Репресії проти бізнесу. Скільки компаній страждають від блокування податкових накладних і що робити з цією бідою
Економіка14 березня 2023, 07:02
Бізнес невдоволений масовим блокуванням податкових накладних — документів, якими платники ПДВ користуються для обліку податкового зобов’язання та податкового кредиту. Накладна створюється під час відвантаження, фактичного надання товару, дати отримання попередньої оплати за товари, роботи, послуги.
Податкові накладні в кінці 2022 року були заблоковані 40% активних платників ПДВ, зазначають у Європейській Бізнес Асоціації. За даними Ради бізнес-омбудсмена, у 75% випадків причини для блокування підприємцям невідомі.
Система дає сбій, або Винні всі
Система моніторингу критеріїв оцінки ризиків покликана перевіряти у автоматичному режимі всі операції всіх платників податків і «зупиняти» ті, які з найбільшою вірогідністю містять склад зловживання чи навіть злочину. Йдеться про скрутки, торгівлю податковим кредитом та інше, розповідає податковий консультант Київського центру підтримки та розвитку бізнесу Олександра Томашевська. Для реєстрації податкової накладної потрібно її оплатити, тому зупинена чи заблокована операція призводить до заморозки коштів у постачальника. А також і у покупця, який в цьому випадку недоотримав податковий кредит, який вже оплатив. «Мотивуючи це інтересами запобігання скоєння злочину справжніми злочинцями, у податкову в’язницю закрили весь бізнес. Так би мовити, для профілактики», — каже вона.
Передплатіть, щоб прочитати повністю
Нам необхідна ваша підтримка, щоб займатися якісною журналістикою
Томашевська зазначає, що більшість платників податків не розуміє критеріїв, за якими блокуються податкові накладні. У жовтні 2022 року було змінено алгоритми, за якими фільтруються такі «сумнівні» накладні: заблокованими виявилися не тільки розрахунки коригування (податкова накладна на повернення товару чи оплати), а й накладні на послуги готелів, СТО, реклами, транспорту, оренди, посередницькі послуги, торгівлю, виробництво. Блокування зачепило й копійчані суми ПДВ у накладних: 16 гривень, 33 гривні, 700 гривень і так далі. На пояснення треба витрачати купу часу, бо переліку документів для підтвердження чесної роботи немає.
За даними бізнес-омбудсмена Романа Ващука, який провів власне розслідування проблеми, більше половини респондентів повідомили, що процедура підготовки документів для розблокування однієї податкової накладної займає більше 12 годин. Ризиковість платника, на думку бізнесу, прирівнюється до фактично повного блокування діяльності — менше 10% платників податків продовжують подавати податкові накладні.
«Ми заохочуємо державні органи відмовитись від спроб ручного керування автоматизованими процесами. Передбачуваність, ризикоорієнтованість, бізнесорієнтованість, пропорційність, діджиталізація та комунікація — це принципи, які ми визначили основоположними, задля подальшого функціонування системи ПДВ, аби створити сприятливі умови для добропорядного бізнесу», — зазначив бізнес-омбудсмен Роман Ващук.
Більшість податкових накладних, що було заблоковано протягом жовтня 2022 року, не змогли бути оскаржені в адміністративному порядку, і компанії будуть змушені звертатись до суду, де, на жаль, розгляд справ може тривати роками — а обігові кошти компаній буде до тих пір заблоковано, зазначають в Європейській Бізнес Асоціації. За її даними, обіцяне автоматичне розблокування на підставі таблиць інформації не працює на практиці. Система реєстрації і алгоритм розблокування накладних створені так, щоб на кожному етапі ручне втручання могло завадити автоматичній роботі системи та створити умови для подвійної сплати податків для наповнення бюджету країни.
«Фіскальний тиск на бізнес, на жаль, має масштабний характер. Понад 40% активних платників ПДВ зазнали блокувань в кінці 2022 року. Я дуже сподіваюсь, що несправедливий тиск податкової буде зупинено. Оскільки прозорий бізнес, що працює в країні — сплачує податки, виплачує білі зарплати працівникам, підтримує армію — заслуговує на те, щоб мати принаймні базові умови для роботи та гідний сервіс від державних органів», — додала виконавча директорка Європейської Бізнес Асоціації Анна Дерев’янко.
Що пропонує бізнес?
Рекомендації бізнес-омбудсмена
Процеси треба автоматизувати. Податкові накладні перевіряються комісіями регіонального рівня, процедури перевірки потрібно зробити автоматичними.
Потрібні запобіжники. У тому випадку, коли кількість підприємств, що стикається з проблемою, перевищує встановлену межу, потрібні додаткові заходи. А це — оперативно вирішувати проблеми бізнесу, наприклад, повернутись до попередніх правил роботи або спростити адміністративні процедури. Важливо вчасно визначити причини порушення запобіжників і приймати кадрові рішення в разі вини окремих осіб.
Коригування адміністративної практики. Необхідні систематичні процедури перегляду існуючої практики з урахуванням рішення судів. Поточна ситуація, коли з року в рік задовольняється більше 94% позовів платників, не співвідноситься з принципом належного урядування правової держави. Ця робота має проводитись регулярно.
Досудовий перегляд рішень. У підприємців немає процедури адміністративного оскарження рішень регіональних комісій щодо ризиковості та таблиць даних, а ефект судового захисту — примарний. Усе це посилює залежність бізнесу від волі податкових органів. У Раді бізнес-омбудсмена знають про випадки, коли компанія мусила подавати численну кількість разів документи та пояснення задля подолання висловлених сумнівів. Передбачити, скільки часу займе вирішення болючого для бізнесу питання, за таких умов неможливо.
Доступ до переліку ризикових контрагентів. Платнику податків важко виявити, хто із потенційних контрагентів є ризиковим. Процес аналізу ускладнився через запровадження обмеженого доступу до деяких реєстрів та відкритих даних після введення воєнного стану. Рада бізнес-омбудсмена рекомендує по запиту надавати платникам податків інформацію про своїх нинішніх або майбутніх контрагентів.
Доступність даних про ключові показники. У бізнесу немає інформації про актуальні показники, якими користуються податкові органи при прийнятті негативних рішень. З досвіду Ради бізнес-омбудсмена контролюючі органи можуть спиратись на дані щодо середньої кількості співробітників на підприємстві, середнього розміру заробітної плати, податкового навантаження та інше. Бізнес потребує цієї інформації.