Invest in Ukraine now. Як українці допомагають світу правильно писати англійською

25 квітня 2019, 19:07
Спецпроект
Український проект Grammarly, стартап, який залучив 110 мільйонів доларів західних інвестицій (Фото:grammarly)

Український проект Grammarly, стартап, який залучив 110 мільйонів доларів західних інвестицій (Фото:grammarly)

Молоді люди з Києва створюють стартап, а через кілька років він стає історією успіху в Кремнієвій долині? Це може звучати як казка, але це — коротка біографія українського проекту Grammarly, який став першим вітчизняним стартапом, який залучив 110 мільйонів доларів західних інвестицій.

Відео дня

Студентське коріння

Кияни Дмитро Лідер, Максим Литвин і Олексій Шевченко знайомі ще початку нульових, зі студентських років. Вже тоді у них були ідеї зі створення цифрових проектів. Об'єднало їх створення програми, яка б перевіряла твори студентів на плагіат. Виявилося, що продукт затребуваний: в 2007 році сервіс My Dropbox використовували близько 800 вузів і кілька мільйонів студентів. Але самі засновники визнають, що розробка мала досить вузький потенціал зростання: її використовували тільки в академічному середовищі. Тому стартап продали одному з провідних у цій сфері розробників, Blackboard.

Український проект Grammarly, став першим вітчизняним стартапом, який залучив 110 мільйонів доларів західних інвестицій.

Але робота над сервісом пошуку плагіату підштовхнула до думки: що взагалі змушує людей використовувати чужі тексти. Як пояснює Лідер, з’ясувалося, що чи не головна проблема — складність з вираженням власних думок. З ідеї допомогти користувачам з комунікацією і народився проект Grammarly.

Допомогу з викладанням думок розділили на кілька сфер: орфографія і граматика, чіткість і зрозумілість викладу, ефективність комунікації. Першу версію продукту, яка фокусувалася на базовій механіці мови, створювали в Києві. Виручені від продажу My Dropbox кошти інвестували в нове дітище, що дозволило довгий час розвивати бізнес своїми силами.

grammarly
Фото: grammarly

Як і перший проект, Grammarly спочатку зосередився на студентах і тих, хто вивчає англійську. Але стартапери швидко виявили, що університети не поспішають використовувати новий продукт, тоді як окремі користувачі, яким доводиться писати англійською, охоче його купують. Тоді потенційну аудиторію розширили в рази: адже з текстами проблеми бувають і у носіїв мови.

Дорога на Захід

Лідер розповідає, що першого користувача Grammarly отримав практично дивом. «Перед тим, як запустити першу версію продукту, ми хотіли перевірити, чи працює Google-реклама. Помилково запустили майже готовий сайт. На кілька хвилин. І побачили новий обліковий запис. Людина встигла відреагувати на рекламу і купити передплату за суму в кілька разів більшу, ніж те, що ми витратили на рекламу». Тому, говорить він, продукт довелося запускати прискореними темпами.

«Батькам» Grammarly хотілося б і далі розвивати ІТ-потенціал України і зробити Київ справжнім технологічним центром світового рівня.

Спочатку Grammarly був веб-редактором, який виділяв помилки — як граматичні та орфографічні, так і стилістичні — в тексті, який вставляв туди для перевірки користувач. Щоб не витрачати мільйони в спробах створити ідеальний алгоритм, який «розумів» би англійську на рівні хорошого редактора, команда проекту вчинила розумніше. Вона попросила користувачів — а в 2011 році їх вже було сотні тисяч — залишати свої відгуки та рекомендації. Ті радісно відгукнулися. У підсумку завдяки постійному потоку фідбеків розробники знали, на що звертати увагу.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Демократичний підхід Grammarly використовує і щодо правил англійської мови. Шевченко і Литвин відзначають, що прагнули не перетворювати свій сервіс на занудного репетитора англійської, який чіплявся б до кожного слова. Тому в ньому є можливість «тонкого налаштування»: від офіційного до розмовного стилю, від американської/британської англійської до сленгів і діалектів.

grammarly
Фото: grammarly

До цього часу команда проекту вже була в США. Нинішній виконавчий директор Grammarly, американець Бред Гувер, спочатку став користувачем продукту — йому теж була потрібна перевірка «редактора» в діловому листуванні. Вже пізніше зустрівся з Литвином і Шевченком на профільній конференції. «Спочатку я просто консультував їх. Але в процесі зрозумів: не тільки продукт класний, але й команда хороша».

Прорив і нові горизонти

Всього три роки після створення Grammarly приносила вже 10 мільйонів доларів на рік. Обмежуватися на досягнутому команда не збиралася і постійно удосконалювала сервіс, розширюючись також і в бік корпоративних клієнтів. Спочатку Grammarly пропонувала платну підписку за 12 доларів на місяць після пробного тижнчя У 2015 запустили freemium модель: базові опції стали доступні в безкоштовній версії. Через два роки після її запуску у Grammarly було вже більше восьми мільйонів активних користувачів і більше восьми мільйонів завантажень розширення для Chrome.

grammarly
Фото: grammarly

У 2017 році компанія провела перший публічний інвестиційний раунд і залучила 110 мільйонів — рекордна сума для стартапу — вихідця з України. Інвесторами Grammarly стали компанії General Catalyst, IVP і Spark Capital. «Ми зупинилися на групі інвесторів, у яких є досвід створення потужних високотехнологічних компаній та інтернет-компаній, націлених на кінцевих споживачів», — пояснюють в Grammarly. Компанія «росте швидше, ніж звичайні проекти в Сан-Франциско. Ми очікуємо, що компанія в найближчі роки заявить про себе», — так оцінив вкладення генеральний партнер IVP Джулс Мальтц. У подальших планах проекту — розроблення моделей, які допомагали б передбачати реакцію на текст і відповідно його коригувати.

Grammarly
Фото: Grammarly

Сервіс правопису має понад два мільярди потенційних користувачів, впевнені творці. Сьогодні у неї вже три офіса: два в США, в Сан-Франциско і Нью-Йорку, і один в Києві, де зосереджені розробники, маркетингова і управлінська команди. Він же —найбільший.

«Батькам» Grammarly хотілося б і далі розвивати ІТ-потенціал України і зробити Київ справжнім технологічним центром світового рівня. Відзначають, що на українському ринку хотілося б бачити більше довіри — як на Заході, де в основі бізнесу лежать відкритість і чесність. «Історія нашого успіху може стати прикладом і надихати інших українських підприємців. Grammarly показала, що в Україні є технічні та управлінські компетенції, є люди, які можуть так», — зазначає Лідер і додає, що так в Україну зможуть прийти ще більше іноземних інвесторів.

Показати ще новини
Радіо NV
X