Будують аналог Kaspi та готуються до Nasdaq. Чому Київстар купує непрофільний бізнес — ринкові версії
Телеком / IT / Медіа28 січня, 08:20
Київстар розглядає можливість придбати продуктову IT-компанію Uklon, розробника онлайн-платформи замовлення перевезень та доставки в Україні та Узбекистані. Про це йдеться в повідомленні пресслужби мобільного оператора.
Раніше Forbes Ukraine повідомляв, що у грудні 2024-го Антимонопольний комітет отримав заявку на придбання українських ТОВ Тех Уклон, Уклон Корпорейт, Уклон Україна та кіпрської UKLON LTD.
Тоді ж співзасновник Uklon Сергій Смусь говорив в інтерв'ю виданню, що не виключає її продаж. Київстар виходить за межі мобільного оператора та інвестує в супутні послуги. Навіщо?
Скільки коштує Uklon?
Передплатіть, щоб прочитати повністю
Нам необхідна ваша підтримка, щоб займатися якісною журналістикою
Uklon присутній у 27 містах України та на території туристичного комплексу Буковель, а також в Узбекистані в Ташкенті. В Україні компанія має понад 100 тисяч активних партнерів-водіїв.
За словами Смуся, оцінка Uklon з воєнним дисконтом зараз може складати 7−8 х EBITDA. Можливий розмір угоди сторони не розголошують. Олександр Паращій, керівник аналітичного відділу ІК Concorde Capital, вважає, що вартість Uklon може коливатись від $40 до $65 млн. «Питання тільки в тому, скільки грошей у них на балансі на момент угоди, і скільки вони заробили у четвертому кварталі», — каже Паращій. У пресслужбі Uklon коментарі не надали, пообіцявши надати офіційну позицію пізніше.
Навіщо це Київстару?
Інвестиція в Uklon — логічний крок для Київстар у побудові інтегрованої цифрової екосистеми, йдеться в заяві пресслужби компанії. Мобільний оператор вже заявляв про бажання вкладати кошти у розвиток інноваційних технологій та нових сервісів. А материнська компанія VEON — про бажання інвестувати $1 млрд у розвиток бізнесу в Україні у 2023−2027 роках.
«За допомогою розвитку комплексної екосистеми цифрових сервісів Київстар прагне вийти на стратегічно новий рівень взаємодії з клієнтами, за межі звичного надання послуг зв’язку. З цією ж метою ми розглядаємо аналогічні угоди з іншими компаніями», — наголошують у Київстарі.
Описана компанією «екосистема» відповідає вже давно відомій і популярній у світі концепції superapp. Співзасновник стартапу Strichka та ексгенеральний директор Google в Україні Дмитро Шоломко у коментарі NV Бізнес відзначив, що важливою частиною superapp завжди є онлайн банкінг та процесор платежів. Тож Київстар, якщо віддав перевагу цій стратегії, має якнайшвидше додавати фінансові сервіси.
За його словами, завдяки закритій моделі, коли всі операції проходять через власну екосистему, можна досягати великої прибутковості.
«Приклади успішної реалізації є навіть у близькому до нас Казахстані — Kaspi Bank. Мені здається, Київстар, заявивши про свої плани щодо IPO, саме тим самим шляхом і рухається», — відзначив він.
Шоломко також нагадав, що до повномасштабного вторгнення Kaspi збирався виходити на український ринок. Він наголосив, що «потенціал тут однозначно був, і залишається». Але існує і велика конкуренція. Поки вона потенційна, але гравців, які швидко можуть побудувати superapp, є декілька.
Андрій Колодюк, голова Української асоціації венчурного та приватного капіталу (UVCA), зазначив, що намір купити Uklon пов’язаний з нещодавньою новиною про те, що VEON підписує протокол про наміри з Cohen Circle з метою подальшого виведення Київстар на біржу Nasdaq у Нью-Йорку.
Проте, на його думку, важливішою для поточної стратегії компанії була б угода з поглинання Megogo чи Sweet.tv. Таким чином компанія могла б ефективніше конкурувати з lifecell після його об'єднання з Датагруп-Volia.
Колодюк прогнозує, що lifecell вестиме «дуже агресивну» політику у просуванні відеоконтенту Volia. Таким чином вони зможуть забрати певну частину ринку у Київстару й Vodafone, що мають власні, «не потужні, порівняно з Megogo чи навіть Sweet.tv», відеосервіси. Такий крок, запевняє експерт, виглядав би логічніше під час лістингу. Для американських ритейл-інвесторів це виглядало б як купівля «місцевого Netflix» і було б цікавіше з погляду доданої вартості.
Колодюк вважає, що компанія рухається у рамках певної стратегії, адже це не перша угода Київстару. Раніше компанія придбала медичний сервіс Helsi.
«Думаю, вони прагнуть вийти за рамки телеком-бізнесу. Але й про угоди, пов’язані з основним бізнесом, ми ще почуємо. Адже на основному ринку буде велика конкуренція. Завдяки бандлу (комплект із кількох товарів, які продаються як єдине ціле — Ред.) lifecell матиме значно кращі позиції як постачальник контенту, ніж інші оператори. Тож ми ще побачимо, яка буде боротьба на цьому ринку», — розповів експерт.
Три причини для покупки
Експерт з цифрових технологій Олександр Глущенко зазначив у коментарі NV Бізнес, що Київстар має три причини для такого рішення: накопичені дивіденди, запланований вихід на біржу на IPO; відхід від класичної телеком-компанії в форматі «труба».
Він нагадав, що Київстар, як дочірня структура міжнародного холдингу VEON, під час війни не може вільно розпоряджатися своїми дивідендами, які, відповідно, накопичуються. Через це компанія активно інвестує: розбудовує 4G-мережу, переходить на технологію GPON, купує нові ліцензії на радіочастоти, займається енергонезалежністю мереж, пробує купувати інтернет-провайдерів. Додатково Київстар інвестує в придбання Helsi, власну ІТ-компанію Київстар Тех, Київстар ТБ в партнерстві з Віасат Україна. У 2022 році компанія інвестувала у свій розвиток майже 6 млрд грн, а у 2023 році - 6,4 млрд грн.
«Купівля Uklon — логічне продовження відходу від терміну „труба“, коли оператор електронних комунікацій займається тільки зв`язком. При наявності більше ніж 20 млн активних абонентів та 1 млн абонентів широкосмугового доступу до мережі інтернет — не скористатись можливістю щось продавати своїм абонентам чи надавати додаткові послуги — гріх! За допомогою аналізу та BigData — оператор знає про своїх абонентів набагато більше, ніж тим здається», — переконаний Глущенко.
Він зазначив, що очікує розширення екосистеми Київстару, яка дасть можливість завдяки майже безкоштовному доступу до споживачів збільшувати середній чек. Тут можуть бути варіанти, як покупка інших компаній, так і колаборації.
«Невипадково в Київстарі нещодавно оголосили про угоду зі Starlink щодо запуску в Україні супутникового мобільного зв’язку Direct to Cell. Угода зі Starlink — прокачування бренду, яке має підкріпити віру інвесторів в акції. Якщо є контракт з Ілоном Маском — значить, є довіра з боку американської компанії, гроші в бізнесі та очікувані результати. Адже Ілон Маск — це про гроші», — пояснив він.
Крім цього, Глущенко також зазначив, що «мультиплікатор у багатогалузевих операторів зв`язку, які відійшли від терміну „труба“ — набагато більший за скромних колег, які зосередились лише на зв`язку».