Чому турки обходять Бориспіль
Ататюрк або Бориспіль – так звучить в останні кілька років основне питання для всіх пов'язаних з авіаційною промисловістю в контексті розвитку авіасполучення на Сході Європи і забезпечення авіаперельотів в Азію.
Аеропорт Бориспіль, заснований у 1960-х роках минулого століття в статусі невеликого військового аеродрому, в складі Бориспільського об'єднаного авіаційного загону, в середині 90-х років став основними повітряними воротами України. До цього всі регулярні міжнародні рейси виконувалися з московського аеропорту Шереметьєво. Новий імпульс до розвитку - як показав час, Бориспіль отримав в 2010 році, в рамках підготовки до Євро-2012. Тоді на додаток до терміналу В загальною площею понад 36 тис. кв. м і пропускною спроможністю 1200 пасажирів/годину на виліт і 1100 на приліт були побудовані ще два - термінал F (площа 2,5 тис. кв м, пропускна здатність - 900 пасажирів/годину на виліт і стільки ж на приліт) і термінал D ( площа 107 тис. кв. м, пропускна здатність - 3000 п/годину на виліт і стільки ж на приліт).
Ініціатори розширення пояснювали ситуативні витрати широкою перспективою – передбачалося, що Бориспіль стане хабом для рейсів з Америки і Європи в Азію і на Близький Схід. Ці плани залишалися цілком життєздатними і реалізованими навіть після драматичного падіння пасажиропотоку з/в Україну. Станом на кінець 2016 року обсяг авіаперевезень лише зумів досягти рівня 2013 року (близько 70 000 рейсів). Однак новий шанс дав Борисполю безвіз. З 11 червня громадяни України можуть вільно відвідувати країни Шенгенської зони і хоча це саме по собі навряд чи призведе до значного збільшення авіаперевезень, але значно підвищило впізнаваність бренду Україна і привернуло до Борисполю увагу міжнародних перевізників. Вона стала близькою до абсолютної, коли про намір літати в Україну заявив найбільший європейський лоукостер Ryanair.
Ці фактори в комплексі давали аеропорту шанс перейти на новий рівень і трансформуватися в міжнародний хаб, якби не одне але – такі ж плани має і успішно реалізує стамбульський аеропорт ім. Ататюрка.
За інших рівних технічних складових і аеропортових зборів на користь Борисполя аеропорт Ататюкрка виграв бій на старті. Керуючим не потрібно було переконувати в перевагах стамбульської локації представників авіакомпаній - досить було заручитися підтримкою українського міністра інфраструктури Володимира Омеляна.
Перший удар по позиціях української сторони було завдано зривом домовленостей з Ryanair. Якби Ryanair почав базуватися в Борисполі, це автоматично означало б підвищення його статусу до головного аеропорту в регіоні, впевнені учасники ринку. Найбільш розтиражована версія – Омелян просто захопився піаром і не зміг довести переговори до кінця.

Втім, є й інша, в світлі інформації, що з'явилася – про переговори глави Мінінфраструктури з представниками Turkish Airlines флагманської компанії для аеропорту Ататюрк в Стамбулі.
Згідно з цією версією, глава Мінінфраструктури зірвав переговори на користь турків. Нібито аеропорт Ататюрк не претендує на Ryanair, але допустити, щоб вони базувалися в Україні, вони не могли. Причому по букві закону міністра немає в чому дорікнути – він просто пообіцяв ірландцям свідомо нездійсненні і невигідні для України умови, які потім був змушений відхилити Бориспіль.
Сам міністр природно цю інформацію поспішив спростувати через свою прес-службу. Але, ми прекрасно розуміємо, що іншої реакції від нього очікувати і не доводилося.
Нагадаємо, що за підрахунками голови аеропорту Бориспіль Павла Рябікіна, якби вони взяли в роботу узгоджений профільним міністром контракт, це генерувало би для аеропорту щорічні збитки в 2 млрд грн. Спроби переорієнтувати ірландців на більш дешевий аеропорт Гостомель, блокувалися міністром - Володимир Омелян наполягав виключно на Борисполі, для якого виставлені умови були свідомо нездійсненні.
В кінці квітня Омелян в односторонньому порядку на засіданні уряду підтвердив, що європейський лоукостер Ryanair все ж буде літати з київського аеропорту Бориспіль, а не з Жулян або Гостомеля. "Відповідні переговори компанії Ryanair з керівництвом аеропортів Бориспіль і Львів успішно завершилися вчора в Белфасті", – сказав він.
Після цього Бориспіль був змушений перевести конфлікт в публічну площину і заявити що позиція Мінінфраструктури є неконструктивною. Що залишилося за кадром - це підгрунтя такої позиції - вона виявилася не проявом некомпетентності нової в галузі людини, а складається враження явного наміру на користь підприємства з іншої держави.
Turkish Airlines – не єдина турецька компанія яку планує залучити Мінінфраструктцри. "Мав довгу розмова з власником Atlas Global, який має великі плани щодо інвестування в Україну, і не тільки в авіаційній сфері. Розповів про підготовку стратегії транспортної галузі до 2030 року, яку планується обговорити на Уряді", - повідомив Омелян на своїй сторінці в Facebook, додавши, що наступний раунд переговорів планується в серпні.
Переговори з турецькими перевізниками були оформлені як відпустка міністра - про що він також повідомив на Facebook. "На Затоку поки не заробив, тому в Туреччині", - написав він. Під зустріч з українським героєм - льотчиком Олександром Акоповим, був поданий візит в аеропорт Ататюрк.
Однак закріплення статусу Борисполя як локального аеропорту з роздутими нераціонально потужностями - не самоціль голови Мінінфрастурктури, якому потрібно звітувати перед вищим керівництвом країни і без того незадоволеним негативним інформаційним фоном в зв'язку з відходом Ryanair. Найбільш ймовірно, щощ найближчим часом буде оголошено про тріумфальний вихід з глобальними планами розвитку Turkish Airlines - провідного турецького перевізника. Це буде подано як компенсатор провалу з Ryanair і глобальна перемога.
Спочатку обговорюється можливість здійснення п'яти рейсів - в тому числі Київ-Мінськ, який після закриття авіасполучення з Росією є найбільш привабливим для будь-якої авіакомпанії, що літає з України. Базуватися TA буде в Борисполі – причому навіть мінімальна кількість здійснюваних рейсів дозволить туркам вимагати ексклюзивних умов і дотримання лояльності у вигляді недопуску/допуску на дискримінаційних умовах інших авіакомпаній.
Менеджмент Борисполя опинився в положенні винних в кейсі з Ryanair і буде змушений погодитися на це партнерство, щоб не виглядати як організатор системного саботажу.
Turkish Airlines не є лоукостером, і якщо Омелян надасть перевізнику всебічну підтримку, це дасть йому необмежені можливості для формування тарифів.
Ми чуємо багато нарікань на тарифну політику МАУ. Але Turkish Airlines, що спираються на підтримку профільного міністра в найбільшому українському аеропорту – це набагато гірше.