Чому в будівництві корупції буде менше

22 серпня 2017, 14:05
80% об’єктів будівництва можна вводити в експлуатацію онлайн

Будівельна сфера завжди викликала чимало нарікань через свою непрозорість і надмірну бюрократію при отриманні різноманітних декларацій та дозволів. Проте починаючи автоматизацію цієї сфери, ми навіть уявити не могли, що запровадження однієї з е-послуг – декларації про готовність до експлуатації об’єкта – розтягнеться на півтора року, а нам доведеться ініціювати зміни до законодавства у сфері державної реєстрації.

Відео дня

Філософія роботи Державного агентства з питань електронного урядування – не тільки запроваджувати нові електронні сервіси, а й максимально спрощувати їхню "внутрішню логістику". Такою логікою ми керувалися і цього разу. Від самого початку ми прагнули не просто автоматизувати нинішні порядки надання послуг у сфері будівництва, а й значно спростити їх, скоротити кількість документів, які вимагають від заявника. Та шлях втілення задуманого в життя виявився непростим.

Для початку необхідно було законодавчо надати громадянам можливість в електронній формі подавати документи, а органам Держархбудінспекції (ДАБІ) – їх опрацьовувати. Для багатьох юристів та чиновників е-форма досі залишається чимось космічним та забороненим. На боротьбу з бюрократичними млинами (з урахуванням усіх погоджень та внесенням змін до урядових постанов і відомчих наказів) ми витратили близько півроку. Як результат – з’явилися юридичні підстави для запровадження послуг онлайн. Але тут виник один цікавий нюанс.

Підстави для зловживань зведено нанівець

Адміністративна послуга з реєстрації про готовність об’єкту до експлуатації – це лише частина великого квесту. Оскільки, якщо реєстрували новобудову, необхідно було звертатися до державного реєстратора та реєструвати речові права. І у відповідній нормативно-правовій базі, що регулює надання цієї послуги, вимагалася паперова копія декларації або сертифікату про готовність об’єкту до експлуатації.

На практиці такий порядок давав широке поле для зловживань. Скажімо, коли декларацію в ДАБІ реєстрували на одну будівлю, а згодом права – вже на "модернізовану". Робилося це доволі просто – через підробку та зміну середніх сторінок декларації. При цьому змінювалися найбільш важливі параметри, наприклад, площа або поверховість збудованих об’єктів, адже державний реєстратор не міг перевірити справжність таких документів.

Під час реалізації проекту кілька державних реєстраторів мені особисто показували підроблені декларації. В яких, скажімо, реально була введена в експлуатацію будівля з площею до 100 м кв, а для реєстрації речових прав подані документи на будівлю понад 200 м кв. І лише "шосте" чуття державних реєстраторів допомагало виявити такі ситуації і не допустити маніпуляції.

Ми не могли дозволити таких в речей у нашій оновленій послузі, тому запровадили електронну взаємодію між реєстром речових прав Мін`юсту та будівельним реєстром ДАБІ. А з переліку документів, що вимагаються від громадянина при реєстрації речових прав, вилучили вимоги до подання відповідних папірців. Що також потребувало внесення змін до відповідної постанови й відомчих наказів та забрало ще півроку.

Як результат – від листопада 2016 року державні реєстратори можуть в режимі онлайн перевіряти зареєстровані декларації та сертифікати про готовність до експлуатації об’єктів будівництва. Це ліквідувало будь-які можливості для зловживання та остаточно зняло всі бар’єри для запровадження електронних послуг у містобудівній сфері. І перші позитивні результати нашої річної "екзекуції" вже є – за останні півроку 30 тис. разів українці не подавали додаткових документів при реєстрації речових прав. І не було жодних зловживань з цього питання.

Більше 2 600 об’єктів будівництва розпочато або введено в експлуатацію онлайн

Загалом 2016 року понад 100 тис. об’єктів будівництва розпочато та майже 50 тис. введено в експлуатацію на підставі повідомлення чи декларації, які досі можна було подати лише у паперовій формі.

Відтепер ми запровадили принципово новий рівень якості обслуговування для українців: подання відповідних повідомлення чи декларації у будь-який зручний час 24 години на добу 7 днів на тиждень через Інтернет. А повністю автоматизована форма з підказками значно мінімізувала ризик допущення помилок та підстав для надання відмов.

Електронні послуги поки стосуються найбільш популярних об’єктів категорії СС1, до яких належить приватна забудова, малоквартирні будинки, адміністративно-побутові будівлі малого та середнього бізнесу. Це – близько 80% всього будівництва в Україні.

У наших планах – до кінця року запровадити е-послуги для всіх категорій складності в сфері будівництва. Крім того, разом із ДАБІ ми зараз працюємо над запровадженням першої в Україні повністю автоматичної електронної послуги – повідомлення про початок будівельних робіт.

Понад десять років тому Європейський Союз визначив для своїх країн 20 напрямків публічних послуг, що обов’язково мають бути надавані в електронній формі (12 напрямів – для громадян, і 8 – для бізнесу).

В українських реаліях – це близько 100 пріоритетних адміністративних послуг, які є найбільш затребуваними, суспільно важливими та, на жаль, поки що корупційними. Йдеться про сфери земельних відносин, містобудування та природоохоронної діяльності. А також – сферу державної реєстрації, оподаткування, отримання особистих документів, соціального захисту та багато іншого. Цей перелік пріоритетних послуг затверджений Урядом разом із Концепцією розвитку електронних послуг в Україні і буде запроваджений в режимі онлайн до кінця 2018 року. Над цим ми і працюємо.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X