати спори про підслідність проваджень, що можуть належати до НАБУ. При цьому, відновлено попередню редакцію частини п’ятої статті 218 про визначення спірної підслідності НАБУ, яку тепер може вирішити також і керівник САП (в.о.). Щодо спірної підслідності БЕБ встановлено, що у такому випадку це питання вирішує Генпрокурор.
Відновлено норму, яка забороняє передавати кримінальні провадження з підслідності НАБУ іншим органам досудового розслідування. Крім випадків, коли через об'єктивні обставини НАБУ не може функціонувати чи проводити розслідування в умовах воєнного стану. У такому випадку рішення може ухвалити керівник САП або Генеральний прокурор (в.о.).
Вказівки Генерального прокурора