Потрібно передбачати майбутнє – голова Viber в СНД

28 листопада 2016, 08:01
Частка українців, які користуються інтернетом за допомогою мобільних пристроїв, постійно зростає. Так, за даними Інтернет асоціації України, якщо в 2011 році таких користувачів було 7%, в 2016-му їх кількість зросла до 25%

Світова статистика ще більш вражаюча. Згідно з даними соціальної мережі Facebook, інтернетом на мобільних пристроях користуються 54% жителів Землі.

Такий активний перехід населення на мобільні пристрої грає на руку розробникам додатків для спілкування, які дають можливість зв'язку не тільки за допомогою голосу, але і тексту та емоцій.

Відео дня

Крім того, така тенденція дає можливість українській IT-галузі розвиватися в цьому напрямку. Україна може стати місцем як для локального, так і глобального IT-підприємництва.

Про те, як у цих умовах розвиваються мобільні месенджери, які нові ніші відриває глобальний перехід на мобільні пристрої і як домогтися успіху в галузі, НВ Бізнес розповів голова Viber в країнах СНД Євген Рощупкін.

– Розкажіть історію компанії Viber. Що вона з себе представляє, коли виникла?

– Компанія виникла в 2010 році, коли двоє друзів – Ігор Магазіннік і Тальмон Марко – вирішили придумати додаток, який дозволить їм зручно спілкуватися за допомогою смартфонів. У той час ще не було зручної програми, через яку можна було б здійснювати дзвінки. Тоді вони і придумали Viber. Спочатку дзвінки були головною функцією програми, але потім додалися повідомлення, тому що це дуже затребуваний формат. Зараз 70% активних користувачів платформи відправляють саме повідомлення.

З 2010 року і до сьогоднішнього дня аудиторія зареєстрованих користувачів зросла до 800 мільйонів чоловік. З них 16 мільйонів в Україні.

– Ви більшою мірою ізраїльська чи білоруська компанія?

– Ми міжнародна компанія зі штаб-квартирою в Тель-Авіві. З 2014 року компанією Viber володіє японський концерн Rakuten. Але наші розробники знаходяться в різних країнах – в Ізраїлі, Білорусі, Нідерландах і так далі.

– Як відбувається розвиток? Чи з'являються нові напрямки?

– Viber стає не просто месенджером для спілкування зі своїми друзями, знайомими і родичами. Це також додаток для спілкування з бізнесом, з брендами, з сервісами. Фактично для кожного користувача бізнес стає одним із контактів, якому можна задати питання або переглянути інформацію про нього. Ви можете спілкуватися з бізнесом, як з другом. Таку можливість ми запустили тільки недавно, але вона вже стає досить затребуваною. Наприклад, в Україні вже зареєстровано більше тисячі паблік акаунтів.

– А що це дає, як це допомагає розвиватися бізнесу?

– Перш за все це дає бізнесу доступ до нашої аудиторії. Зараз все більше людей спілкуються за допомогою гаджетів. В Viber вони спілкуються зі своїми друзями та знайомими. А тепер зможуть спілкуватися з бізнесом. Тобто, надаючи цю платформу бізнесу, ми надаємо їм можливість знаходитися там, де вже є багатомільйонна аудиторія.

Viber стає не просто месенджером для спілкування зі своїми друзями, знайомими і родичами. Це також додаток для спілкування з бізнесом

В рамках паблік акаунтів бізнес може розповісти про свій продукт, про новинки, використовувати платформу як частину своєї рекламної кампанії. Також це може бути рішення щодо клієнтської підтримки. Наприклад, замість дзвінка в call-центр клієнт може задати своє питання пабліку облікового запису і отримати швидку відповідь від оператора або від автоматичного бота. У нас вже є великі клієнти в Україні, які представили свій сервіс в рамках паблік акаунтів, – це ПриватБанк та Нова пошта.

– Кажуть, що месенджери – це певною мірою мильні бульбашки, так як інвестиції в них перевищують заробітки. І невідомо, чи окуплять себе. Як ви вважаєте, чи це так?

– Месенджери – це найдинамічніший сегмент серед всіх додатків в принципі. І Viber є одним з таких додатків. Основне завдання для месенджерів – це дати найбільш зручний сервіс для користувачів.

Зараз ми працюємо над функціоналом, який покращує можливості спілкування, не забуваючи при цьому про заробітки. У нас є платні дзвінки Viber Out. Це дзвінки в мережі Viber, які можна здійснювати в будь-яку точку світу і на будь-який телефон, незалежно від того, встановлений у людини Viber чи ні.

Точно також наші паблік акаунти для бізнесу дозволять Viber збільшити прибуток, даючи компаніям можливість просувати себе і свої сервіси.

– Багато країн заробляють на бізнесі в сфері ІТ. Які умови, на вашу думку, потрібно створити в Україні, щоб з'явилися власні якісні продукти і приносили податки?

– Принадність інтернет-бізнесу в тому, що у нього немає кордонів. І такі рішення можна створювати в будь-якій країні. Найголовніше для цього бізнесу – бачити проблеми і шукати рішення, які будуть затребувані людьми і бізнесом. Наступний крок – це експеримент. Тобто потрібно робити спроби, брати на себе ризик, покращувати продукт і досягати успіху в своїх рішеннях. Тільки таким чином можливо успішне розширення бізнесу в рамках інтернет-індустрії.

З моєї точки зору, в Україні зараз є всі умови і прекрасні освічені фахівці, щоб реалізувати будь-які проекти в IT сфері. Питання лише в тому, що потрібно більше ініціативи, щоб втілювати їх у життя.

З 2010 року і до сьогоднішнього дня аудиторія зареєстрованих користувачів зросла до 800 мільйонів чоловік. З них 16 мільйонів в Україні

– А які умови потрібно створити з точки зору держави, щоб люди могли реалізувати себе в цій сфері?

– Напевно, головна порада – не заважати такій ініціативі з'являтися і всіляко допомагати новим паросткам інтернет-бізнесу.

– Що ви можете розповісти про захищеність Viber? Є точка зору, що спецслужби можуть зчитувати інформацію. Наскільки це відповідає дійсності?

– Безпека спілкування користувачів є для нас одним з найважливіших пріоритетів. У квітні цього року ми ще більше посилили цю функцію за рахунок того, що ввели наскрізне шифрування. Це означає, що всі повідомлення в Viber можуть бути прочитані тільки на кінцевих пристроях користувачів. Тобто, якщо я відправлю вам повідомлення, то ви зможете його прочитати. Крім того, Viber не зберігає листування користувачів на серверах. Вся переписка залишається тільки на кінцевих пристроях. Це ж стосується і голосових викликів. Таким чином, з точки зору безпеки, ми є одним з найбільш захищених додатків.

В нашій індустрії дуже важливо експериментувати. Природно, потрібно розуміти потреби користувачів та бізнесу

А чим ви відрізняєтеся, наприклад, від Skype?

– Я б не хотів порівнювати нас з конкурентами. У кожного своя стратегія. Viber сильний тим, що він дуже добре розуміє потреби користувачів. Ми даємо людям ті функції та сервіси, які їм потрібні.

– Чи замовляєте ви програми в Україні? Тобто чи залучаєте українських програмістів для проекту?

– Основний відсоток розробок здійснюється безпосередньо всередині компанії. У нас великі офіси розробки знаходяться у Білорусі та Ізраїлі.

– Існує точка зору, що українські програмісти пишуть код або створюють програми для компаній, які потім випускають кінцевий продукт. А в самій країні цього не відбувається. Як, на вашу думку, перейти від сировинної моделі і самим виробляти готовий продукт?

– Я вважаю, що в Україні є всі необхідні ресурси і кваліфіковані фахівці, щоб це реалізувати. Просто людям не вистачає ініціативи створювати такі продукти тут. Адже треба експериментувати, тестувати, створювати нові версії свого продукту, щоб прийти до успіху.

– Скільки часу витратили творці Viber для того, щоб їх програмою зацікавився японський інвестор і купив її за $900 мільйонів?

– Viber купили на початку 2014 року. Тобто на той момент він існував 4 роки. Аудиторія, яку сервіс отримав до того часу, була приваблива для інвестора. Адже основа успіху будь-якого продукту – це насамперед його затребуваність широкими масами. Якщо орієнтуватися на це і намагатися завжди покращувати свій продукт, бути на крок попереду конкурентів і випереджати очікування користувачів, це призведе до зростання аудиторії, і, відповідно, до зацікавленості з боку інвесторів.

Завжди треба працювати, треба завжди бути на крок попереду, як індустрії, так і очікувань людей

– Як збільшити затребуваність? У деяких виходить вгадати, що потрібно широким масам, а в інших – ні. На що потрібно звертати увагу?

– На жаль, єдиного секрету успіху немає. В нашій індустрії дуже важливо експериментувати. Природно, потрібно розуміти потреби користувачів та бізнесу. Але найважливіше – це створювати і тестувати. Саме в цьому і полягає запорука успіху. Є дуже багато програм, які випускають провідні соцмережі, але вони не стають затребуваними. Багато провалів було у відомих ІТ-компаній. Але в підсумку знаходяться саме ті функції і рішення, які потрібні користувачам, на них робиться фокус і за їх рахунок компанії стають успішними.

– То є секрет в тому, щоб не опускати руки?

– Звичайно. Завжди треба працювати, треба завжди бути на крок попереду, як індустрії, так і очікувань людей. Потрібно передбачати те, що буде затребуване завтра, а не сьогодні.

Показати ще новини
Радіо НВ
X