Війна за майбутнє: чому китайський автопром переможе Tesla

13 серпня 2019, 18:15

Сьогодні більше 90% всього електричного громадського транспорту виготовляється в Китаї. Що далі

Проїжджаючи вулицею, Tesla завжди привертає увагу. Дійсно, як колись iPhone став символом поняття "смартфон", так і Tesla дуже міцно асоціюється з поняттям електрокара. Ринок добре знайомий і з іншими успішними моделями електричних автомобілів від світових виробників — Nissan Leaf, Chevrolet Bolt, Renault Zoe, BMW i3. Куди менше європейський або американський споживач знає про китайський автопром.

Відео дня

І даремно. Китай за всіма розкладами знаходиться в унікальній позиції, а його автомобільні компанії цілком можуть вирватися в лідери на світовому ринку саме за рахунок науково-технічної революції, яка позбавляє старих фаворитів їх технологічного ноу-хау у виробництві колись ключових елементів будь-якого автомобіля — двигуна внутрішнього згоряння і трансмісії.

Наразі найважливішими позиціями для автомобіля стають нові параметри (управління енергоспоживанням, нові матеріали) і конкурентна боротьба між лідерами і аутсайдерами розгорається на більш рівних стартових позиціях, ніж це можна було б припустити.

На думку автора, незаперечні переваги світових лідерів, що сформувалися, можуть до певної міри бути нівельовані тими перевагами, які отримали китайські автомобільні компанії в останні роки. Давайте розберемося, чому китайський автопром має шанси перемогти збірну 'Tesla' від провідних світових автокомпаній.

Готовність ринку

Китай це без перебільшення «найспекотніше» місце для екологічного автомобілебудування в світі — більше половини всіх електрокарів, а це близько 1,2 мільйонів одиниць, було продано в 2018 саме в Китаї. При цьому імпортних автомобілів було реалізовано менше 3 відсотків.

Сьогодні в країні офіційно зареєстровано понад 500 підприємств, які займаються виробництвом електричних автомобілів (тут включено все, починаючи від мінікарів і закінчуючи громадським транспортом). Вже зараз ці автомобільні виробники наростили свої готівкові виробничі потужності до масштабів рівних 20 млн одиниць електрокарів на рік, що дорівнює майже 70 відсоткам річного обсягу ринку Китаю (28 млн у 2018).

За результатами 2018 року, п'ять з топових світових виробників електрокарів за кількістю продажів, виявилися китайськими автомобільними компаніями (BYD, BAIC, SAIC, Chery, Geely).

Завершені ланцюжки створення цінності

Крім власного автомобілебудування, в Китаї дуже активно розвиваються необхідні підтримуючі галузі для індустрії електрокарів.

Так, найбільший світовий виробник літієвих автомобільних батарей (CATL) розташований у південній провінції Китаю, Фуцзянь. Третя за величиною компанія світу, BYD, також родом з Китаю. Всього ж, Китай виробляє близько 60 відсотків світового обсягу автомобільних батарей. Що ще більш важливо, китайці контролюють ланцюжок створення цінності, скуповуючи літієві та кобальтові (основні матеріали літієвої батареї) родовища в різних куточках світу. У самому Китаї розробляються проривні технології для видобутку ключових корисних копалин. Так, у травні 2019 голосно прозвучала заява китайської сторони про запуск технології, що дозволяє видобуток тонни літію за собівартістю нижче 2,500 доларів США (світова ринкова вартість літію в травні 2019 становила 12,000-20,000 доларів США за тонну).

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Зовсім з іншого боку ланцюжка цінності китайські компанії формують колосальний потенціал у розробці програмного забезпечення автомобілів майбутнього. Зокрема, вже зараз Baidu, найбільша китайська інтернет компанія, цілком успішно завойовує світову популярність зі своєю платформою для автономного управління автотранспортом Apollo. Цікаво, що Baidu в деякій мірі мімікрують стала суперуспішної для Google стратегію Android, роблячи код Apollo відкритим для партнерів. Розробники з усього світу підключаються до системи для власних проектів, дозволяючи Apollo «вчитися». 

інфраструктура

Всі зусилля бізнесу були б марними, якби центральна та місцева влада не впроваджувала елементи екосистеми електричних автомобілів в інфраструктуру міст, що є визначальним фактором для покупця. Наразі Китай володіє найбільш розвиненою інфраструктурою з обслуговування електрокарів у світі, набагато випереджаючи ті ж Сполучені Штати. Протягом вже цілого ряду років, конструкторська документація будь-якого нового будівельного комплексу майже завжди включає обов'язкові станції зарядки електричного транспорту. Згідно зі звітом Bloomberg, більше половини всіх зарядних станцій у світі встановлені в КНР.

Державна підтримка

Нарешті, до останнього часу центральна влада інтенсивно підтримувала галузь, пропонуючи покупцям електрокарів щедрі субсидії в розмірі 5 000-10 000 доларів в залежності від запасу ходу на одному заряді.

Політика субсидування відходить в минуле і буде остаточно скасована до 2020 року. Однак цілком очевидно, що підтримка держави стала визначальною для випереджаючого розвитку індустрії електрокарів у Китаї, в порівнянні з усім світом.

Макроекономічне регулювання галузі поєднує ефекти пряника (про субсидії вище) разом і з ефектами батога — починаючи з 2019 року всі виробники автомобілів у Китаї зобов'язані виконувати квоти з випуску електрокарів для отримання квот на виробництво бензинових автомобілів. Таким чином, наразі всі без винятку автовиробники, які планують продавати свою продукцію в Піднебесній, залучені в гонку з переоснащення своїх виробництв на нові "електрифіковані" рейки.

Нішева пропозиціях для зовнішніх ринків

Китайські автомобільні компанії, дійсно, орієнтовані на широку експансію на світові ринки. Однак до останнього часу їхні зусилля не давали особливого результату. Все може змінитися саме зараз, коли китайці набувають безцінного досвіду в нових технологіях. Наприклад, сьогодні більше 90 відсотків всього електричного громадського транспорту виробляється в Китаї. Здається, що такі китайські компанії, як BYD, взяли на озброєння цей досвід для освоєння зрілих ринків. Таких, наприклад, як ринок США, де компанія успішно виробляє і реалізує електричні автобуси. Станом на середину 2019 року, в США реалізовано понад 300 автобусів BYD, що є значним показником, адже в Сполучених Штатах загальне число електричних автобусів трохи перевищує 1 000 одиниць. Інші компанії, такі як китайська Geely або BAIC, бачать вільною нішу преміальних автомобілів, прямих конкурентів Tesla, — у 2019 році обидві компанії представили люксові моделі (Geely Geometry, BAIC Arcfox) із запасом ходу на одному заряді, що перевищує 500 км. Нарешті, зовсім нові автовиробники, які виникли буквально кілька років тому, такі як NIO, взагалі позиціонують себе як світові компанії, торгуються на американському фондовому ринку і здійснюють конструкторську разаработку через свої підрозділи далеко за межами Китаю.

За прогнозами Goldman Sachs, понад 60 відсотків електрокарів будуть вироблятися в Китаї до 2030 року

Висновок

Тому не дивно, що світові інвестиційні та фінансові організації пророкують Китаю лідируючі позиції в автомобілебудуванні в майбутньому. За прогнозами Goldman Sachs, понад 60 відсотків електрокарів будуть вироблятися в Китаї до 2030 року.

Держава, яка довго перебувало в технологічному відставанні, зараз робить все можливе щоб вирватися у світові лідери в нових галузях — альтернативна енергетика, штучний інтелект, біотехнології. Автомобілебудування — пріоритетна галузь для Китаю, в яку інвестуються мільярди, і куди спрямовані величезні людські ресурси.

Не все йде гладко, зокрема той же NIO втратив половину своєї ринкової вартості з моменту розміщення на американській біржі. Зростання продажів електромобілів може бути сповільнено після скасування всіх субсидій, намічених на 2020. В кращому випадку це призведе до падіння прибутків компаній, якщо вони вирішать абсорбувати підвищення цін. У гіршому випадку намічене зростання в 2 млн проданих одиниць в 2019 не буде втілено.

Однак цілком очевидно, що китайський автопром на неймовірному підйомі. Все говорить про те, що протягом наступного десятиліття, китайські автомобільні компанії встануть врівень зі світовими виробниками. І це буде не одна або дві компанії, а ціла плеяда виробників.

На етапі виходу китайських автомобілебудівників на глобальні ринки, Україні, мабуть, варто звернути увагу на себе, як на одну з баз через яку може відбутися освоєння європейського ринку. Можливо, тут закладені можливості для розвитку автопрому і в Україні.

Спеціально для НВ Бізнес
Більше поглядів — у  розділі Експерти НВ Бізнес
Показати ще новини
Радіо НВ
X