«Є корупційні схеми». Ставніцер розповів про цікаві особливості перевалки під час війни

Компанії / Ринки

2 липня, 12:53

У 2024 році українські портовики перевалили понад 97 млн тонн вантажу. Це суттєве покращення порівняно з 2023-м (62 млн тонн). Хоча ще дуже далеко до мирного 2021-го — 153,3 млн тонн.

Цей темп дав можливість назад найняти на роботу півтори тисячі осіб. Про це в інтерв'ю NV Бізнес заявив власник найбільшого в Україні приватного оператора вантажних терміналів на Чорному морі Андрій Ставніцер.

«Ми десь на 30% вантажу у вантажному вираженні від довоєнного часу, а в грошах, мабуть, на 55%. Ставки за деякими вантажами зросли, тому з’явилася можливість назад найняти приблизно півтори тисячі людей», — зазначив Ставніцер.

Говорячи про те, що зерно стало планом «Б» для тих, хто до війни спеціалізувався на металі, контейнерах або іншій перевалці, він заявив: «Існує зерновий термінал Neptune. Ми в нього вклали $150 млн разом з IFC [Міжнародна фінансова корпорація, інститут Світового банку] і ЄБРР [Європейський банк реконструкції та розвитку] та Cargill [американська продовольча компанія]. Сьогодні незначна номенклатура вантажів перевантажується через українські порти. Минулого року, ставки на перевалку зерна доходили до $22 за тонну. Нечувана цифра».

«Звичайно, всі, хто раніше валили метал, добрива, всі переключилися на зерно. Це сильно вдарило по нас. Одна з причин — слабка тарифна політика Адміністрації морпортів України (АМПУ). Перевалка через держпричали сьогодні коштує півтори копійки. Легше щось занести начальнику порту і перевалювати на держпричалі, припустимо, за $1 з тонни. Плюс уся технологія коштуватиме ще $5. За реальної ставки $22 і [бери] хоч $15 з тонни, це дуже прибутковий бізнес. Цим процесом має керувати ринок, а не корупційні схеми. Якщо у тебе на Prozoro є лот на 500 000 т перевалки на будь-якому держпричалі, то хто за нього більше заплатив, той і купив. Продавати перевалку, як УЗ віддає вагони — через Prozoro. Це нормально. Сподіваюся, що нова команда АМПУ зможе це провести», — зазначив Ставніцер.

Раніше повідомлялося, що у вересні 2024 року Маніфест 42 звернувся до Зеленського щодо корупції в портах Одеської області.

Інші новини

Всі новини