Функція Саакашвілі. Яких кроків чекає бізнес від головного з реформ

8 травня 2020, 10:02
НВ Преміум
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке

НВ Бізнес запитав у власників бізнесу і представників компаній з різних ринків: якими мають бути екстрені кроки Саакашвілі. Ніконов, Чечоткін, Мазепа і ще 5 думок (повтор публікації 28 квітня)

Саакашвілі нарешті знайшов своє місце в президентській адміністрації. Днями його було призначено головою Виконачого комітету реформ. Кадровий голод у команді Зеленського змушує владу знову і знову повертатися до ідеї уповноваженого високопоставленого координатора реформ — який популярний у бізнес-середовищі і має достатню політичну вагу. Ця ідея обговорювалася ще в уряді Гончарука у вигляді позицій віце-прем'єра з питань промислової політики і, за даними одного з джерел НВ Бізнес — віце-прем'єра з дерегуляції.

Відео дня

Ми запитали у власників і представників компаній про те, якими мають бути термінові кроки Саакашвілі.

Ігор Ніконов, засновник девелоперської компанії KAN Development

Прес-служба KAN Development
Фото: Прес-служба KAN Development

Я вважаю, що для підтримки локального бізнесу передусім необхідно провести амністію капіталу, яку обіцяв у передвиборчій програмі Зеленський.

Давно на порядку денному стоїть питання закону про індустріальні парки і вільні економічні зони, до того ж зробити це необхідно максимально оперативно. В інтересах України створити і підтримувати внутрішнього виробника. Необхідно надати пільгові умови для створення нових робочих місць — наприклад, пільгові умови з податку на прибуток на 10 років, податку на землю, ввізного ПДВ на обладнання тощо. З метою уникнення суперечок, дозволити такі пільги тільки для новостворених підприємств відповідно до відібраних КВЕД для товарів, які ввозяться з інших країн або не виробляються в Україні. Також пільги необхідно надати і на товари, які виробляються для експорту.

Гостро стоїть питання зменшення розміру —зниження його до 15% допоможе вивести з тіні оподатковувану базу. Необхідні пільги зі сплати ЄСВ для підприємств, які створюють робочі місця і платять зарплату в білу. Варто не забувати, що найголовніший інвестор для нашої країни — це самі українці, які акумулюють кошти у себе під матрацом або на рахунках у закордонних банках. Іноземні інвестори прийдуть у нашу країну тільки тоді, коли локальні бізнесмени почнуть вкладати гроші в Україну.

Головний меседж для держави сьогодні — вона повинна стати так званим генеральним замовником для українського бізнесу. Тобто, розміщувати державні замовлення на великі інфраструктурні проекти, термосанацію, дороги, медичне обладнання, товари імпортозаміщення та багато іншого, віддаючи перевагу локальним підприємствам. І таких замовлень сьогодні має бути маса. І все це допоможе зробити ефективним український бізнес і дозволить створювати нові робочі місця.

Владислав Чечоткін, засновник інтернет-магазину Rozetka

НВ
Фото: НВ

ROZETKA з одного боку пощастило, з іншого — ми досить швидко перебудували бізнес-процеси, щоб під час карантину забезпечувати наших клієнтів продуктами харчування і товарами першої необхідності. В результаті ми нікого не скорочуємо, а навпаки добираємо людей. Тому мені нічого не потрібно просити у держави через карантин.

Але і до, і тим більше під час кризи, головна проблема — це персональна відповідальність чиновників за дію і, дуже важливо, за бездіяльність!

Так вийшло, що в 2010 і 2011 роках я відвідував Грузію і для мене робили екскурсію на митниці, у податковій і поліції. Головною їх особливістю була швидкість роботи і бажання вирішити всі питання бізнесмена і звичайного відвідувача. І це мало просте пояснення, у всіх були KPI: швидкість обслуговування. Всіх співробітників і процеси оцінювали за цим показником. Всі зі шкіри пнулися, щоб вирішити твою проблему або знайти правильну відповідь на твій запит.


Ігор Мазепа, власник і голова інвесткомпанії Concorde Capital

«Якщо чесно, ми задовбалися щоразу щось радити черговим новим міністрам. Радь не радь, а хура й досі там. Нічого нового, крім як провести приватизацію, пенсійну, земельну, медичну реформи і все, що рекомендує нам МВФ, ми не зможемо порадити.

Одна з головних реформ — реформа чиновницького апарату. Тому що кожен чиновник, навіть якщо не краде, то перебуває під загрозою переслідування правоохоронних органів. У чиновників є презумпція винуватості, тому вони й бояться діяти і приймати будь-які рішення, щоб щось поміняти. І в жодному разі не треба дивитися на рейтинги. От і все"

Глава UVCA, керівний партнер AVentures Capital Андрій Колодюк

«Основне зараз — це підтримати ініціативи і проекти бізнесу з 1) боротьби за життя з Сovid-19 2) з виходу з карантину, оскільки в уряду плану немає 3) підтримати сам бізнес — інакше не буде ні податків, ні робочих місць, ні країни!»

Олександр Кардаков, ІТ-підприємець

Ирина Гирич

Фото: Ирина Гирич

Поки у всіх питання до функціоналу нової посади, скажу свою думку. Головною метою Саакашвілі або будь-якої іншої людини на цій посаді віце-прем'єра з реформ має стати максимальне спрощення на держрівні всіх процесів: законів, адміністративного тиску на суб'єкти регулювання і т. д. Адже сьогодні у нас дві крайнощі — береться або радянський закон і вноситься нескінченна кількість правок, або західний, який виривається з системи, вставляється в рамочку і за підсумком стає чистим карго-культом…

Згадаймо Грузію, яка свого часу була названа Світовим банком найреформованішою країною в світі. У той період Грузія піднялася з 137-го до 11-го місця в рейтингу країн за легкістю ведення бізнесу, випередивши Німеччину і Францію. Цікавий факт — грузинська реформа охорони здоров’я в той час значно знизила дитячу і материнську смертність, зупинила епідемію туберкульозу, яка починалася!

Тепер Польща і її знаменита «шокова терапія». Перші кроки польського уряду були спрямовані на відмову від реліктових практик планової економіки, змінили правила для іноземних інвесторів і систему оподаткування.

Польща також здійснила приватизацію одними з найшвидших темпів серед країн колишнього соцтабору. За два роки частка промисловості в корпоративній власності зросла до 45%, було зареєстровано близько 600 тисяч нових підприємств, які дали роботу для півтора мільйона поляків!

В основі всіх реформ лежить швидкість їх впровадження і максимальне спрощення процесів. Так, не всі до цього готові. Але досвід інших країн показує, що це завжди приносить позитивний результат. Впроваджувати швидко і ефективно будь-які зміни повинні досвідчені люди.

Як казав Жванецький, давайте сперечатися про смак устриць з тими, хто їх їв. У досвіді Міхеіла ніхто не сумнівається. Залишилося питання до збір робочої команди.

Володимир Шульмейстер, засновник ГО Інфраструктурна рада, колишній заступник міністра транспорту й інфраструктури

Володимир Шульмейстер (Фото: Український інститут майбутнього)
Володимир Шульмейстер / Фото: Український інститут майбутнього

Саакашвілі — це універсальний деструктор. Він палить напалмом майже незважаючи на особи. За ним слідом повинні йти конструктори, які б після «до основанья» могли б будувати те, що «а за тем». Щодо транспорту й інфраструктури основне завдання — це люди. З 2015 року, коли він увійшов в українську політику, нічого не змінилося. Міняти систему повинні люди. Якраз це завдання і є на мій погляд основне. Прибрати «бариг» (це його жаргон, тому застосовую тут) з управління державою і держкомпаніями. Поруч з Саакашвілі повинні бути силовики для прибирання. Ця проблема є і в автоперевезеннях, і в воді, і в залізці, і в авіа. Десь більше (залізниця), десь менше (авіа). «Велике будівництво», кажете? До основанья!

Група компаній ТІС

В'їзд в порт групи компаній ТІС (Фото: ТІС)
В'їзд в порт групи компаній ТІС / Фото: ТІС

1. Головна реформа, якої чекають у всіх сферах бізнесу — судова. Справедливий суд і правова захищеність інвестора розблокує безліч можливостей.

2. Морській галузі давно потрібна адекватна і економічно обґрунтована Методика розрахунку портових зборів.

3. Стівідори і порти, які, власне, заробляють гроші для АМПУ і бюджету, повинні брати участь у написанні фінансових і стратегічних планів з розвитку морської інфраструктури.

4. Для розвитку галузі потрібно заохочувати інвесторів, насамперед внутрішніх, розвивати інфраструктуру. Система державно-приватного партнерства в інфраструктурі зараз — кожен раз ризик інвестора довго потім ходити по судах і доводити силовикам, що він приніс державі користь, а не шкоду. Ці механізми повинні бути нормально прописані, інвестори повинні бути захищені. Тоді вони все зроблять самі, а державі залишиться тільки отримувати податки і портові збори.

Михайло Шуранов, директор з корпоративних комунікацій ПАТ «Укртелеком»
Academy DTEK

Фото: Academy DTEK

Для галузі основна проблема — це крадіжки телеком-обладнання і, зокрема, мідних кабелів. У цьому напрямі, крім зусиль депутатів у змінах законодавства, є сенс підвищити контроль цього питання з боку державних силових структур.

А найбільша можливість у галузі — це подолання цифрового розриву між містом і селом, де значна кількість жителів не має можливості підключення. Державно-приватне партнерство і національний підхід до подолання розриву оптичною мережею (як це зроблено в більшості європейських країн) дозволили б скоротити розрив менше ніж за три роки в 2,5 рази.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X