Зростає попит в ЄС, Азії, Америці. Україна має потенціал подвоїти виробництво популярної ягоди
Свій бізнес11 листопада, 12:59
Про це повідомила асоціація Ягідництво України.
За даними International Blueberry Organization (IBO), середня врожайність українських господарств залишається нижчою, ніж у сусідніх країнах ЄС, навіть за схожих кліматичних умов.
Для прикладу, Румунія, маючи вдвічі меншу площу плантацій, виробляє обсяги, співставні з Україною, завдяки кращим технологіям, сучасній системі зрошення та використанню нових сортів, повідомила асоціація.
Зазначається, що глобальний ринок лохини продовжує розвиватися навіть після кліматичних коливань 2023−2024 років. Світове виробництво у 2024 році перевищило 2,15 млн тонн, що на близько 35% більше, ніж п’ять років тому.
Площі під культурою досягли 282 тис. га, і темпи зростання залишаються одними з найвищих серед ягідних культур.
«Попит зростає не лише у традиційних споживчих регіонах (Північна Америка, ЄС), а й у нових драйверах — країнах Азії, Близького Сходу та Південно-Східної Азії», — повідомила асоціація. — «Особливо швидко формується ринок Індії, де споживання лохини збільшилось утричі за останні два роки».
При цьому регіон EMEA (Європа, Близький Схід, Африка) виробляє лише 18,7% від світового обсягу лохини, хоча споживає значно більше. Такий дефіцит компенсують імпортом із Перу, Чилі, Південної Африки та Польщі.
«Однак у 2025 році починає діяти нова тенденція — європейські рітейлери зменшують обсяги авіапоставок, вимагаючи „низький вуглецевий слід“ та локальне походження», — повідомила асоціація. — «Це відкриває вікно можливостей для України, адже логістика „від поля до полиці“ тут набагато коротша».
Крім того, географічна сезонність — ключова перевага: українська ягода дозріває раніше, ніж північна Польща, але пізніше, ніж Іспанія, що дозволяє закрити «вікно постачання» у травні-червні, повідомила асоціація.
Зазначається, що українська індустрія лохини має всі передумови, щоб стати потужним гравцем на європейському ринку, якщо сконцентрується на трьох стратегічних напрямах: якість, технології та сталість.
«Ключ до цього — перехід на нову генетику та сучасні сорти, здатні забезпечити стабільну якість і преміальну ціну; впровадження механізованого збору, що знижує витрати та підвищує ефективність; і активна інтеграція стандартів ESG, які вже стають обов’язковими для європейських рітейлерів», — йдеться в публікації. — «Паралельно Україні варто розширювати експортні горизонти за межі ЄС, орієнтуючись на ринки Близького Сходу та Азії, а також розвивати сегментацію якості, формуючи впізнаваний бренд Ukrainian Premium Blueberry».
Як повідомлялось, у 2024 році Україна опинилась у трійці лідерів за швидкістю зростання експорту лохини у світі.
Також минулого року Україна стала світовим лідером з експорту замороженої малини.