Самотність підприємців, звичка бути відкинутим і головна причина бізнес-провалів

26 листопада 2019, 08:00
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке

Чому потрібно вчитися на чужих помилках, бути готовим до відмови і самому вирішувати свої проблеми.

8 листопада засновник Alibaba Джек Ма в рамках проведення шостого Київського міжнародного економічного форуму зустрівся зі студентами в UNIT.City. НВ приводить ключові тези, що пролунали в ході зустрічі.

Відео дня

Я ненавиджу великі компанії. Вони говорять про конкуренцію. Вони говорять про контроль review, але я думаю, що як підприємці ми говоримо про мрії. Ми говоримо про те, у що віримо. У моїй компанії ми віримо, що головний продукт Alibaba — це люди. Все, що ми робимо, ми повинні спочатку зробити так, щоб наші люди почувалися добре. Якщо співробітники почуваються добре, продукт буде хорошим. Якщо у вас працюють непрофесійні співробітники, продукт ніколи не буде хорошим. Так, у нашій компанії на першому місці для нас клієнт, співробітники — на другому місці, ну і пакет акцій посідає третє місце. Це все те, що ненавидять на Уолл-стріт.

Мені випала велика честь працювати з багатьма колегами-жінками в моїй компанії. Я підтримую жіноче лідерство. Жінку дуже складно переконати повірити в свої мрії. Простіше переконати чоловіка. Але чоловіки швидко змінюють мрії. Жінки ж вірять у тебе, вони слідують за тобою. <...>. І жінки з моєї чудової команди говорять: «Джеку, якщо ти віриш в те, що ти говориш, борись за це. Якщо ти розчарований, продовжуй битися». Тому, коли у них поганий настрій, я мотивую їх. Коли у мене поганий настрій, вони мотивують мене. Коли Alibaba трохи піднялася, але у нас все ще не було доходів, ось що надихало нас: щодня я отримував безліч листів подяки від моїх клієнтів. «Джеку, завдяки Alibaba ми продали наші продукти». Та іноді, коли я ходив до ресторану, люди сплачували мій рахунок з невеликою запискою: «Спасибі, Джеку. Ми знаємо, що ви не заробляєте гроші, тому хочемо сплатити рахунок за вас». Ви знаєте, коли ви знаходите роботу, про яку мрієте, ви допомагаєте людям. Це і є мотивація.

На початку своєї діяльності я вирушив до Кремнієвої долини. Я намагався заробити грошей там. Люди говорили: «Гей, ви знаєте, Китай — компанія-початківець, забудьте про це». Потім вони говорили: «Дайте нам бізнес-план». Коли я давав бізнес-план, вони просто відповідали: «Забудьте про це». Я сподіваюся, що українці замисляться над наступним: мені подобаються інновації, що використовуються в Кремнієвій долині, але мені не подобається, як вони створюють компанії для продажу. Ми повинні будувати компанії на тривалий термін. Якщо ми будуємо компанію на тривалий термін, вона буде успішною. Багато людей будують, щоб продавати, і це стало культурою. <...> Останні 20 років я провів багато часу з двома групами людей. По-перше, моя власна команда. Я сказав їм, про що турбуюся, у що вірю і де бачу можливість, а де ризик. Але я провів більшу частину свого часу, розмовляючи з клієнтами. Більшість людей витрачають багато часу на інвесторів. Не витрачайте занадто багато часу на інвесторів. Інвестори скажуть: «Я довгостроковий інвестор». Немає довгострокових інвесторів. Хороший інвестор не повинен бути довгостроковим, тому що це не його гроші. Довіряйте своїм людям, довіряйте клієнтам, слухайте їх. І ось як я це зробив. Я думаю, ви повинні вірити, але продовжувати змінюватися. Продовжуйте змінюватися — це єдине правило для стартапів. Я сильно змінився. Чесно кажучи, я був іншою людиною 20 років тому. І я сказав своїй команді, що сьогодні Alibaba дуже успішна. Ми повинні весь час змінюватися. Не копіюйте Alibaba, Microsoft, Google. Копіюйте людей по сусідству. Як вони стали успішними? Чому вони успішні? Тільки навчаючись потроху, навчаючись у сусідів, навчаючись у всіх інших підприємців, ми зростаємо.

У мене було багато наставників, але я ніколи не називав їх наставниками, і вони не знають, що я їхній учень. На початку кар'єри я ходив на безліч конференцій, слухав, перевіряв, і, думаю, мені це подобалося. Мені подобається вчитися на помилках, які роблять люди. Я люблю розглядати приклади, чому люди зазнають невдачі. І коли я вивчаю основні причини невдач, я розповідаю про це своїй команді. Я кажу їм: «Ця компанія зазнала невдачі через це. Ця компанія зазнала невдачі через те». Ми не знаємо, як ми досягнемо успіху, але ми знаємо, що змусить нас потерпіти невдачу. Я дізнався про багато прикладів невдач з інших компаній, навіть тут сьогодні. Коли мене просять сказати: «Ах, цей хлопець домігся успіху», мені це нецікаво, тому що може бути щось, чого я ніколи не дізнаюся. Але я хочу знати, чому хтось зазнає поразки: ви занадто жадібний, занадто агресивний, занадто консервативний, ви не налагоджуєте роботу з командою, ви занадто багато розмовляєте, ви заробляєте занадто багато грошей. Я виявив, що більшість компаній зникло не тому, що у них не було грошей, а тому, що у них було занадто багато грошей. Коли у вас занадто багато грошей, ви починаєте робити помилки. Я ніколи не вкладаю гроші в людей, які говорять: «Джеку, якби у мене було п’ять мільйонів, я б домігся успіху». Ні, не довіряйте цим людям. Ми вчимося на чужих помилках. І ось як я заохочую підприємців. Будь ласка, слідкуйте за помилками інших і думайте, що ви можете зробити, щоб уникнути їх. У світі так багато наставників, але потрібно навчитися самому вирішувати свої проблеми.

20 років тому я не думав, що Alibaba буде такою великою компанією. Я просто думав, що хочу вижити. Хотів мати достатньо грошей, щоб заплатити своїй команді. Я хотів вижити ще шість місяців. Це все, що я зробив. Люди говорили: «У вас чудове бачення. Як ви змогли зробити Alibaba успішною, а потім Alipay, і логістику, і хмарні обчислення?» Я сказав: «Я зробив це не тому, що це принесло б гроші». Я зробив Alipay тому, що, якби не було Alipay, Alibaba не існувала б. Якби у мене не було логістики, не було б Alipay. Якби у мене не було хмарних обчислень, не було б замовників. Я роблю це тому, що нам це потрібно, а не тому, що це принесе багато грошей. Я не обізнаний в технологіях, я не програміст. Я досі не розумію, що значить програміст. Ось чому ми це зробили: виживання, виживання і ще раз виживання. Навіть сьогодні, коли ми настільки зросли, ми знаємо, що ми недостатньо сильні. Дозвольте мені сказати вам одну річ. Мої люди в США принесли мені книгу під назвою Marketplace: як eBay переміг Yahoo. Отримавши цю книгу, я викинув її у смітник. Тому що, якби я прочитав її, я б зробив так само. Я сказав: «Коли-небудь eBay дізнається, як Alibaba переможе eBay». І цю книгу ми повинні прочитати. Коли всі її прочитають, ви думаєте, що всі будуть успішними? Ні. Це можливо тільки при використанні свого розуму і створенні свого образу мислення. Ви такі унікальні, ваші люди такі унікальні. Мрії, яких ви хочете досягти, настільки унікальні. Вчіться на чужих помилках і пам’ятайте їх.

Я звик бути відкинутим. Ми повинні звикнути до думки, що нас можуть відкинути. Ми повинні звикнути до відмов. Коли мене відкидають, я говорю: «Я знаю, що мене відкинуть». Якщо мене беруть, я говорю: «Вау, мене прийняли, я краще, ніж я думав». Чому люди повинні вам допомагати? Скажіть мені! Рідко в яких випадках люди допомагають. Дуже часто люди не допомагають. Правильно? Ми повинні йти своїм шляхом. Підприємці, йдеться про мужність. Не вірте численним експертам. Є тільки експерти вчорашнього дня, немає експертів завтрашнього дня. Вчіться, довіряйте молодим людям, своїй команді. Ми повинні мріяти про багато що, але ми повинні почати з малого. Ми повинні бути реалістами. Повинні думати про те, як ми можемо вижити. Коли ви виживете, тоді ви можете думати більше. Я сподіваюся, що у вас є бойовий дух бути відкинутим, поважати і цінувати, бути вдячним за тих людей, які допомагають вам. І якщо ви вдячні, вам пощастить, тому що це люди, яким ви допомогли і які допоможуть вам. Ось що я думаю. Так що не хвилюйтеся, це великий виклик. Освіта повинна вчити людей бути більш людяними. Освіта повинна вчити людей новаторському, творчому, конструктивному мисленню, тому, що роботи ніколи не зможуть зробити. Ви, хлопці, як підприємці можете робити те, чого не може машина. Машина може робити речі як професійний менеджер, але ми підприємці. Це те, що я думаю.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X