Бюджет-2017: чи всі пріоритети враховано
І всім любителям розганяти зраду довелось перейти у режим тиші, адже обіцянка Мінфіну виконана, жодних приписів законодавства не порушено.
Безумовно, жваві дискусії та справжнє громадське обговорення ще попереду, адже з проектом документу уже можуть ознайомитись всі охочі. Чи будуть всі задоволені? Мабуть, ні, бо сформувати збалансований бюджет непросто: доводиться зосереджуватись на тих пріоритетах, які справді життєво необхідні нашій країні і громадянам.
Цього року при розробці проекту держбюджету на 2017 рік Мінфін керувався головним принципом - бюджет має бути відповідальним та реалістичним, де всі видатки будуть підтверджені доходами. Ми змінили основні підходи до процесу бюджетування – першочерговими для нас були не видатки чи побажання, а саме доходи та реальні можливості. Це означає збільшення ефективності бюджетних коштів та кардинальну зміну філософії їх витрат, що сприятиме не лише збалансованості бюджету, але й проведенню реформ в інших сферах, таких як освіта, медицина та соціальна сфера. Через зміну підходів до фінансування та підвищення ефективності витратМінфін виступає драйвером реформ по цілому ряду напрямків. І головний акцент при цьому ми будемо робити перш за все на фінансуванні не пустих приміщень, а якісних послуг та високого рівня сервісу.
Новий бюджет відрізняється тим, що має чіткі пріоритети, повністю забезпечені фінансовим ресурсом. Пріоритети визначались не від обсягу фінансування, а від необхідності реформувати та розвивати певний напрямок.
Так, у бюджеті-2017 ключовими напрямами системних реформ були визначені:
- Розвиток якості державних послуг (підвищення якості освіти, охорони здоров’я, органів державної влади за рахунок збільшення заробітних плат для посилення професіоналізму);
- Захист державних інтересів (збільшення витрат на оборону та дипломатію для всестороннього захисту національних інтересів);
- Підвищення соціального захисту (надання адресної підтримки населення через пільги та субсидії для найменш заможних, збільшення мінімальної заробітної плати);
- Розвиток реального сектору економіки (підтримка стратегічних напрямів розвитку економіки – АПК, дорожній фонд, енергоефективність);
- Посилення регіонів (підтримка місцевих бюджетів та регіональних інвестиційних проектів в рамках реформи децентралізації);
- Культура (розвиток вітчизняної кіногалузі, проведення Євробачення та ознаменування історичних подій (музей Голодомору та меморіал пам’яті Небесної Сотні).
Що ще важливо у бюджеті-2017, так це те, що ми розробили також проект прогнозу держбюджету на 2018-2019 рр., закладаючи план розвитку економіки країни на перспективу. Це перший крок до запровадження в Україні середньострокового бюджетного планування. Передбачуваність бюджетної політики та прогнозування на кілька років вперед дозволить проводити системні глибокі реформи, підвищити інвестиційну привабливість та покращити бізнес-клімат. Відповідно, бізнес зможе планувати свою діяльність більш довгостроково. Крім того, прогнозованість політики Уряду – це законна вимога громадськості, бо платники податків мають бути поінформовані про бюджетну стратегію країни та добре знати, на які напрями та заради досягнення яких цілей будуть витрачатися державні кошти.

Зокрема, у держбюджет на 2017 рік по основним пріоритетам закладені суми, значно більші ніж минулого року. Наприклад, видатки на пільги та житлові субсидії зростуть на 8.9 млрд грн, на підвищення фінансової спроможності місцевих громад закладено 6,2 млрд грн., що на 3,2 млрд грн. більше, ніж 2016 року, на стипендіальний фонд збільшено на 576 млн грн. до суми 5,8 млрд грн тощо.
При формуванні проекту бюджету Мінфін залучав також незалежних громадських експертів для перевірки розрахунків. Це вперше зробило процес бюджетування справді відкритим і прозорим. І результаті ми отримали чесний і збалансований бюджет економічного зростання на 2017 рік, ефект від чого мають відчути всі громадянин і бізнес в Україні.