IT-освіта: потрібна еко-система

22 серпня 2017, 08:36
Luxoft – глобальна компанія, що надає послуги розробки програмного забезпечення та інноваційних IT-рішень для міжнародних компаній

Більшість наших клієнтів – це транснаціональні корпорації. Ми працюємо в 19 країнах, у нас 35 центрів розробки, розташованих в Західній і Східній Європі, Північній Америці, Азії, Південній Африці. Не дивно, що ми дуже чітко бачимо зміни структури глобального ринку праці.

Відео дня

Перш за все, завдяки інтеграції цифрових технологій в повсякденне життя, яку прийнято називати діджиталізацією, сучасні фахівці можуть працювати з будь-якої точки світу. Стираються географічні кордони, класична форма працевлаштування зживає себе. Багато роботодавців вже давно не фіксують запізнення на роботу, дозволяють співробітнику працювати поза офісом. В окремих компаніях пішла в минуле обмежена кількість днів відпустки – співробітник сам вирішує, скільки йому відпочивати і працювати. Діджиталізація створює нові договірні форми взаємодії між роботодавцем і співробітником, виводячи їх на рівень партнерства.

У той же час можливість роботи з будь-якої точки світу призводить до виходу конкуренції на ринку праці на глобальний рівень. А це означає, що вимоги до освіти, знань, професійних і особистих якостей стають все вище.

Ще один тренд – це роботизація і автоматизація, яка вже замінює низькокваліфіковану працю. До 2020 року 5 млн робочих місць будуть замінені механізмами. У зоні ризику, перш за все, – співробітники колл-центрів, багато професій в аграрній сфері, касири, водії таксі і вантажівок, перекладачі.

Тренд і відчутна проблема для економічно високорозвинених країн – це старіння населення. Наприклад, 10 країн Європейського Союзу мають 30-35% населення, вік яких понад 60 років. Це означає більше податкове навантаження, а також складності в навчанні і перенавчанні даної категорії населення.

Із змінами ринку праці змінюються і вимоги до фахівців. Наприклад, в IT-індустрії все частіше потрібні фахівці на стику професій: медик-програміст або геолог-тестувальник. У підсумку нам доводиться подібних фахівців довчати або перенавчати. Поточна система освіти не відповідає потребам ринку, не встигає відповідати на запити бізнесу.

Більш того, все частіше на додаток до професійних навичок потрібні певні особистісні характеристики: креативність, вміння приймати рішення в високо динамічному середовищі, навички управління персоналом.

Україна не знаходиться в стороні від вищезазначених трендів. Вітчизняна ІТ-індустрія, яка дуже швидко і динамічно зростає, вже повною мірою відчуває їх на собі. При цьому ми стикаємося з низкою проблем, вирішення яких є наріжним для подальшого розвитку індустрії.

Якщо раніше нам доводилося боротися за нових клієнтів, то тепер не менш активно компанії-роботодавці ведуть боротьбу за таланти. У рік українському IT ринку потрібно до 20 тис. IT-фахівців. При цьому попит і пропозиція на ринку праці не збалансовані. Університети готують не тих, хто необхідний, або не тієї якості. Серед причин такої ситуації – застаріла матеріально-технічна база університетів, відсутність практики і часто – неактуальні дані. Існуючі програми навчання не дають молодим фахівцям розуміння вимог бізнесу і часто просто відбивають бажання вчитися. Ринку при цьому потрібні фахівці, які працюють на краю інноваційних рішень, вміють думати, творити і створювати складні креативні рішення. І при цьому жити в Україні, конкурувати на глобальному ринку, співпрацювати з глобальними компаніями або корпораціями.

Якісне викладання теорії фундаментальних наук в українських університетах частіше за все не підкріплено розвитком особистісних якостей, так званих soft-skills. Адже для того, щоб бути хорошим фахівцем у своїй галузі, на сьогоднішній день потрібно володіти ще рядом навичок. Це вміння вести переговори, працювати в команді, керувати людьми і командами, працювати з запереченнями.

Якщо ми подивимося на західні вузи, то велика частина роботи у них проектна. Тобто виконати не індивідуальну, а проектну роботу, студенти вже в навчальному середовищі напрацьовують ці компетенції. Українським навчальним закладам ще належить впровадити ці практики.

Є і хороші новини – станом на сьогодні наша країна займає 26 місце за показником human capital згідно даних, представлених на Давоському економічному форумі. За цією цифрою – величезний людський потенціал України.

Якщо говорити про Luxoft, то наша компанія щороку зростає в середньому на 15-20%. Великий ринок зі значною кількістю висококваліфікованих співробітників в Україні є невід'ємною складовою цього зростання. Українські команди створюють рішення для наших клієнтів без перебільшення світового рівня, а це можливо тільки завдяки їх високому рівню технічних знань і креативності.

Але щоб повною мірою скористатися цими перевагами, нам варто запозичити досвід інших країн. У багатьох локаціях, де ми працюємо, дуже чітко простежується побудова еко-системи IT-освіти. У ній є такі учасники: держава, університети, галузеві асоціації, бізнес. Вони розуміють, до чого, коли і як готувати майбутніх фахівців. При цьому всі учасники еко-системи допомагають один одному. Я думаю, це якраз те, до чого ми повинні прагнути.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X