NV Преміум

Чекають на «вікно» між атаками. Частина магазинів АТБ і Велмарт закрились, логістика стала дорожчою — як працює ритейл на Херсонщині

Ритейл/Нерухомість

21 вересня, 08:31

Доставка продуктів у Херсон та область ускладнилася через посилення ударів FPV-дронами на основній трасі з Миколаєва. Через це вартість логістики зросла щонайменше на 10%, АТБ і Велмарт закрили частину своїх магазинів. Що буде далі?

«Безпечно рухатися у напрямку Херсона неможливо», — каже операційний директор групи логістичних компаній Zammler Олександр Кирилюк. Ця компанія серед іншого доставляє у Херсон засоби гігієни та медикаменти на замовлення ритейлерів та міжнародних фондів.

Кирилюк має рацію. З січня 2025 року кількість російських обстрілів з FPV-дронів та БПЛА по Херсону зросла майже на 200% до 1541 за один тиждень у серпні, зазначає видання Texty з посиланням на тижневі звіти Херсонської обласної адміністрації.

Найскладніша ділянка дороги — перед самим Херсоном, де транспорт можуть атакувати FPV-дрони, каже Кирилюк. «На щастя, автівки Zammler не потрапляли під такі удари, однак наші водії щотижня бачать наслідки прильотів по інших фурах», — додає він.

Передплатіть, щоб прочитати повністю

Нам необхідна ваша підтримка, щоб займатися якісною журналістикою

Перший місяць 1 ₴. Відмовитися від передплати можна у будь-який момент

Інша ситуація у Fozzy Group. «Наші і наймані авто декілька разів були пошкоджені під час атак дронами на Херсон», — каже директор Офісу операційної транспортної логістики Fozzy Group Юрій Юзва. За його словами, водії не постраждали.

Як це вплинуло на ритейлерів і на скільки зросла вартість логістики?

Водіїв не вистачає

«Останнім часом ми спостерігаємо „деяке напруження“ із дотриманням графіку через загрозу артобстрілів, атаками дронів та тимчасовим перекриттям руху з метою безпеки», — кажуть у письмовій відповіді у пресслужбі АТБ-маркету.

Однак продукція в регіон постачається максимально оперативно, додають там. Влітку АТБ-маркет закрив два магазини на Херсонщині. В один з них, у Білозерці, потрапив артилерійський снаряд і через пожежу приміщення магазину зруйновано. Інший — біля Херсонського залізничного вокзалу закритий через безпекову ситуацію, кажуть у пресслужбі АТБ-маркету.

На 17 вересня 2025 року у ритейлера продовжують працювати дев`ять магазинів у Херсоні та Чорнобаївці. «Наш магазин у Херсоні Велмарт ми закрили у серпні 2025 року через те, що він знаходиться у мікрорайоні Корабел на острові», — каже СЕО Retail Group (в яку входять мережі Велика Кишеня та Велмарт) Олег П’явка.

Це був магазин з торгівельним залом близько 1700 кв.м, додає він. На Херсонщині - це єдиний магазин Retail Group, який працював після деокупації і до 2025 року, повідомили у пресслужбі компанії. На початку серпня російська армія нанесла два авіаудари по єдиному мосту, яки веде на Корабел, суттєво пошкодивши його.

«Ми доставляємо продукти в Херсон з Києва без перебоїв, незважаючи на важку ситуацію з логістикою», — кажуть у пресслужбі Еко-Маркету. У ритейлера не бачать «суттєвого здорожчання» вартості логістики. Вартість доставки продуктів у Херсон зросла на 5−10%, але перш за все це пов’язано із вартістю пального, каже Юзва з Fozzy Group.

У компанії з моменту деокупації Херсону не зупиняли поставки продуктів. «У нас вартість логістики зросла на 10%», — каже власник логістичної компанії Berger Cargo Валерій Баранівський. За його словами, вартість перевезення з Києва до Херсона та зворотно складає 29 000 грн.

Інша ситуація у Zammler Group. Собівартість рейсів у Херсон з Одеси або Києва збільшилась на 60−70%, каже операційний директор компанії Кирилюк. Якщо раніше рейс Одеса-Херсон та зворотно коштував 15 000 грн, то зараз — 24−28 000 грн, додає він. Основна проблема — нестача водіїв, які готові їхати у Херсон, каже засновник групи компаній Prime Дмитро Льоушкін.

За його словами, це сталося через безпекові причини, а також мобілізацію. «В основному у Херсон їдуть місцеві водії, які, таким чином їздять додому», — каже Льоушкін. Як компанії вирішують проблеми з доставкою продуктів?

«Вікно» між обстрілами

«Ми частково відмовилися від доставок великотоннажним транспортом, бо самі автівки неповороткі, а їхнє розвантаження у Херсоні займає більший час», — каже Кирилюк. За його словами, Zammler Group намагається доставляти товари у той час, коли потенційно є найнижча ймовірність обстрілів.

У цілях безпеки Кирилюк не уточнив, коли саме є «вікно» між дроновими обстрілами на трасі Миколаїв-Херсон.

Для того, щоби вирішити проблему з нестачею водіїв у Херсоні, логістичні компанії піднімають їм заробітні плати або виплачують премії. «Звісно, зарплата водіїв, які їдуть у Херсон, порівняно з водіями на інших напрямках — вища», — каже Баранівський. Він не назвав конкретну суму.

«Враховуючи усі ризики, заробітна плата водія, який їде у Херсон, вдвічі більша за середню у компанії», — каже Кирилюк. І це завжди свідомий вибір водія, чи їхати в такий рейс, додає він.

Антидроновими сітками захищено кілька десятків кілометрів доріг області - це третина від запланованих робіт, пише у своєму Telegram-каналі голова Херсонської обласної державної адміністрації Олександр Прокудін.

Чи вони ефективні? На перший раз антидронові сітки можуть бути вирішенням, але ворог пробиває їх, і потім у цю дірку вже залітає FPV-дрон, каже Льоушкін з Prime Group.

Потрібно працювати не тільки над безпекою основної дороги, але і на точки розвантаження у Херсоні та за містом, бо по них ворог прицільно б`є, каже Кирилюк. «Я вважаю, що за місяць-два це питання остаточно вирішиться за рахунок більш потужних РЕБів та інших засобів протидії», — впевнений Льоушкін.

Інші новини

Всі новини