NV Преміум

Штучний інтелект в навчанні: Більше користі чи шкоди?

Експерти

7 червня 2023, 18:43

Євген Сакало

Керівник університетської програми GlobalLogic в Україні, кандидат технічних наук, доцент

Бурхливий розвиток штучного інтелекту в останні місяці виглядає як наступний поворотний етап в історії технологій. Таким, якими свого часу були поява транзистора, персонального комп’ютера, інтернету, соціальних мереж та смартфонів.

Концепція генеративних AI та великих мовних моделей (Large Learning Models) до яких належить ChatGPT — це більше ніж просто пошук інтернетом, більше ніж Facebook або Google, вони надають зовсім нові можливості. І тут завдання людства, з одного боку, зрозуміти та передбачати майбутні ризики, які несе в собі штучний інтелект, а з іншого — навчитися використовувати вже існуючі його переваги в навчанні та саморозвитку, роботі з командами та бізнесом, комунікації та побуті.

Сучасна не сучасна освіта

Моделі тієї системи освіти, яку ми знаємо та використовуємо зараз, більш як 500 років.

Коли ми говоримо про процес засвоєння нових знань, важливо відрізняти навчання та освіту. Навчання є значно ширшим терміном. Це те, що з людиною відбувається все життя, хоче вона цього чи не хоче, ходить до школи або ні. Натомість освіта — це інституалізована форма навчання.

Можна стверджувати, що зараз немає змін освіти по суті. Попри оцифрування процесу навчання, повсякденне використання мультимедійного навчального контенту, різноманітних гаджетів та застосунків, можна сказати, що нинішня модель і підходи до навчання зовсім не сучасні.

Передплатіть, щоб прочитати повністю

Нам необхідна ваша підтримка, щоб займатися якісною журналістикою

Перший місяць 1 ₴. Відмовитися від передплати можна у будь-який момент

Моделі тієї системи освіти, яку ми знаємо та використовуємо зараз, більш як 500 років. Наприклад, перше навчання відбувалось у церковних школах, коли люди приходили до священника й він їм щось корисне розповідав. Там же у церквах люди читали з пергаменту, потім з друкованих книг, а зараз роблять це з електронних носіїв, але багато підходів такими й залишилися:

  • Лінійність подачі інформації — викладач розказує, а студент слухає
  • Спадковість — часто викладають не за покликанням, а тому що так склалося
  • Затримка між знаннями — від трендів до того, як вони спускаються до звичайних людей, проходить певний час.

І навіть масова освіта, породження епохи індустріалізації — це просто більш сучасний винахід навчання. Відповідно масові онлайн курси — це зміна освіти за формою (а не по суті), від одного електронного носія до масових електронних носіїв.

Тому, коли ми говоримо про інновації в освіті, потрібно говорити про інновації у навчанні. І тут дуже цікаво та важливо, як використовуючи технології та знання 21 століття, зокрема штучний інтелект, зробити систему отримання знань людьми більш ефективною. Це важливо тому, що освіта й навчання залишаються найпотужнішим засобом, щоб змінити світ на краще та мати ліпших науковців та політиків, спортсменів та музикантів, моральне та розвинуте суспільство загалом.

Штучний інтелект, як персональний помічник у роботі

Багато людей намагаються знайти у чат-бота знання, контент, ідеї, а потрібно просто структурування та підвищення швидкості.

В кінці тижня я зазвичай приділяю пару годин опрацюванню отриманої інформації за тиждень — статті, відео, інтерв'ю, свої нотатки. Роблю це для того, аби перетворити все це у слайди й додати до свого курсу для студентів, де я розповідаю про IT-індустрію: які тренди є в IT-освіті, як відбувається процес корпоративного навчання, які є інструменти зберігання та перевірки завдань, збирання зворотного зв’язку, проведення ретроспектив із командою тощо.

Мій час на підготовку значно скоротився завдяки появі ChatGPT. Навіть більше — чат-бот мій повноцінний помічник для опрацювання матеріалів. Наприклад, я завантажую йому статті, прошу спочатку зробити коротке резюме матеріалу і, якщо інформація здається мені цікавою та релевантною для курсу, прошу його підготувати текст для слайда — заголовок, ключові пункти, а також нотатки для спікера з більш детальним роз’ясненням та пунктами для дискусії. Чат навіть рекомендує мені, яку картинку додати на слайд. Можливо, це не є чимось надзвичайно інноваційним, але це велика економія часу й можливість опрацювати справді багато матеріалу.

Також я використовую ChatGPT для «обрамлення» моїх текстів, думок, посилів у роботі і це:

  • Переклад на «business English»: тут відбувається класна кооперація з іншим моїм помічником, який допомагає мені створювати тексти на основі штучного інтелекту — Grammarly
  • Резюме телефонної розмови, нотатки після зустрічі, листи, формулювання задачі при делегуванні

ChatGPT допомагає мені зекономити час на буденних задачах, опрацювати багато матеріалів, «моделювати» тон та стиль текстів — це важлива специфіка роботи менеджера, коли потрібно надихнути, ескалювати, похвалити, оминути конфлікт тощо.

Штучний інтелект та морально-етичний вибір

Зараз багато хто каже про потенційні проблеми розвитку штучного інтелекту, зокрема про проблему появи загального ШІ — технології, яка може зробити програмне та апаратне забезпечення настільки розумними, що вони будуть виражати людські когнітивні здібності та, по суті, замінять людей.

На прикладі ChatGPT ми справді бачимо проблему морально-етичного вибору. Пошукові системи здебільшого спрямовують людей на інші сторінки й не претендують на їхню правдивість. Натомість ChatGPT часто помиляється. Наприклад він:

  • Надзвичайно впевнений у відповідях, незалежно від їхньої точності, представляє ці відповіді як євангельську істину
  • Не бореться (не вміє або не хоче) з упередженнями та дезінформацією, скануючи інтернет
  • Спілкуючись із ним досить легко обійти деякі «каверзні» теми — медицину, політику, щось заборонене законом.

Важливе питання при роботі з системами генеративного штучного інтелекту — чи повідомляти колегам/командам про те, що, наприклад, у роботі з ними було застосовано чат-бот?

На мій погляд, повідомляти колегам про те, що ти застосовуєш ChatGPT — це так, ніби повідомити їм, що ти:

  • Застосував Grammarly, який допоміг тобі написати текст без помилок, правильно розставити артиклі та пунктуацію
  • Прослухав подкаст «Як більш ефективно спілкуватись зі своєю командою»
  • Прочитав статтю «Чому не потрібно витрачати час на зайві телефонні розмови» й тепер робиш дзвінки не по 30, а по 20 хв і також все встигаєш

Тобто це нормально, що у нас є інструменти, платні підписки, час та натхнення на навчання або саморозвиток, і ми це використовуємо в роботі. Адже все одно це є наші думки, ми нічого не крадемо і навіть запит до чат-боту — це є наш час, наша інтелектуальна власність.

Тому так, я повідомляю, але якщо є якийсь цікавий лайфхак, а не у форматі «увага, частина цього тексту була написана ChatGPT». Або, наприклад, кажу студентам «цей слайд зробив ChatGPT», щоб показати, як взагалі він створює текст для слайдів.

Штучний інтелект та ринок праці — що змінюється?

Поговоримо про те, як буде змінюватися ландшафт ринку праці у зв’язку з розвитком штучного інтелекту. Наприклад, до чого готуватися, бо кандидати ж теж використовують чат для написання резюме, супровідних листів і т.д.

Моя відповідь — навчитися перевіряти.

Нові технології — це завжди конкуренція між позитивними і негативними наслідками цих технологій та вмінням людей скористатися одним та запобігати впливу іншого.

Також важливо вміти бачити різницю між «створив за тебе» та «допоміг структурувати», тому попереду нас очікує розвиток напрямку перевірки «справжності», індивідуальності створеного контенту.

Також важливо зазначити, що, наприклад ChatGPT, не дає гарні відповіді там, де ми є експертами. Часто для мене формування запитів у ChatGPT — це є певна лотерея, бо в деяких ситуаціях чат дає прекрасну відповідь, з якою вже можна працювати, дуже швидко. А в деяких — треба так багато «уточнювати», що врешті часу витрачено більше, ніж якби ти сам написав або «прогуглив».

Тому найпотужніша функція чата для людей — це навчання. Якщо нам потрібно швидко досягти середнього рівня в чомусь, ми можемо йти до чата, а потім до гуглу. Натомість багато людей намагаються знайти у чат-бота знання, контент, ідеї, а потрібно просто структурування та підвищення швидкості.

Цінність людини у майбутньому — це зібрати дані, яких до нас не було, придумати питання, на яке не було відповіді, мати ідеї, яких ще не було. Бо найважливіше — це оригінальна ідея. Ми можемо використовувати цю машину, щоб робити рутинну роботу, отримувати свободу й думати над новими ідеями.

Чи нормально, що вже з’являються вимоги для спеціалістів використання ChatGPT?

На мою думку, абсолютно нормально, бо це виглядає як нова можливість для кандидатів. Якщо є люди, які хочуть, можуть, вміють щось робити краще ніж інші (наприклад, формулювати запити до ChatGPT) — добре, що така можливість у них з’являється.

Окрім того, реальне інтерв'ю поки що важко замінити штучним інтелектом, і коли ви бачите людину перед собою — все стає на свої місця.

Що (наразі) не може робити ChatGPT?

Брати на себе відповідальність. Є припущення, що системи штучного інтелекту не полегшать наше життя, а навпаки зроблять його складнішими, бо вони вимагатимуть від нас більшої здатності до критичного мислення. З часом ці моделі будуть покращуватися, але будуть далекими від досконалості в особливо складних задачах. Їм буде потрібен людський нагляд і надалі, фахівець буде продовжувати визначати напрямок руху — куди йти, що і навіщо робити.

Уявімо, що через кілька років ми можемо сказати: «ChatGPT-N, ти тепер лідер цієї організації, яка робить такий продукт або надає такий сервіс. У твоєму підпорядкуванні є команда — це реальні люди, будь ласка, проведи з ними зустріч, дзвінки, роздай їм задачі, перевір їх роботу, можеш збільшувати їм зарплату» тощо.

Ми можемо отримати систему штучного інтелекту, яка зможе емалювати функції менеджера організації, але все одно буде хтось, хто запускає і контролює весь цей процес — і саме цей контроль, здатність взаємодії із системою, потребуватимуть якісної освіти та якісних знань.

Інші новини

Всі новини