Це бета-версія нового сайту Нового Времени. Надсилайте свої зауваження на адресу newsite@nv.ua

Чи є "зрада" у викупі держборгу 2019-2020

8 вересня 2017, 17:00
1570
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке

Україна об'явила про викуп євробондів 2019-2020 на суму від $1,5 млрд за рахунок випуску нових паперів. Так країна повертається на ринок єврооблігацій

Цього тижня на ринок єврооблігацій вийде Таджикистан. Зробить дебютний випуск єврооблігацій. На дуже хороший ринок. І треба цим користуватися. Таджикистан може залучити гроші дешевше, ніж під 8%.

А Україна може запізнитися на цей хороший ринок. Тому що операція з випуску єврооблігацій цього року потребує прийняття спеціального закону у Верховной Раді. А депутати проголосували тільки з десятої спроби, і то після особистого прохання прем'єр-міністра. Що називається "ти просиш мене прийняти важливий для країни закон, але просиш про це без поваги".

Проявили повагу, залишилося встигнути зробити випуск. А то у депутатів сумніви, вони не розуміють –дуже складна матерія для депутатів, цей ринок єврооблігацій. Не для середніх умів. І вже точно не для умів депутатів. Вони думають, що ринок єврооблігацій – це корупція. Тому що все, що складно – це відразу корупція. Хто робить схеми – тим усюди ввижаються схеми. І ринок, на якому працюють всі цивілізовані країни світу, і на якому присутні всі основні інвестиційні фонди світу, відразу стає корупційним.

Отже, що ж буде робити Україна на ринку цього разу? Мінфін планує налагодити випуск єврооблігацій. Але в цей раз це буде не просто новий випуск, а складна операція з управління державним боргом. Мінфін викуп і т частина коротких паперів, при цьому розміщуючи довгий випуск. Гроші на викуп генеруються за рахунок залучення від розміщення довгих єврооблігацій.

Фактично, багато інвесторів просто обміняють свої короткі єврооблігації України на довгі папери. Це стандартна практика, яку вже застосовували і українські емітенти єврооблігацій. Зокрема, першим так рефінансував свої борги Миронівський Хлібопродукт.

Як саме буде проходити угода – ще не ясно. Поки залишається невизначеним, чи буде Мінфін викуповувати тільки борги з погашенням в 2019 році, або і в 2020 році теж. Швидше за все, другий варіант.

Поки залишається незрозумілим, якої довжини буде новий випуск. Чутки на ринку ходять і про 10-річний папір і про випуск довжиною в 15 років. Очевидно, відповіді на ці питання будуть отримані при комунікаціях з інвесторами під час роад-шоу, яке має розпочатися найближчим часом.

Там же уряд зрозуміє і обсяг попиту, на який орієнтовно можна розраховувати. Не виключено, що загальний обсяг угоди може перевищити $ 2- $ 2,5 млрд. Це дозволить, в ідеальному варіанті, викупити з ринку по $1 млрд, як з 2019 року погашення, так і з 2020 року. Одночасно, українська крива прибутковості отримає хороший ліквідний папір на довгому кінці.

Чому така операція стала необхідна? Справа в тому, що 2019 і 2020 рік – це пікові року по борговому навантаженню. А будь-який фінансист розуміє, що це – ризики. Тільки обсяг єврооблігацій, який належить погасити в кожен з цих років, становить близько $ 1,8 млрд. І це тільки частина навантаження, яка, в цілому, в 2019 році становить близько $ 7,5 млрд. Це, в тому числі, погашення кредитів МВФ і борги державних підприємств.

В результаті, виникла розумна пропозиція зменшити це боргове навантаження заздалегідь. Не створюючи в 2019 році проблему, яка може обернутися стресом на валютному ринку і черговим рівнем недовіри до української економіки на тлі виборного року.

Чому став необхідний такий закон? Справа в тому, що зараз українські державні єврооблігації торгуються вище своєї номінальної вартості. Тобто Мінфіну треба буде викуповувати борги вище номіналу. І це загрожує не тільки криками "зрада" від тих, хто мало розуміється на ринку, але і не було врегульовано досі в оподаткуванні.

Після прийняття закону питання оподаткування вже закрите, залишилися ризики криків "зрада". Але зради немає! Держава дійсно викуповує свої борги вище номіналу. Але це необхідно. На момент реструктуризації оцінка рівня ризиків України був набагато вище, ніж зараз. Відповідно, прибутковість, встановлена на українські єврооблігації після реструктуризації була істотно вище, ніж поточні прибутковості. Це призвело до зростання вартості українських єврооблігацій. Але виплати по обслуговуванню, купонні платежі, які проводить держава, залишилася на колишньому рівні. Ми як і раніше платимо високу ціну.

Теоретично, ви могли б сказати, що держава могла б частину залучених коштів просто покласти на депозит і погасити за номіналом в 2019 році. Але ця логіка не враховує, що доларові ставки по депозитах в надійних банках Європи і США зараз перебувають близько нуля. А обслуговування боргу до погашення ю було б для України набагато більш дорогим задоволенням, ніж майбутня переплата. У підсумку, операція є економічно обґрунтованою.

Одночасно, ми проведемо вкрай важливу операцію по подовженню нашого боргу. На даний момент ставки в світі дуже низькі. І в майбутньому вони будуть рости. У підсумку, фіксація низьких ставок для України на тривалий період також є правильним рішенням.

Але головне в цій операції – це саме рефінансування боргу та управління цим самим боргом, зниження ризику 2019 року. Це стандартна ринкова операція, яку проводять як корпоративні позичальники, так і держави.

Параметри розміщення стануть відомі вже найближчим часом. Поки немає навіть оголошення про майбутнє роад-шоу. Хоча на такому хорошому ринку як сьогодні, Мінфін може піти і на пряме розміщення, але це малоймовірно.

Зараз нам вкрай важливо максимально розширити базу інвесторів. Адже заплановане розміщення стане першим випуском України за останні 4 роки.

І трошки дьогтю. Повернення на ринок єврооблігацій істотно знижує нашу залежність від МВФ. А значить і бажання робити реформи. І це безумовний мінус. Добре, що ринкові умови безпосередньо залежать від нашої співпраці з МВФ. І поки ми не пройдемо пікові періоди навантаження 2019-2020 рр, забути про МВФ не вийде.

Текст опублікований з дозволу автора