NV Преміум

Суд присяжних: Чи спрацює для України?

Експерти

9 лютого, 13:00

Євген Артюхов

PhD, партнер ASA GROUP

Українське суспільство прагне змін, які забезпечать справедливе правосуддя. Ідея суду присяжних актуальна під час війни, коли прозорість судових процесів така важлива. Це може стати оновленням української судової системи, але чи готові ми до нього?

В грудні 2024-го Верховна Рада ухвалила за основу законопроєкти, зареєстровані майже п’ять років тому, — 843 «Про суд присяжних» та 3844 «Про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів». Чи на часі рішення про суд присяжних та що це означатиме для нашої країни?

Чи готова Україна до змін?

Впровадження суду присяжних — виклик і шанс одночасно. Суспільство прагне прозорості у судових справах. Війна загострила увагу до відповідальності посадовців та активізувала «культуру скасування» — коли громадськість закликає до санкцій проти осіб чи бізнесів за дії, що суперечать моральним або соціальним нормам. У цьому контексті суд присяжних може стати дієвим інструментом, що дозволить громадянам брати участь у правосудді та забезпечувати баланс між законом і суспільними очікуваннями.

В США суд присяжних є основою кримінального правосуддя: група громадян виносить вердикт, спираючись на представлені докази. У Німеччині чи Франції система має свої особливості, але в усіх випадках ключова мета — зробити правосуддя відкритим і зрозумілим.

Чи спрацює це в Україні — покаже час, але при грамотному відборі кандидатів це може стати інструментом для розвантаження суддів у кримінальній юстиції.

Як суд присяжних може змінити українську судову систему?

Передплатіть, щоб прочитати повністю

Нам необхідна ваша підтримка, щоб займатися якісною журналістикою

Перший місяць 1 ₴. Відмовитися від передплати можна у будь-який момент

1. Забезпечення незалежності судового розгляду

Сьогодні 70% українців не довіряють судовій системі. Одна з головних причин — корупція. Суд присяжних може зменшити корупціогенні ризики та потенційно сприятиме підвищенню довіри до рішень, прийнятих судом.

2. Покращення прозорості правосуддя

Залучення більшої кількості людей до прийняття рішень допоможе уникнути помилок і забезпечить справедливість вироків. Сьогодні за даними Державної судової адміністрації в Україні лише 1% виправдувальних вироків. Суд присяжних має потенціал збільшити цей показник — присяжні зможуть звертати увагу на слабкі місця у доказах сторони обвинувачення.

3. Збільшення довіри та гуманізація

Суддя може не враховувати обставини життя обвинувачених. Коли за вироком стоїть група людей, які розуміють локальні особливості - вони можуть врахувати їх при винесенні рішення та забезпечити більшу справедливість. Крім того, присяжні, на відміну від суддів, частіше враховують етичні та соціальні аспекти справ.

4. Підвищення рівня правової культури

Громадяни, які братимуть участь у процесах, почнуть краще розуміти, як працює судова система, вчитимуться аналізувати закони.

5. Підвищення стандартів доказової бази

Прокурорам доведеться викладати свої докази простою мовою, щоб переконати присяжних. Це сприятиме підвищенню якості аргументів і зменшенню маніпуляцій юридичними термінами.

Основні виклики

1. Невідповідність реаліям

Законопроєкт пролежав на полиці 4,5 роки. Ухвалений у першому читанні, скоріше за все, він потребуватиме доопрацювання, враховуючи умови повномасштабної війни та сучасні виклики.

2. Складність відбору присяжних

Одним з викликів стане створення ефективного механізму добору присяжних. Критерії, прописані в законі, мають забезпечити об'єктивність, запобігти корупції та упередженості під час відбору.

Суд присяжних зменшує ризик впливу на одного суддю, але залишає можливість тиску на присяжних. Потрібно створити механізми, які захистять присяжних від тиску, маніпуляцій чи інформаційного впливу.

3. Можливість заміни присяжних

У світі існують практики, коли адвокат і сторона обвинувачення мають право вето на однакову кількість присяжних, яких вони можуть виключити без додаткового пояснення. Поки не зрозуміло, як цей процес працюватиме в Україні, але це додасть викликів як до стратегій захисту, так і до кваліфікаційного відбору прокурорів.

4. Фінансування

Залучення присяжних має оплачуватися на рівні зарплати судді пропорційно до відпрацьованих годин. Відповідно, кошти для фінансування цього інституту мають бути закладені в державний бюджет. В умовах війни такі витрати можуть викликати суспільний резонанс, тому державі доведеться грамотно комунікувати важливість цієї реформи.

5. Впровадження в цивільному процесі

Якщо кримінальний процес більш зрозумілий для формування вироку судом присяжним, то в цивільних справах це викликає певні сумніви. Присяжним доведеться мати більше знань і краще розуміти юридичні нюанси для прийняття виваженого рішення.

Післявоєнний період — це час для глибоких трансформацій. Україна має унікальний шанс не лише відновити свою інфраструктуру, а й побудувати нову систему правосуддя, яка буде ефективною, прозорою та справедливою. Суд присяжних — це можливість для країни перейти на новий рівень розвитку правової держави. Та успіх реформи залежить від ретельного планування, адаптації до сучасних реалій та активної комунікації з суспільством.

Інші новини

Всі новини