Продовжувати будете? Хто випав зі списку санкцій Зеленського і як позначилися санкції на бізнесі російських сервісів і соцмереж в Україні

18 травня 2020, 10:40
Сюжет
НВ Преміум

Президент Зеленський 14 травня продовжив санкції щодо більш ніж 600 фізичних і юридичних осіб в зв’язку з російською агресією. Серед них — російські соцмережі, розробники і постачальники програмного забезпечення.

Як санкції вплинули на аудиторію російських веб-ресурсів, бізнес постачальників програмних продуктів з РФ в Україні і кому вдалося вирватися зі списку санкцій.

Як втрачали аудиторію російські соцмережі та сервіси

Відео дня

15 травня 2017 року Петро Порошенко ввів у дію рішення РНБО про заборону на роботу в Україні Яндекс, Mail.Ru Group, ВКонтакте і Однокласники терміном на три роки. Причиною такого рішення стало використання цих компаній і соцмереж спецслужбами РФ для інформаційної війни. Указ зобов’язав вітчизняних інтернет-провайдерів блокувати доступ до російських подсанкціонних інтернет-ресурсів. Та повністю позбутися їх Україна так і не змогла.

За даними дослідження Opinion Software Media, яке проводиться Factum Group Ukraine на замовлення Інтернет Асоціації України, за місяць до введення санкцій, в квітні 2017 року, нині заборонені російські соцмережі та сервіси входили в топ-10 доменів за охопленням і середньоденною часткою. Більш того, домен vkontakte (Vk.com) входив у топ-3 найпопулярніших в Україні, борючись за першість з Google і Youtube. Yandex, Однокласники (Ok.ru) і mail.ru займали з четвертого до шостого місця відповідно в топ-25 сайтів за середньоденний часткою і охопленням.

Слайд дослідження інтернет-аудиторії за квітень 2017 (Фото: inau.ua)

Слайд дослідження інтернет-аудиторії за квітень 2017 / Фото: inau.ua

КОНТЕКСТ. Охоплення і середньоденна частка.

Згідно з глосарієм сфери інтернет-реклами, охоплення — кількість користувачів, які відвідали сайт протягом певного періоду, в процентному вираженні (вся демографічна група приймається за 100%). У дослідженні Factum Group Ukraine під охопленням мається на увазі місячне охоплення — частка людей серед цільової аудиторії, які відвідали ресурс хоча б один раз на місяць.

Середньоденна частка — середнє значення денної частки аудиторії за місяць.

Станом на квітень 2017 ВКонтакте був безсумнівним фаворитом серед соціальних мереж в Україні з охопленням в 62% користувачів. Другими в рейтингу були «Однокласники» з 45%, а «замикав трійку лідерів» Facebook з охопленням 39% інтернет-користувачів. Twitter і Instagram мали охоплення в 14% і 18% аудиторії відповідно.

У той же час Yandex з охопленням в 59% займав друге місце серед інтернет-сервісів, поступаючись за охопленням лише Google з 68% аудиторії, а mail. ru виступав безумовним лідером серед інтернет-порталів (охоплення — 55%), більш ніж в два рази обганяючи найближчого переслідувача — ukr. net — з охопленням 23%. Серед поштових сервісів, популярних тоді в Україні, mail. ru ділив перше місце з gmail.com (по 28% охоплення), а Yandex лише трохи поступався поштовику ukr.net — 17% проти 18% відповідно.

Після введення санкцій, вже в червні 2017 року, згідно з дослідженням, російські соціальні мережі і сервіси почали стрімко втрачати аудиторію: соцмережа ВКонтакте втратила близько половини охоплення, скоротивши цей показник до 36% (проти 62% в квітні), а «Однокласники» з 45% опустилися до 24%. Обидві соцмережі поступилися Facebook, який почав активно нарощувати аудиторію в Україні. «Поштовик» mail.ru в червні поступився позиції сервісів від gmail.com і ukr.net, отримавши лише 12% охоплення, а показники охоплення поштового сервісу від Yandex впали практично вдвічі — до 9%. Портал mail.ru, що раніше отримував охоплення в 55% аудиторії, в червні втратив лідерство, скоротивши аудиторію до 19%, а до кінця 2019 на частку mail. ru припадатиме всього 5%.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю
Слайд дослідження інтернет-аудиторії України (червень 2017) (Фото: inau.ua)

Слайд дослідження інтернет-аудиторії України (червень 2017) / Фото: inau.ua

Станом на грудень 2019 року (останні на цей момент опубліковані дані Opinion Software Media), vkontakte (Vk.com), «Однокласники» (Ok.ru), mail. ru і Yandex все ще входять в топ-25 найпопулярніших доменів серед українців як за охопленням, так і за середньоденною часткою. У грудні минулого року охоплення української аудиторії доменів соцмережі «ВКонтакте» був зафіксований на рівні 22%, «Однокласники» — 15%, Yandex — 21%, mail.ru — 15%.

Поштові сервіси від Yandex і mail.ru мали відповідно 3% і 1% охоплення, програвши гонку Google і Укрнет (35% і 25% відповідно). Серед соціальних мереж vkontakte (Vk.com) на кінець минулого року мав охоплення в 25%, Однокласники — 18%.

Серед пошукових інтернет-сервісів 21% охоплення мав Yandex, 15% — пошук від mail. ru, але наздогнати Google їм як мінімум складно, — у цього пошуковика охоплення аудиторії — 85%.

Слайд дослідження інтернет-аудиторії України (грудень 2019) (Фото: inau.ua)

Слайд дослідження інтернет-аудиторії України (грудень 2019) / Фото: inau.ua

За даними PlusOne, у березні 2020-го аудиторія Facebook в Україні налічувала близько 14 млн користувачів, Instagram — 11,5 мільйона.

Указ Порошенка обмежив, але не позбавив українців доступу до російських соцмереж і сервісів — ті, хто не зміг перейти на нові майданчики, швидко освоїли методи обходу блокувань. Для багатьох таких користувачів травень 2017 став датою, коли вони познайомилися з VPN

Показати ще новини
Радіо НВ
X