Зі світу — по долару. Як українці зібрали $2 млн, пропонуючи дивні і незвичайні ідеї
На дерев’яних географічних картах, збільшуваних рюкзаках та інших несподіваних ідеях українські стартапи зібрали торік понад $2 млн. Журнал НВ зібрав кілька кейсів краудфандингу
О тримувати $1 млн за продукцію, яка існує тільки в проекті — цілком реально. Принаймні, саме так сталося з невеликою столичною компанією Enjoy The Wood. Вона випускає дерев’яні настінні карти світу, виробляючи їх у своєму цеху в Ірпені, передмісті Києва.
Гроші Enjoy The Wood залучила, розмістивши оголошення на кількох спеціальних глобальних онлайн-ресурсах: мовляв, є можливість випускати не просто плоску карту світу на шматку дерева, а тривимірний продукт із підсвічуванням. Унаслідок протягом 2019 року понад чотири тисячі людей із різних країн «скинулися» передоплатою — від $119 до $356 — і профінансували реалізацію ідеї. Натомість Enjoy The Wood зобов’язалася через певний час переслати готовий продукт кожному з таких добровільних «інвесторів».
На зібрані гроші компанія, за словами її співзасновника Ігоря Фостенка, подвоїла виробничі площі до 550 кв. м і на третину збільшила кількість обробних верстатів. І розіслала готовий продукт усім клієнтам.
Подібні авансові збори грошей із приватних осіб через спецплатформи — краудфандинг — перетворилися у налагоджену індустрію в усьому світі. До неї найчастіше вдаються невеликі компанії та стартапи, які не можуть залучити великого інвестора через власний скромний масштаб або віддаленість від світових фінансових центрів.
Вітчизняним підприємцям-початківцям сам усевишній велів звернутися до такого джерела грошей, адже венчурне фінансування у країні ледь розвинене, банківські ж кредити дорогі й їх складно отримати. А на світових краудфандинг-майданчиках, найпопулярнішим з яких є американський Kickstarter, що працює з 2009 року, можна роздобути серйозні гроші. В історії згаданого ресурсу є приклади як мінімум шести вже завершених проектів, які зібрали більше $10 млн кожен. Головне — пройти передмодерацію ідеї, грамотно подати та продати її користувачам, точно визначити необхідну суму і вкластися у терміни виконання.
За останні сім років сотні вітчизняних компаній подужали цей шлях, запропонувавши на суд приватних мікроінвесторов понад 800 проектів. Такими даними оперує Володимир Куксін — він готує підприємців-співвітчизників до виходу на світові краудфандингові платформи, допомагаючи не тільки розмістити заявку, але й попередньо оцінити успішність проекту: за статистикою, лише 40% ідей збирають потрібні їхнім авторам кошти.
Якщо в 2017-му на Kickstarter, за підрахунками НВ, лише 25 вітчизняних проектів дісталися фіналу, зібравши приблизно $1,3 млн, то вже торік цей результат майже подвоївся: проекти з України отримали приблизно $2 млн.
Рекордсмен 2019-го серед вітчизняних стартапів — Enjoy The Wood із його $1 млн, більшість яких прийшла з Kickstarter. Приблизно $500 тис. на різних майданчиках залучила фірма Time 4 Machine, яка презентувала металеві 3D-пазли. $131 тис. на Kickstarter зібрав стартап Nuka — його автори винайшли блокнот, який не намокає і не рветься, і який до того ж можна використовувати багато разів. Ще $93 тис. вдалося отримати проекту портативної переносної фотостудії Photon LMS, вигаданої однойменною компанією з Дніпра.

Не тільки гроші
За 10 років роботи Kickstarter допоміг стартапам зі всього світу знайти під найрізноманітніші проекти $4,7 млрд, забравши 5% своїх комісійних.
Саме завдяки цьому ресурсу українська PetCube, яка випускає гаджети для віддалених ігор із тваринами через інтернет, зібрала перші $250 тис. на свої пристрої. Тепер PetCube має прописку в США, а її продукція займає перші рядки популярних товарів на Amazon.
Але на світі існує не тільки Kickstarter: є і ще один вельми відомий американський ресурс — Indiegogo. Його збори втричі менші, ніж у конкурента № 1, але йдеться все одно про серйозні суми.
А в Україні з 2012 року працює власна платформа Спільнокошт, на якій за час від її старту, 328 проектів зібрали майже 25 млн грн. Її спрямованість — некомерційні ідеї. Найвідоміший стартап — інтернет-канал Hromadske. tv, який залучив рекордні для Спільнокошту 1,2 млн грн.
Орієнтованих на бізнес краудфандингових майданчиків в Україні немає. Тому вітчизняні підприємці йдуть по інвестиції на Захід. До того ж лише грошима їхні цілі не обмежуються: Kickstarter або Indiegogo — це відмінний спосіб познайомити зі своїм продуктом аудиторію світового масштабу.
Про це добре знають в українській компанії Ugears, дерев’яні 3D-конструктори якої продають по всьому світу, зокрема в магазинах Disney у парках Діснейленду. Перший вихід у краудфандинговий світ Ugears зробила у 2015-му, зібравши $450 тис. А вже через кілька місяців її іграшки почали продавати світові титани онлайн-торгівлі — Eatsy, Amazon, Touch of Modern, Zulily, Taobao і AliExpress.
За словами киянина Максима Гавриленка, що запустив виробництво сонцезахисних окулярів Ochis з оправами, зробленими із використаної кавової макухи, вихід на Kickstarter допомагає перевірити ідею на життєздатність. А це — одна з головних потреб будь-якого підприємця. «Можна зрозуміти, потрібен твій продукт комусь чи ні, ще перед тим, як запускати повномасштабне виробництво», — каже він.
«Кавові» окуляри Гавриленка пройшли «іспит»: у кінці минулого року Ochis зібрав на Kickstarter $20,5 тис. Їх перерахували 130 осіб, серед яких опинилися й оптові закупівельники аксесуарів. За словами Гавриленка, тепер запити на постачання від компаній з-за кордону він отримує ледве не щодня. Але поки що відвантаження за межі України підприємець не почав.
А столичний бізнесмен Дмитро Грядунов на Kickstarter отримав лояльну аудиторію ще до початку виробництва продукту. У 2018 році він із готовим прототипом рюкзака Pleatpack, здатного збільшуватися в об'ємі у кілька разів, вийшов на краудфандинг, аби зібрати $7,5 тис. Саме така сума, за підрахунками Грядунова, потрібна була для пошиття хоча б 100 рюкзаків — мінімальної партії, яку можна було замовити на вподобаному ним пошивному підприємстві. Внаслідок бізнесмен зібрав удев’ятеро більше грошей, стороннє виробництво з цим замовленням впоратися не змогло, і він запустив власний швейний цех у Черкасах.
Фостенко з Enjoy The Wood підтверджує: після виходу на краудфандинг його компанії стало легше продавати свої карти в усьому світі, знаходячи партнерів у бізнесі на ринках різних країн. Адже успішна кампанія на Kickstarter — чіткий сигнал для всіх, що презентований продукт потрібен покупцям.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.