Індійське дизпаливо в Україні: Чи є тут зрада?

Експерти

9 вересня, 10:58

Сергій Куюн

Директор консалтингової компанії А-95

Несеться зрада про постачання індійського дизпального. Як почитаєш, то ледве не потопаємо у ньому. Насправді ж, це 10% ринку.

Певний сплеск (до 14%) був у липні. Навіть на Міноборони зайшла якась партія.

Чому? В червні нам розбили остаточно Кременчуцький НПЗ. Чи ви думали, що тільки наші бійці вміють бити по російських заводах? От тільки ми бʼємо дронами, а Укртатнафта прийняла десятки крилатих та балістичних ракет (про кількість дронів навіть говорити не буду).

Тому і побіг ринок скуповувати те, що було. А була якраз Індія. Не ми її веземо, везуть міжнародні трейдери у Туреччину і Румунію, ми ж купуємо вже те, що є.

З Міноборони окрема історія. Я колись писав, що Державний оператор тилу попри всі свої розповіді про реформи, пальне купує за радянськими стандартами. Зокрема одна з вимог до дизелю — температура спалаху 62 градуси. Для довідки, в Європі цей показник взагалі не нормується, а зазвичай складає 55 градусів. Ні на що це не впливає, просто рудимент. Але ніхто його прибрати не може вже довгі роки. По факту ж ця смішна дрібниця звужує конкуренцію до мінімуму, що відповідно створює ризик і по ціни, і по можливостях постачання.

62 градуси робить для нас польський Орлен, який завантажений українськими замовленнями по горло (і дуже гідно їх виконує попри купу складностей з нашим МО).

Робив такий дизель і Кременчуг. І треба ж такому трапитись, що коли нам розбили завод, взяти «радянське» пальне стало нема де.

І тут зʼявляється Індія з потрібною характеристикою! Навіть більше 62 градусів, все як любить МО і ДОТ. Це ж потрібно для корабельного пального, у нас же купа кораблів! Таким чином і приїхало до нас індійське пальне.

Якщо ж глобально, то саме держава має визначитись, що ми робимо зі сумнівними напрямами імпорту пального. Індія, Словаччина, Угорщина, Туреччина — це все країни, які імпортують російську сировину і нафтопродукти. Водночас вони імпортують і з інших напрямків і всі сертифікати на дизель при імпорті в Україну мають окрему примітку «Вироблено не з російської нафти». Розуміємо, але як є.

Ми є невіддільною частиною європейського енергетичного ринку і купуємо те, що і Європа. Купляти інше ми не можемо, бо не маємо власних морських портів.

Пробували санкціонувати Туреччину. Ринок автоматично побіг в Грецію, де нам сильно підвищили цінник. Причому для решти покупців ціна менша. Нічого особистого, як то кажуть. Проте Греція тепер один із лідерів у постачанні. А з Туреччини залишився тільки один завод Сокару, який переробляє російську нафту.

З 2026 року Євросоюз вводить ембарго на пальне, зроблене з російської нафти. Досі невідомо, як це будуть визначати, адже роздивитись у мікроскоп кремлівську молекулу неможливо. Цікаво буде подивитись на те, який знайдуть спосіб фільтрувати.

У будь-якому разі, санкції працюють, бо не від хорошого життя поїхала російська нафта та пальне у Китай, Індію, за 15 000 км до Бразилії, Саудівської Аравії тощо. Усе це свято логіста за рахунок окупанта.

Для посилення тиску Заходу треба переходити від слів до справ — почати контролювати виконання власних санкцій, а не погрожувати новими, які без контролю знов не запрацюють. Треба фізично гальмувати «тіньовий» флот, що ходить європейськими морями без страхування й техоглядів.

Ми настільки малі в плані споживання, що від нас мало що глобально залежить. Але ми вже стали драйвером таких змін планетарного масштабу, які навіть важко було уявити. Тому, як то кажуть, крок за кроком!

Інші новини

Всі новини