Як зробити український бізнес сильнішим?
Для банківської системи сьогодні основна задача чітко зрозуміла — банки будують бюджети, розуміючи свою роль у підтримці бізнесу, і мають бути передбачуваними.
Виклики для українських банків
У 2022 році, коли почалося повномасштабне вторгнення, завдання банківської системи України було іншим — в умовах повної непрогнозованості гарантувати певну передбачуваність, наскільки це можливо.
Наприклад, ми всі пам’ятаємо, що зникло пальне на заправках. Що сталося тоді? Державна банківська система України складається приблизно на 60% з державних банків, що за стабільних умов не дуже правильно. Але під час війни це нам допомогло. Банки, особливо державні, консолідувалися, коли іноземні заморозили свою активність. Тому вдалось швидко профінансувати найбільші компанії, що імпортують паливо — і воно поступово з’явилося. Це стало можливим завдяки швидкій реакції банківської системи. Це лише один приклад.
У будь-якому бізнесі кожен день тоді був викликом. Зараз ситуація зовсім інша. Ми вже розуміємо, де які виклики і які задачі стоять, тому можемо працювати більш прогнозовано і допомагати бізнесу виконувати ті завдання, які стоять перед ним і перед економікою загалом.
Поточні виклики перед українським бізнесом
Наш банк орієнтований на експорт та імпорт. Ми маємо справу з клієнтами, які відкривають нові ринки: чи для експорту своєї продукції, чи для закупівлі обладнання.
Ми бачимо, що позитивне емоційне сприйняття України, стійкості нашого бізнесу, закінчується там, де починаються гроші та бізнес. І нічого особистого. Це просто про гроші та конкуренцію. Ніхто не чекає наших підприємців в Європі зі своїми продуктами. Але ми бачимо і багато прикладів, коли українському бізнесу вдається: від великих компаній, до менших, навіть нішевих галузей. Це змінює загальний ландшафт у європейських країнах. Наприклад, експорт нашої замороженої ягоди — це відчутні зміни в бізнесі.
Це відбувається завдяки стійкості, гнучкості, адаптивності, швидкому пошуку рішень — відкриттю одного ринку і закриттю іншого. Це дає змогу сміливим бізнесменам поступово виходити та завойовувати нові ринки. Можливо, не так швидко, як хотілося б, але стабільно.
Роль банків
Задача банків в цьому процесі — забезпечити надійний контакт між українським бізнесом і його іноземними партнерами, який ґрунтується на довірі. Адже для клієнтів, які хочуть не просто експортувати сировину, а створювати продукцію з більшою доданою вартістю, потрібні інвестиції у виробництво і переробку. Тож завдання банківської системи — забезпечити доступність таких інвестицій, кредити на конкурентних умовах, що дозволяють конкурувати з європейськими постачальниками. Це непросто, але ми досягаємо результатів.
Ставки кредитування в Україні вищі, ніж у Європі, де ресурси дешевші. Це компенсується державними програмами підтримки — «5−7−9» та іншими. Також є програми міжнародних фінансових інституцій, які через механізми ризикшерингу дозволяють банкам покращувати доступ до фінансування для бізнесу, навіть якщо у компанії бракує застави.
Державні банки зараз мають більшу частку ринку, але класично не вирізняються гнучкістю і швидкістю. Тому їхня задача — стати швидшими й ефективнішими, щоб вчасно надавати потрібні інструменти і підтримку клієнтам. Ми провели реформу, якщо раніше корпоративному клієнту треба було чекати кредит місяці три, то зараз час ухвалення рішеннястановить 20 робочих днів по 80% заявок. Для малого та середнього бізнесу ще швидше. Це може звучати просто, але це серйозний прогрес, який ми робимо, щоб допомогти українському бізнесу.
Ще один приклад: наші бізнесмени інвестують в обладнання, але часто зіштовхуються з відсутністю довіри та потребою робити передплату. Ми підтримуємо контакти з більш ніж 30 міжнародними експортними кредитними агенціями, що дозволяє домовлятися про відтермінування платежів для важливого обладнання.
Також ми працюємо над розвитком проєктного фінансування. Раніше його майже не було в Україні, а зараз державні та деякі приватні банки активно впроваджують такі продукти. Це суттєво допоможе бізнесу реалізовувати масштабні проєкти.
Як державний банк ми фокусуємося на корпоративному та середньому бізнесі, підтримці муніципалітетів і громад. Навіть відмовляємося від непрофільних напрямів, щоб концентрувати всі ресурси на цих пріоритетах. Це наш внесок у те, щоб бізнес ставав сильнішим і міг ефективно конкурувати на міжнародній арені.
Матеріал записаний під час події Radio NV «Україна як бренд. 34 роки незалежності».