Чому ліки зростуть в ціні
Із забороною реклами два роки жив Азербайджан. Відмовилися. Казахстан жив півроку. Вирішили, що це не працює.
Ствердження народних депутатів, що ціни на ліки знизяться після заборони реклами - не відповідають дійсності. Як тільки зменшується рекламна активність, відповідно, кількість покупок теж зменшується. А в аптеки є фіксовані витрати. І ось ці фіксовані витрати їм доведеться розкласти на меншу кількість проданих упаковок. Парадоксально, але факт, що після заборони реклами ціна на ліки зросте. Як тільки безрецептурна група починається гірше продаватися – ціни зростуть на всі товари, які продаються в аптеці. Так що ефект на ціни буде негативним. Не нейтральним, а негативним.
Твердження, що потрібно заборонити рекламу ліків, щоб люди не займалися самолікуванням, взагалі не витримує критики. Справа в тому, що концепція відповідального самолікування – це концепція Всесвітньої організації охорони здоров'я. І вона говорить про те, що пацієнт протягом перших трьох діб після появи у нього якихось незначних симптомів на сучасному рівні розвитку людства може надати допомогу собі сам. Якщо ми з вами почнемо з приводу кожного нападу головного болю, нападів печії або ще чогось стояти в черзі в систему охорони здоров'я – система з такою кількістю пацієнтів ніколи не впорається.
Тому мова йде про те, що перші три дні пацієнт, у якого є якісь невеликі симптоми захворювання, може ці симптоми лікувати самостійно. Для цього йому потрібен якийсь перелік препаратів. І ці препарати без рецепта може купити в аптеці. Вони безпечні, ефективні і дозування, яке міститься в кожній упаковці, не призведе ні до яких серйозних побічних ефектів. Ось в цьому і сенс концепції відповідального самолікування. Це одна частина історії. Друга частина історії полягає в тому, що коли ми говоримо про заборону реклами, ми говоримо про те, на українському ринку не будуть з'являтися нові бренди, нові ефективні препарати.
Посилання на те, що реклама ліків заборонена в розвинених країнах - також не відповідає дійсності. У США дозволена реклама не тільки безрецептурних, але і рецептурних препаратів. А це найбільший фармацевтичний ринок в світі. Ніхто в Америці не збирається обмежувати доступ пацієнта до інформації. Пацієнт повинен розуміти, що він хворіє і як його лікують. Вибір лікаря, і пацієнта, насамперед, базується на вільному доступі до інформації. Спроби заборонити рекламу – це обмеження доступу до інформації. Ліки – це не цукерки. Пацієнт не купує ліки, коли вони йому не потрібні.
І далі виникає питання: а кому це вигідно? Чому ми не хочемо, щоб з'являлися нові конкурентоспроможні ліки, чому ми не хочемо, щоб з'являлися на ринку нові комбінації безрецептурних препаратів, які дійсно ефективні і можуть допомагати пацієнтам. Ось це питання залишається, на жаль, без відповіді.