Стисло і зрозуміло: Газове питання — про що домовилися Україна і Росія, чи зупиниться будівництво Північного потоку-2

23 грудня 2019, 11:25
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке

Понеділок, 23 грудня. Щоденний моніторинг головних новин про бізнес та економіку в Україні

  • До неділі Росія і Україна повинні підписати п'ятирічну угоду про трансфер російського газу через Україну до 2024 року, тобто на час президентства Зеленського. Крім того, Росія повинна виплатити Україні $2,9 млрд до наступної неділі в обмін на те, що Україна відмовиться від претензії з приводу поставок газу. Угода може бути поновлена обома сторонами через п'ять років, заявив у суботу журналістам міністр енергетики України Олексій Оржель.

Відео дня

  • Відповідно до угоди Росія повинна транспортувати як мінімум 65 млрд кубометрів газу через Україну в 2020 році, що становить три чверті від торішніх 87 млрд кубометрів. Це буде означати, що транзитні доходи України впадуть до $2,25 млрд в 2020 році у порівнянні з $3 млрд в цьому році. У період з 2021 до 2024 року Газпром зобов'язується направляти мінімум 40 млрд куб.м. на рік. У минулому році Газпром відправив близько 200 млрд куб.м. газу в Європу, використовуючи кілька трубопроводів схід-захід. За словами Оржеля, через менші обсяги транзитний тариф буде збільшений.

  • В межах пакетної угоди «Нафтогаз» відкличе свій новий арбітражний позов в Стокгольмі про стягнення з «Газпрому» $12 млрд, повідомив в суботу журналістам виконавчий директор Нафтогазу Юрій Вітренко. У новій угоді є «варіант, який передбачає повне врегулювання всіх претензій з усіх боків», сказав він. «Це означає, що після введення цього пакетного рішення не буде ніяких відкритих претензій до жодної зі сторін». Він сказав, що цей пакет не включає в себе претензії до Росії на суму $5 млрд у зв'язку з конфіскацією у 2014 році платформ «Нафтогазу» в Чорному морі і кримських активів.

  • Контракт дозволяє Україні купувати російський газ за цінами європейського хаба. Знижки на обсяги будуть дозволені. Чотири роки тому Україна перестала купувати газ у Газпрому. Відтоді Україна купує російський газ, в основному в Словаччині, через посередників.

  • Кілька українських компаній вже підписали контракти з «Газпромом» на постачання газу, починаючи з 1 січня, передає Інтерфакс-Україна. Відзначивши, що загальна угода повинна бути підписана в неділю, генеральний директор Нафтогазу Андрій Коболєв сказав: «Я не здивуюся, якщо 1 січня ми побачимо Газпром експорт як постачальника газу для великих українських споживачів, підприємств різних галузей». «Як тільки ми введемо європейські стандарти для ринку газу, Газпром зможе вийти на цей ринок і поставляти споживачам стільки газу, скільки вони побажають. Більш того, вони можуть робити це досить ефективно, якщо їх цінова політика дешевша, ніж у європейських постачальників». 

  • Ціни на газ в Україні впадуть з новим контрактом, прогнозує прем'єр-міністр Олексій Гончарук на Інтері. Україні «потрібен цей транзит, оскільки це дозволить нам значно знизити ціну для споживачів», — сказав він. «Я дуже оптимістично оцінюю перспективи підписання цього контракту і зниження ціни».

  • Газова угода може ще більше зміцнити гривню в 2020 році, прогнозують представники Міністерства економіки України. «Ми отримали дуже хороші новини про переговори про транзит газу — це дає Україні підстави для більш сильного обмінного курсу», — заявив у суботу Сергій Ніколайчук, заступник Міністра економічного розвитку, торгівлі та сільського господарства. «Я думаю, що у нас є всі підстави говорити, що гривня буде зміцнюватися». Валюта, що зміцнюється найшвидше в світі в 2019 році, — гривня подорожчала на 17% за останній рік.

  • Тімоті Еш з Лондона вважає угоду натяком на розрядку відносин між Росією і Україною. Він пише: «Важко применшити значення цієї угоди ... Це буде перша економічна / торгова угода будь-якої ноти між Україною і Росією за період після [Євромайдану 2014 року]».

  • Компанія, яка будує газопровід Північний потік — 2, і МЗС Росії пообіцяли завершити в наступному році будівництво балтійського газопроводу Росія-Німеччина. Завершено 90% робіт на ділянці протяжністю 2 886 кілометрів, вартістю $11 млрд, який покликаний забезпечити надмірність українського трубопроводу Росія-ЄС. «Завершення проекту має важливе значення для європейської безпеки поставок», — сказав у суботу представник компанії. «Ми разом з компаніями, що підтримують проект, будемо працювати над завершенням трубопроводу якомога швидше». Іншими партнерами в Північному потоці — 2 є: австрійська OMV (OMVV.VI), німецькі компанії Uniper (UN01.DE) і Wintershall (BASFn). .DE), англо-голландський енергетичний представник Royal Dutch Shell (RDSa.L) і французька Engie (ENGIE.PA). МЗС Росії заявило, що Москва «продовжить реалізацію своїх економічних проєктів незалежно від чиїхось санкцій».

  • Allseas, швейцарсько-голландська компанія, що прокладає трубу, припинила роботу в п'ятницю, через кілька годин після того, як президент Трамп підписав законопроект, який накладає санкції на компанії, що працюють над проектом. Двома днями раніше сенатори США Тед Круз і Рон Джонсон направили лист генеральному директору Allseas Едварду Хереме, в якому сказано, що законопроект про санкції «був прийнятий спеціально для негайної зупинки роботи вашої компанії над Північним потоком 2. Вони додали: «Наслідки для вашої компанії будуть незворотними якщо ви продовжите роботу хоча б протягом одного дня після того, як президент підпише законодавство про санкції, що піддасть вашу компанію серйозним і потенційно фатальним юридичним та економічним санкціям».

  • З виведенням Allseas двох суден для прокладки трубопроводу, Solitaire і Pioneering Spirit, Росії доведеться шукати альтернативні кораблі для завершення лінії в датських водах недалеко від острова Борнхольм. S&P Global Platts Analytics пише, що російська баржа, що прокладає трубопровід, Fortuna, ймовірно, не буде допущена до роботи в датських водах, оскільки у неї немає динамічного позиціонування, стабілізувальної системи, що вимагається данським законодавством. Російська система Академік Черський має цю систему, але вона знаходиться на Далекому Сході — в двомісячній морській подорожі. S&P пише: «Хоча найскладніші ділянки Північного потоку-2 були закладені на глибині близько 200 метрів, решта в датських водах на глибині 90 метрів залишається складною».

  • Сьогодні Путін запускає залізничне сполучення через міст Керченської протоки, який зв'язує Крим з материковою частиною Росії. У зв'язку з церемонією Росія закрила протоку для вантажних суден на чотири дні.

  • У той час, як фотографії пустого автошляхового моста є звичайним явищем, черги автомобілів і автобусів тягнуться на кілометри перед польсько-українськими прикордонними переходами, сотні тисяч українських робітників-мігрантів приїжджають додому на різдвяні/новорічні свята. За словами західного підрозділу Державної прикордонної служби України, Краковецький переїзд пропускає 140 транспортних засобів на годину.

  • Починаючи з цього тижня, пасажири залізниці, які подорожують між Львовом і Польщею, будуть проходити паспортні перевірки в міру просування до кордону. Присутність співробітників прикордонної служби в поїздах дозволяє пасажирам економити до двох годин в дорозі. Прикордонна служба планує обробляти 10 поїздів схід-захід на день, що перевозять максимум 6 250 осіб. Квитки на поїзд у Польщу розпродаються швидко, тому що пересування наземним транспортом займає надто багато часу і сил.

Стисло і зрозуміло — щоденний моніторинг ділових новин. Публікується в партнерстві з Ukrainian Business News (UBN). Републікування повної версії тексту заборонене.

Натисніть підписатися, щоб отримувати ранкову розсилку UBN з новинами, заснованими на фактах, для інвесторів і інвестиційних менеджерів в Україні.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X