Невже знову Ryanair

0 коментувати

Безперечно гучною авіаційною подією в Україні в 2017 році стало анонсована, але так і не відбувшася подія. Вихід на ринок найбільшого європейського бюджетного перевізника - Ryanair.

Відгриміли суперечки і скандали, влігся пил і ось напередодні нового 2018 року міністр інфраструктури України Володимир Омелян заявив: "Ryanair вийде в наступному році на 200%". Якщо слідувати математичним правилам обчислення, то це мінімум два рази? Колеги з Центру транспортних стратегій підрахували, що за рік одночасно з Ryanair міністр згадувався в 7401 новини. Дав не менше 200 телевізійних інтерв'ю (не здивуюся якщо на ділі сюжетів була тисяча). Дійсно, що стосується самопіару, то міністр перевершив всіх в Україні.

Після провалу переговорів з ірландським лоукостером, не було проведено належної "розбору польотів" і не зроблено жодних висновків. По гарячих слідах прем'єр провів кілька нарад. Дав доручення далі вести переговори Борисполю з Ryanair і підготувати проект створення аеропорту для лоукостерів на базі в Гостомелі. І далі затишшя.

Перше, що треба зрозуміти українцям - Ryanair не пустили в Україну, не злі чиновники чи олігархи. Ірландці на два порядки потужніше всіх їх. На відміну від Німеччини чи Італії, в Україні на стороні іноземної авіакомпанії виступають і профільні чиновники, і політики аж до президента і прем'єра, і в єдиному пориві громадську думку. Ryanair не полетів в Україну, лише тому, що сам того не захотів. І причин тому кілька. По-перше, можливо попередні продажі показали, що незважаючи на всі розмови ринок для авіакомпанії не великий. Ще на початку липня на перші місяці заявлених польотів у вересні-жовтні коли квитки продавалися за спеціальними цінами, було дуже багато не розкуплених місць на рейсах.

По-друге, головні причини варто шукати за межами України. Вже починаючи з квітня місяця лоукостер поводився досить дивно на переговорах з українськими аеропортами. Ryanair не йшов на будь-які компроміси з аеропортом Бориспіль. Було схоже, що переговори спеціально затягуються. При цьому авіакомпанія дивно ігнорувала постачальників всіляких послуг в цьому аеропорту, без яких виконувати рейси просто не можливо - в першу чергу заправників і хендлеров (наземне обслуговування). Останнім за чутками мережу розіслала вимоги для постачальників послуг і нікого не зацікавивши, навіть не почала переговорів.

У той же час в своїх колишніх інтерв'ю комерційний директор Девід О'Брайн заявляв, що найпривабливіші ринки для експансії Ryanair це Італія, Німеччина і Франція. В Італії лоукост вже займає перше місце за кількістю перевезених пасажирів, а в двох інших країнах сильно відстає від місцевих лідерів і там ще належить спекотна боротьба.

У травні з авіаційного ринку Європи поповзли чутки, по-перше, що Air Berlin не переживе сезон, а по-друге, що найбільший лоукостер Європи зіткнувся із загрозою страйку пілотів. І хоча довгий час топ-менеджмент авіакомпанії заперечував проблеми з пілотами, було помітно, що вже з початку липня 2017 року лоукостер став готується до важливих подій.

І першим стало рішення пожертвувати ще не відкритими рейсами з України. Відкликавши намічене на вересень початок польотів до Києва та Львова. Формальним приводом стала відмова державного аеропорту Київ/Бориспіль надати Ryanair в рази меншу фіксовану ставку зборів в аеропорту, ніж мінімально існуюча для інших перевізників.

При цьому обсяги очікуваного пассажірапотока лоукостера були більш ніж в два рази менше, ніж у що знаходиться на п'ятому місці з перевезень в аеропорту Lufthansa і приблизно в 25 разів менше, ніж у базового перевізника - МАУ.

Ryanair не став розмінюватися на дрібниці і скориставшись ситуацією відкликав рейси з України, в тому числі зі Львова з яким вже підписали договори і погодили процедури. Хоча буквально за кілька тижнів до цього авіакомпанія заявляла, що точно полетить зі Львова і навіть на місяць раніше заявленого терміну. В результаті лоукостер під прикриттям завіси "боротьби з українською корупцією" - скасував 31 політ в тиждень по 11 маршрутах.

Але головні події стали стрімко розвиватися на Заході Європи. У липні і серпні рекрутовие агенства за повідомленнями англійських ЗМІ переманили понад сотні капітанів-пілотів Ryanair в інтересах Norwegian Air і Jet2. Звільнення пілотів в розпал сезону авіакомпанія спробувала компенсувати посиленням робочого графіка залившихся. Але такі переробки строго регламентовані авіаційними властями і обмежені по термінах, і не можуть бути тривалими. Але головне, що ущільнення графіка викликало вже відкритий опір з боку пілотів, аж до загрози страйку. Явище раніше нечуване для ірландців, але буденне в решті авіаційної Європі. Майже в той же самий час 15 серпня оголосив про банкрутство Air Berlin. У Німеччині розгорнулася боротьба за спадок.

Саме боязнь того, що проблеми з власним персоналом поставлять підніжку агресивним планам розвитку Ryanair в ФРН, змусило лоукостер відмовитися від планів розвитку на інших ринках. 18 вересня СЕО Ryanair оголосив про скасування 2000 рейсів і анулювання 315 тис. проданих на осінь квитків. Через десять днів авіакомпанія оголосила про скасування ще 18 тис. рейсів в зимовий розклад і повернення ще 400 тис. придбаних квитків. Так само лоукостер закрив польоти по 34 напрямам. Кілька десятків літаків виявилися припарковані на землі через відсутність пілотів.

Але це зовсім не означає, що ірландський локостер вирішив скоротити присутність в ФРН. Скоріше навпаки. Ryanair подав заявку на використання слотів для дев'яти літаків в Берлінському аеропорту Тегеле відразу після того, як стало ясно, що Air Berlin дістанеться по частинах Eurowings і easyJet. Ці дев'ять літаків в Тегель доповнять ті дев'ять, які вже літають з Берлінського Шонефельд. Авіакомпанія обіцяє подвоїти трафік в Берліні до 10 млн протягом наступних 18 місяців.

Практично одночасно з розвитком ситуації в Німеччині навколо відходу з ринку Air Berlin несподівано звільнилася ще одна ніша. Практично на домашньому ринку Ryanair в Великобританії збанкрутував ще один конкурент - Monarch Airlines. І хоча це відносно невелика компанія в минулому році перевезла всього 5,4 млн пасажирів, все ж вона працювала на одному з найбільш високодохідних Європейських ринків - Британському. Ірландський лоукостер не міг дозволити собі послабити присутність в Сполученому Королівстві, інакше це ще швидше привернуло б сюди конкурентів. В результаті лоукостер просто пригальмував розвиток в Східній Європі.

Ryanair цієї осені анонсував єдиний проект експансії зі Східної Європи - після декількох років наполегливих переговорів в керованому німецьким концерном Fraport Болгарському аеропорту Бургас повинна відкритися база лоукостера. Підкреслю та ж компанія, яка управляє і аеропортом Франкфурта-на-Майні в якому, не дивлячись на грізні протести базової Lufthansa, лоукостер відкрив базу навесні 2017 року, а восени серйозно її розширив.

Інші ж проекти Ryanair були згорнуті, як польоти в Україну і на місцевих лініях в Польщі, або просто так і не оголошені. На цьому тлі спроби українських чиновників привернути увагу до вітчизняних аеропортів, схоже потугам фанаток, що кидають кумирам на сцену нижню білизну на концертах.

У світлі вище викладеного можна констатувати, що в найближчий сезон напевно ірландський лоукостер буде зайнятий на Західно-Європейських ринках, намагаючись віджати у конкурентів якомога більшу частку ринку. З цього питання його виходу на український ринок за всяку ціну в найближчий рік-два точно не варто. Це дає час українським аеропортам підготується його прийняти. Головний аргумент міністра В. Омеляна і його оточення чому тільки центральні аеропорти Бориспіль і Львів можуть приймати лоукост, а не як в Європі віддалені і простоюють порожніми Біла Церква, Житомир, Вінниця, Тернопіль чи Рівне - так як вони технічно не готові приймати таку авіакомпанію. Як відомо у лоукостера мінімальні вимоги не порівнянні з тією ж Lufthansa, Turkish Airlines або Qatar Airways.

Це означає, що зараз в України є час нормально підготувати ці аеропорти - реконструювати і обладнати сучасним світло-освітленням злітно-посадочні смуги, модернізувати, а в разі потреби і побудувати компактні сучасні термінали. Тим більше, що всі ці аеропорти подвійного призначення з базування Повітряних Сил України. Ну так і треба брати приклад з Румунії та Польщі. В останній з 16 аеропортів приймаючих регулярні рейси - у 14 базуються ПВС. Це спрощує фінансування, утримання в належному вигляді і звільняє частину військового бюджету наприклад на поновлення військово-повітряного флоту.


Читайте термінові новини та найцікавіші історії у Viber та Telegram Нового Времени.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время Бізнес, напишіть, будь ласка, листа за адресою: kolonka@nv.ua

Експерти ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

опитування

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: