Прощавай, Росіє. Чому Польща стала головним торговим партнером України і що купує західний сусід

18 червня 2019, 08:00

Вперше за часи незалежності Польща стала головним торговим партнером України, відсунувши на друге місце росіян. Журнал НВ з’ясував у кількох компаній, що і як вони продають полякам

У середині травня Corum Group, одна з найбільших українських машинобудівних компаній, уклала важливий контракт з польським видобувачем Polska Grupa Górnicza. Сума угоди вражає: 12 млн євро. Саме стільки заплатять поляки за постачання складного шахтного устаткування, виробленого в Харкові та Дружківці. Раніше подібні складні машини українські компанії експортували переважно до Росії.

Відео дня

Corum відвантажуватиме продукцію західній країні-сусідці вже вдруге. У 2018-му лідер вітчизняного машинобудування постачав аналогічне обладнання на таку ж суму на іншу шахту того ж замовника — Grupa Górnicza.

«Польща для нас — стратегічний ринок», — каже Михайло Потапов, в. о. генерального директора Corum Group. Все логічно: його фірма виробляє гірничо-шахтне обладнання, а в Польщі зараз добувають вдвічі більше вугілля, ніж в Україні, — близько 64 млн т. Та й сама Corum Group ще п’ять років тому відкрила представництво в Варшаві.

Активізувалися на польському напрямку не тільки вітчизняні машинобудівники. Сталося досі небачене: судячи зі статистики Державної фіскальної служби (ДФС), Польща цьогоріч перетворилася на головного споживача українського експорту, посівши місце багаторічного лідера — Росії.

За підсумками перших чотирьох місяців 2019-го польська частка в зарубіжних постачаннях з України вперше перевищила російську: за західним сусідом — 7% вітчизняного експорту, водночас за північно-східним — трохи більше 6%. Ще п’ять років тому співвідношення було кардинально іншим: 4,9% і 18,2% відповідно.

Вигідно і швидко

ОО дна з основних причин зростання експорту до Польщі та падіння російської частки — торгова війна щодо українських товарів із боку РФ. «Дискримінаційні кроки Росії стимулюють виробників шукати нових контрагентів в ЄС», — пояснює Роксолана Підласа, радниця міністра економічного розвитку і торгівлі.

З 2013-го РФ поетапно забороняла ввозити на свою територію практично всі основні експортні товари з України: продовольство, ліки, труби, електротехнічні товари, а також машинобудівну, металургійну та хімічну продукцію.

Додатковим драйвером нинішнього польського прориву українського експорту стало зростання економіки цієї країни, каже Підласа. За її словами, ВВП Польщі торік зріс на 5,1%, що вдвічі більше аналогічного середнього показника по ЄС. «До того ж у них зростає промислове виробництво, яке потребує технологічного імпорту, що частково задовольняється українськими машинами та комплектуванням», — пояснює Підласа.

Один із тих, хто заробляє на цьому попиті, — вітчизняний держзавод Електроважмаш. У 2017-му підприємство, яке випускає генератори і великі електричні машини, почало постачати свої двигуни на польський завод Newag. Останній виробляє локомотиви і залізничну техніку.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Ще одним фактором, що зіграв на руку зміцненню українсько-польських економічних відносин, стало коротке логістичне плече. «Польща — найближча до нас країна Європейського союзу, — каже Ольга Трофімцева, в. о. аграрного міністра. — З погляду логістики нашим виробникам і експортерам зручно туди постачати свою продукцію».

Та й зона вільної торгівлі з ЄС, у рамках якої діють нульові імпортні та експортні мита, пожвавила співпрацю.

А ще українські товари на польському ринку конкурентні за ціною. «Там робоча сила дорожча і тому собівартість вища, ніж у нас», — розповідає Ярослав Зеленяк, маркетолог львівської поліграфічної компанії Укрпол. Його підприємство постачає до Польщі упаковку для споживчих товарів.

«В Україні конкуренція загострилася, — пояснює Зеленяк. — А в Польщі, хоч і не менш тісно, але там у нас більше можливостей завойовувати клієнта за рахунок невисокої ціни «. І навіть у цьому разі Укрпол має велику рентабельність за польськими контрактами, ніж за внутрішньоукраїнськими.

Багато вітчизняних підприємства розглядають ринок західної сусідки ще і як стартовий майданчик для подальшої експансії до ЄС. Саме так розмірковує і Ростислав Вовк, співвласник компанії Кормотех, яка випускає корми для домашніх тварин.

Його підприємство почало продавати свою продукцію до Польщі чотири роки тому. «Ця країна стала одним з наших стратегічних ринків після подій 2014 року, — розповідає Вовк. — Хоча до цього була Росія». Кормотех вирішив більше не торгувати з країною-агресором, а тому польський ринок став найбільшим у структурі продажів фірми, зайнявши 14%. У планах Вовка — щорічно нарощувати поставки в цю країну на 40%.

ОРІЄНТАЦІЯ ЗАХІД: Corum Group, за словами в. о. гендиректора Михайла Потапова, знайшла попит для шахтного обладнання саме в Польщі (Фото: НВ)
ОРІЄНТАЦІЯ ЗАХІД: Corum Group, за словами в. о. гендиректора Михайла Потапова, знайшла попит для шахтного обладнання саме в Польщі / Фото: НВ

Не лише сировина

У січні цьогоріч у Польщі спалахнуло «аграрне повстання»: місцеві фермери перекривали дороги і навіть принесли до президентського палацу у Варшаві труну, що символізує жалюгідну, на їхню думку, ситуацію в сільському господарстві.

Серед своїх вимог фермери згадували й Україну: на їхню думку, дешева продукція зі сходу погіршила їхній фінансовий стан, а тому її постачання, мовляв, треба обмежити.

Фермери дивляться у корінь: продукти харчування та сільгоспсировина — стаття № 1 у польсько-українському експортному кошику. За підсумками І кварталу 2019-го вона займає в ній 21%.

І обсяги постійно зростають: за словами Трофімцевої, за підсумками першого кварталу 2019-го Україна експортувала до Польщі агропродукції більше, ніж імпортувала. Різниця склала майже $30 млн. «Польща стає все більш важливою з погляду двосторонньої торгівлі у галузі АПК, — каже в. о. міністра. — І ця динаміка, сподіваюся, зберігатиметься».

Істотну частку вітчизняного експорту до Польщі становлять і електричні машини. До цієї категорії входять не експортні електрокари, а побутова техніка, напівпровідникові пристрої, електродвигуни та генератори, транзистори тощо.

Серед них, за інформацією Мінекономіки, значна частина — пралки під брендами Eleсtrolux і Zanussi.

Їх з 2013 року виробляють на дочірньому підприємстві Електролюкс ЛЛС у Івано-Франківську. За словами Кшиштофа Кудлека, директора підприємства, у польському напрямку їде кожна п’ята машинка, зібрана на заводі. «Підприємство виробляє однаковий товар, незалежно від того, до якої країни він вирушить», — пояснює топ-менеджер.

У категорію «електричні машини» потрапляє і проводка для автомобілів. І тут Україна теж має що запропонувати: у західних областях країни за останні роки відкрилося кілька заводів великих західних компаній, що виробляють подібне обладнання. Їхня продукція їде до Польщі, де на неї розраховують збудовані там проммайданчики світових автогігантів.

Наприклад, луцький завод Кромберг енд Шуберт постачає кабель на підприємство Volkswagen у Познані. За словами Олени Шкляр, директора з логістики компанії, завод відправляє хури через західний кордон тричі на тиждень — до складу VW Poznan кожна з них доїжджає в середньому за 32 години.

На захід тепер регулярно потрапляє і українське дерево, а також меблі. Василь Саган, маркетолог меблевої компанії Шик з Тернопільської області, розповідає: вони продають свій товар до Польщі за вищою ціною, ніж усередині країни. Різниця становить 12−20%.

ПЕРЕОРІЄНТАЦІЯ: Співвласник Кормотеху Ростислав Вовк вирішив годувати продукцією своєї компанії польських котів і собак, а не російських (Фото: НВ)
ПЕРЕОРІЄНТАЦІЯ: Співвласник Кормотеху Ростислав Вовк вирішив годувати продукцією своєї компанії польських котів і собак, а не російських / Фото: НВ

Горілка і плитка

Для української компанії Bayadera Group, яка випускає горілку, вино та інші алкогольні напої, польський ринок віднедавна став стратегічним. Принаймні так про нього говорить Анатолій Корчинський, гендиректор Bayadera Group. Він лише зазначає, що йдеться насамперед про горілчану продукцію бренду.

«Якщо брати весь ринок горілки, то Польща посідає третє місце за обсягами споживання у світі, після США і Росії, — пояснює топ-менеджер. — І споживання там, на відміну від України, не падає, а зростає». У Польщі є споживач зі зрозумілим менталітетом, до того ж зростає кількість українців, яким продукція компанії добре знайома.

Тому в 2018-му вона збільшила відвантаження горілки до Польщі на 30−40%. А за підсумками цього року планує наростити експорт до цієї країни ще на 15%.

Вихід на польський ринок дозволяє українцям не тільки збільшити продажі, але ще і розширити асортимент, до того ж на внутрішньому ринку.

Компанія Yarych, яка продає в Україні печиво під маркою Марія, налагодивши для польських супермаркетів випуск випічки типу petit beur, почала продавати її і на батьківщині. І дуже успішно. Володимир Гнатюк, співвласник Yarych, пояснює це так: коли якийсь товар продається в Європейському союзі, це покращує імідж продукту і в очах українських споживачів.

Схожу історію має Харківський плитковий завод, який входить до групи Golden Tile. Щоб вийти на ринок Польщі, компанія встановила дві нові лінії, витративши на них 20 млн євро. «В Україні тоді користувалася попитом плитка глянсова рожева й синя з дельфінчиком або квіточками, — розповідає Дмитро Салімонов, голова правління Golden Tile. — У Польщі це не продавалося, — поляки подібне називають «олд сов'єт стайл».

У сусідній країні була популярна плитка з дизайном, наприклад, під мармур і дерево — її харків'яни і почали пропонувати місцевим покупцям. І завоювали 2% ринку. А коли в Україні услід за Польщею в моду увійшов стиль лофт, Golden Tile стала успішно продавати свою «польську» плитку і тут.

Втім, і на Заході справи у заводу йдуть відмінно: всього за чотири місяці продажі в Польщі зросли на третину.

БІЛЬШЕ ВИНА: Анатолій Корчинський, гендиректор Bayadera Group, розповідає, що для його компанії Польща — стратегічний ринок. Там багато п'ють (Фото: НВ)
БІЛЬШЕ ВИНА: Анатолій Корчинський, гендиректор Bayadera Group, розповідає, що для його компанії Польща — стратегічний ринок. Там багато п'ють / Фото: НВ

Промислове підчерев'я

С ергій Тігіпко, великий український підприємець і власник групи ТАС, нещодавно повернувся з Варшави. Там він вів переговори про постачання деталей для вагонів зі свого підприємства Дніпровагонмаш. Торік Тігіпко вже відправляв подібний продукт до Польщі, і тому знову розраховує на успіх.

«На українське там попит, тому що в Україні виробляти дешевше, ніж у Польщі», — пояснює бізнесмен. Через що, на його думку, у вітчизняних виробників з’явилися хороші перспективи «стати промисловим підчерев'я для польських підприємств». «Саме це ми і намагаємося зробити», — уточнює Тігіпко.

На думку Сергія Фурси, фахівця відділу продажів боргових цінних паперів Dragon Capital, Польща цікава вітчизняним виробникам тим, що вона є великим платоспроможним ринком, значно багатшим, ніж вітчизняний. А тому торгові відносини між країнами лише зміцнюватимуться.

Показати ще новини
Радіо NV
X