Чому Atlasjet йде з України

11 квітня 2018, 18:00
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке

Авіакомпанія Atlasjet Ukraine, яка працює під торговою маркою Atlasglobal, оголосила про скасування всіх регулярних рейсів з 24 квітня 2018 року.

З цього дня з операційних причин будуть припинені рейси з Харкова, Запоріжжя та Львова в Стамбул. У літній сезон до осені авіакомпанія планує виконувати чартерну програму з міст України на Анталію.

Відео дня

Схоже ось так і закінчується найгучніший і найамбітніший проект останніх 10 років іноземних інвесторів в Українську авіацію.

Atlasjet Ukraine була зареєстрована восени 2013 року у Львові. Компанія була покликана завантажити порожній після відкриття новий термінал аеропорту Львів. Тоді зелене світло на запуск амбітного авіаперевізника дали на самому верху. Авіакомпанію очолив колишній топ-менеджер Львівських авіаліній, який добре знав специфіку західно-українського регіонального ринку. Спочатку планувалося, що авіакомпанія буде розвивати три напрямки діяльності:

  • лоукост-перевезення зі Львова з прицілом на ринки українських "зарабітчан", а також туристів, які відчувають ностальгію за Львовом, Карпатами і Трускавцем;
  • потік турецьких в'їзних туристів в Україну;
  • чартери з певними дружніми туроператорами.

При цьому окремо зазначалося, що нова авіакомпанія не створюватиме конкуренцію національному перевізникові і літати, наприклад, в Ізраїль.

Авіакомпанія повинна була почати польоти з весняно-літнього розкладу 2014 року. Але перешкодила зміна Євромайданом керівництва країни і державіаслужби. Якщо коротко обидві сторони вирішили, що старі домовленості не діють і авіакомпанія вирішила змінити тактику.

Компанія хотіла отримати максимальні преференції. Однак, у владних кабінетах вже сивіли люди, які нікому нічого не були винні і просто вирішили зробити все принципово за законом.

Небажання йти на компроміс призвело до довгого публічного і судового протистояння компанії з владою. Закінчилося воно тільки у вересні 2015 роки після втручання тодішнього одеського губернатора Михайла Саакашвілі.

Раніше Саакашвілі передав всі аеропорти в Грузії турецькому операторові на 20 років в оренду. Призначивши символічну ціну за весь термін оренди в $1. Тож не дивно, що і зараз "великий реформатор" встав на захист "турецького лоукостера": "Щоб українці могли дешево полетіти на заробітки в Стамбул!"

В результаті втручання Президента Порошенко авіакомпанія отримала ліцензію комерційного перевізника на міжнародні напрямки в обхід діючого законодавства України.

Регулярні рейси Atlasjet Ukraine почала виконувати восени 2015 року з маршрутами Львів-Стамбул, Харків-Стамбул і Запоріжжя-Стамбул. Правда вони були не були лоукостером. Це чергова звичайна турецька авіакомпанія з порівняно хорошим сервісом на борту, що спеціалізується на перевезенні турецьких туристів – "женихів".

Авіакомпанія так і не відкрила жодного регулярного рейсу, крім як на Стамбул, незважаючи на кілька десятків отриманих міжнародних напрямків. Навіщо топ-менеджемент Atlasjet Ukraine витратив півтора року і круглу суму акціонерів на протистояння з українською авіаційною владою. При цьому після перемоги не скористався нічим з того заради чого боровся. Така ситуація викликає повне здивування.

Взагалі політика турецьких топ-менеджерів української авіакомпанії весь час викликала багато запитань. Особливо в перші роки.

У грудні минулого року президент і співвласник Atlasglobal Мурат Ерсой дав кілька інтерв'ю українським ЗМІ в яких розповідав про подальші плани розвитку компанії в Україні. Плани в цілому зводилися до "домогтися права літати Київ-Стамбул і Одеса-Стамбул". Ці напрямки найбільш затребувані у турецьких туристів, крім того ці рейси могли б підвозити українських пасажирів на транзитні рейси Atlasglobal із стамбульського хаба.

29 березня авіакомпанія оголосила супер акцію – знижку 10-20% на всі регулярні рейси з України в Стамбул. Але вже буквально за тиждень було прийнято рішення все їх закрити.

Висновок простий – авіакомпанія не змогла виконати жодне зі своїх стратегічних завдань – відвоювати частину турецького туристичного потоку у турецьких конкурентів (Turkish Airlines, Pegasus Airlines) і залучити українського пасажира на свої транзитні рейси зі Стамбула. Авіакомпанія не помітила або не захотіла займатися іншими нішами. Наприклад, напрямками із Західної Європи.

Ще до початку виконання регулярних рейсів менеджмент компанії забув свої обіцянки зробити Львів хабом і наростити пасажиропотік за рахунок заробітчан і туристів з країн ЄС та СНД. В результаті, на сьогодні цю нішу поступово займає Ernest Airlines, Wizzair, а з осені зайде Ryanair.

З приводу Ryanair топ-менеджмент Atlasglobal не раз в приватних і публічних заявах підкреслював, що український уряд повинен створювати особливі преференції для зареєстрованих в Україні авіакомпаній, а не іноземних.

З цим важко сперечатися. На жаль, Atlasglobal так і не став повноцінною українською авіакомпанією. Фактично зареєстрований в Україні перевізник використав відносно дешеву українську робочу силу і систему підтримки льотної придатності для виконання своїх стамбульських операцій.

Це створило кілька сот робочих місць, але все ж було далеко від грандіозних цілей, про які компанія заявила в період агресивного протистояння з Державіаслужбою України в 2014-2015 роках.

На жаль, вся історія заходу і розвитку Atlasglobal в Україні закінчилася низкою прорахунків і втратою грошей. Причиною послужили прорахунки акціонерів, введених в оману турецьким менеджментом.

Дивні, якщо не сказати злочинні, рішення менеджменту призвели до того, що авіакомпанія не змогла зайти на ринок вчасно і зайняти ті ніші, які дійсно були дуже затребувані пасажирами.

Логічно, що тепер авіакомпанія вирішила закрити операції і зосередиться на чартерних програмах, які оплачуються авансом і несуть для перевізника мінімальні ризики.

Варто зауважити, що на українському ринку Atlasglobal просунулася значно далі, ніж на казахському або російському, куди компанія безрезультатно намагалася вийти в 2010-2014 роках.

В цілому існує закономірність – відкривати дочірні підприємства авіакомпаніям є сенс лише на закритих ринках, зарегульованих двостороннім угодами. В іншому випадку набагато вигідніше літати одною великою авіакомпанією, зареєстрованою в зручній юрисдикції.

Тому угорський Wizzair закривши дочірні підприємства в Україні, Болгарії та Сербії, реєструє місцеву англійську авіакомпанію, не дивлячись на те що Великобританія перебуває в процесі Брексіта.

Завжди існує великий ризик жорсткого процесу виходу британців з Договору про єдиний авіапростір і тоді літати до країн ЄС можна буде тільки за паритетом. А Лондон – це головний маршрут для угорського лоукостера.

Україна ж на всіх парах лібералізує повітряне сполучення з Євросоюзом, тому відкривати тут авіакомпанію іноземному профільному інвесторові все менше стимулів.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X