Втрачає висоту. Компанія Boeing зіткнулася з масштабною кризою після авіакатастрофи в Ефіопії

13 березня 2019, 16:55
Сюжет

У всьому світі припиняють експлуатацію літаків сімейства Boeing 737 MAX після авіакатастрофи в Ефіопії. Компанія вже втратила майже $27 млрд ринкової вартості.

О 22.00 13 березня оновлено пункт "Реакція на катастрофу".

Що сталося?

10 березня пасажирський літак Boeing 737 MAX 8 компанії Ethiopian Airlines, який повинен був зробити двогодинний переліт зі столиці Ефіопії Аддіс-Абеби в столицю Кенії Найробі, зазнав аварії через шість хвилин після зльоту. В результаті загинули 149 пасажирів і вісім членів екіпажу. Пілот – 29-річний Яред Гетачев – незадовго після вильоту повідомив про проблеми з системою управління польотом і отримав дозвіл повернутися назад, але зробити цього не встиг. Сайт відстеження рейсів Flightradar24 повідомив, що літак нестабільно набирав висоту.

Відео дня

Хоча зазвичай такі події не відлякують інвесторів, катастрофа в Ефіопії призвела до падіння акцій компанії-виробника, оскільки це друга масштабна авіакатастрофа за участю літака Boeing 737 MAX 8 за останні п'ять місяців. 29 жовтня 2018 року авіалайнер цієї ж моделі авіакомпанії Lion Air впав у Яванське море через 13 хвилин після вильоту з Джакарти. Пілот також просив повернутися, але не встиг. В обох випадках погодні умови були хорошими, а літаки – практично новими (польоти здійснювалися протягом менш як чотирьох місяців). Ці обставини викликали підозри про наявність проблем з літаками сімейства Boeing 737 MAX.

Інформація про це вже з'являлася після аварії в Індонезії. 13 листопада газета Wall Street Journal повідомила, що система управління польотом на літаках Boeing 737 MAX 8 і 9 може завести лайнер в піке. За інформацією видання, система навіть при польоті в ручному режимі може різко опустити ніс, не даючи пілотам його вирівняти. Газета писала, що авіакомпанії не були попереджені про таку особливість. У тренувальних матеріалах про це нічого не говорилося. У попередньому звіті Національного комітету Індонезії з транспортної безпеки вказувалося, що автоматична система тричі опускала ніс літака, а пілоти його піднімали. Після цієї катастрофи Федеральне управління цивільної авіації США (FAA) повідомило авіакомпаніям, що це може відбуватися, якщо датчик кута атаки передає помилкові дані. Регулятор роз'яснив, що потрібно робити в таких ситуаціях.

Причина аварії Boeing 737 MAX 8 поки що не встановлена. Бортовий самописець вже виявлено. Дані з нього планують аналізувати в Європі. Де саме - поки невідомо. Американські чиновники говорять, що перші висновки можна буде зробити через добу після зчитування інформації.

REUTERS / Brendan McDermid
Фото: REUTERS / Brendan McDermid

Фото з місця події свідчать, що він впав носом вниз, утворивши кратер. При цьому пілотів мали ознайомити з роз'ясненнями Федерального управління цивільної авіації США.

Видання Forbes припустило, що значну роль в обох випадках міг зіграти брак навчання і досвіду у членів екіпажу. У випадку з катастрофою в Ефіопії у другого пілота було тільки 200 годин нальоту. Наприклад, у США встановлена мінімальна планка в 1,5 тис. годин для других пілотів комерційних пасажирських літаків. У командира екіпажу Гетачева було 8 тис. годин нальоту. Він був наймолодшим серед пілотів компанії, які літали на літаках Boeing 737. Експерти кажуть, що для його віку 8 тис. годин нальоту – пристойна кількість, але, чи достатньо у нього було досвіду, залежить від того, на чому він літав раніше.

Реакція на авіакатастрофу

На наступний день після катастрофи Китай заборонив авіакомпаніям країни експлуатувати літаки Boeing 737 MAX 8. Всього в розпорядженні китайських компаній таких лайнерів приблизно 100. ЗМІ відзначали, що таке рішення Китаю є незвичайним. Прийнято, що в аналогічних ситуаціях першим рішення про припинення експлуатації приймає регулятор тієї країни, де літак отримав сертифікацію (у випадку з Boeing – Федеральне управління цивільної авіації США), і вже після цього аналогічні заборони вводять регулятори інших країн. Деякі експерти припускали, що рішення Китаю могло бути викликано торговим протистоянням між Пекіном і Вашингтоном або бажанням Китаю відвоювати у Boeing частку ринку для розроблюваного китайською компанією Commercial Aircraft Corporation of China сімейства вузькофюзеляжних пасажирських літаків Comac 919.

Слідом за Китаєм до заборони експлуатувати літаки сімейства Boeing 737 MAX почали приєднуватися інші країни і компанії. 12 березня Європейське агентство з безпеки польотів (EASA) оголосило про припинення польотів Boeing 737 MAX 8 і 9 в Європі. Регулятор підкреслив, що йде на такий крок як запобіжний захід, хоча поки що рано робити якісь висновки щодо причини катастрофи.

Федеральне управління цивільної авіації США заявляло 11 і 12 березня, що припиняти польоти поки не буде, оскільки існуючої інформації для цього недостатньо. Але 13 березня президент США Дональд Трамп оголосив про введення заборони на польоти лайнерів Boeing 737 MAX. У FAA підтвердили, що американським авіакомпаніям тепер заборонено експлуатувати літаки Boeing 737 MAX 8 і 9. Їм також не можна літати по території США.

"Агентство прийняло це рішення в результаті процесу збору даних і появи нових доказів, зібраних на місці події і проаналізованих сьогодні. Ці докази разом з недавно уточненими супутниковими даними, що з'явилися в розпорядженні FAA сьогодні вранці, привели до цього рішення", - пояснили у відомстві, додавши, що між катастрофами в Індонезії та Ефіопії є схожість.

У Boeing запевняють, що літаки є безпечними. 11 березня в компанії повідомили, що розробили оновлення програмного забезпечення, яке зробить їх "ще більш безпечними". Незважаючи на це, рішення FAA в Boeing підтримали. У компанії також попросили відомство призупинити польоти літаків 737 MAX в усьому світі.

Це сімейство є для компанії найбільш швидко продаваним. У авіаперевізників по всьому світу є 371 літак Boeing 737 MAX. Замовлення ще на більш 4,7 тис. таких лайнерів компанія поки не виконала. Кількість країн, які ввели заборону, продовжує збільшуватися. Україна в їх числі.

Наслідки для Boeing

Після атастрофи компанія Boeing відклала на невизначений термін презентацію нового широкофюзеляжного літака Boeing 777Х, яка повинна була пройти 13 березня в Сіетлі.

Тим часом акції компанії дешевшають. Вранці 11 березня курс акцій впав на 13%. Це найбільш різке падіння вартості компанії з часів терактів 11 вересня 2001 року для здійснення яких терористи захопили три пасажирські літаки Boeing. 11 березня на момент закриття торгів на Нью-Йоркській фондовій біржі падіння становило 5,33% (вартість однієї акції впала до $ 400,01). 12 березня акції подешевшали ще на 6,15% (до $ 375,41). Всього за два дні падіння склало більше 11%. Компанія втратила майже $ 27 млрд ринкової вартості.

REUTERS / Brendan McDermid
Фото: REUTERS / Brendan McDermid

Компанія Norwegian Air вже заявила, що має намір домогтися від Boeing компенсації за втрачені доходи і додаткові витрати. Reuters пише з посиланням на джерела в галузі, що інші компанії також можуть пред'явити претензії. У Boeing заяву Norwegian Air поки що не прокоментували.

Після авіакатастроф в Індонезії та Норвегії ряд авіакомпаній задумалися про відмову від покупки літаків Boeing 737 MAX, повідомляє Bloomberg. За підрахунками агентства, загальна сума угод, які можуть бути переглянуті, становить $55 млрд. Kenya Airways і Lion Air можуть замість Boeing 737 MAX придбати літаки у головного конкурента Boeing – компанії Airbus.

Чи є Boeing 737 MAX в Україні

В Україні літаків сімейства Boeing 737 MAX немає, але авіакомпанія МАУ очікує до кінця року отримати як мінімум три літаки Boeing 737 MAX 8.

"МАУ уважно стежить за ходом розслідування, офіційними повідомленнями FAA і концерну Boeing і перебуває в постійному діалозі з виробником авіатехніки. Безпека польотів та пасажирів на борту є першочерговим пріоритетом для авіакомпанії", - сказали агентству Інтерфакс-Україна в прес-службі МАУ, висловивши надію на те, що причини трагедії в Ефіопії будуть встановлені вже найближчим часом.

В авіакомпанії запевняють, що експлуатувати літаки почнуть тільки після перевірок.

Експлуатувати літаки сімейства Boeing 737 MAX планує і компанія SkyUp. У березні вона повідомила, що замовила два Boeing 737 MAX 8 і Boeing 737 MAX 10 за $624 млн, які будуть доставлені в 2023 році.

"До введення в експлуатацію цього типу повітряного судна у нас є достатньо часу для збору інформації про результати розслідування і їх вивчення", - сказав директор SkyUp Airlines Євген Хайнацкий в коментарі BBC Україна.

Аналогічні випадки

В історії авіабізнесу вже були випадки, коли кілька літаків однієї моделі зазнавали аварії, пише Bloomberg. Один з найвідоміших прикладів – британські літаки De Havilland Comet, які почали експлуатуватися в 1952 році. У 1953 році літак цієї моделі розбився над Індією, в 1954 році – під час перельоту з Лондона в Рим. Загинуло 43 і 35 осіб відповідно. Польоти призупинили для перевірок, але через кілька місяців знову дозволили. У тому ж 1954 році сталася ще одна авіакатастрофа за участю літака цієї моделі, який летів з Каїра до Риму. Загинула 21 людина. Пізніше було встановлено, що літаки вибухали через втому металу.

Дві масштабні авіакатастрофи сталися за участю літаків DC-10 американської авіакопаніі McDonnell Douglas. У 1979 році лайнер зазнав аварії через втрату двигуна на зльоті. Загинула 271 особа. Тоді FAA припиняло експлуатацію всіх літаків цієї моделі, але пізніше зняло обмеження. Через 10 років сталася ще одна катастрофа за участю DC-10, яка забрала життя 111 осіб, ще 185 вижили. В обох випадках виникла проблема з двигуном.

Крім того, в 2013 році американський і європейський регулятори призупиняли польоти літаків Boeing 787 Dreamliner через низку інцидентів із загорянням батарей.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X