Уповільнення зростання, можливі звільнення і нові клієнти. Як українська ІТ-індустрія реагує на пандемію і карантин

9 квітня 2020, 09:30
НВ Преміум

Місяць тому експерти оцінювали зростання української IT-галузі на рівні 25−30% на рік. Карантин і світова коронакриза поставили інші завдання — збереження команд і замовників, у яких є гроші

Компанії по всьому світу ріжуть витрати і заморожують інвестпроекти. В цей же час цифрова економіка стає частиною повсякденного життя сотень мільйонів людей — не за кілька років, а за кілька тижнів. НВ Бізнес розбирався, чи готова українська ІТ-галузь пережити коронакризу без втрат і як карантин вплине на одну з найдинамічніших, найбільш високооплачуваних і добре інтегрованих в світовий ринок індустрій в країні.

Відео дня

Тотальне віддалення і скорочення витрат. А що з зарплатами?

З початком карантину в країні великі ІТ-компанії перевели практично весь штат на віддалену роботу. Так в ЕPAM Ukraine на цей момент 98% співробітників працюють віддалено, в SoftServe — лише 200 осіб із 7 тисяч співробітників відвідують офіс (фахівці, відповідальні за підтримку робочої інфраструктури та окремі фахівці проектних команд), 3,5 тисячі співробітників Ciklum у 12 країнах також перейшли на віддалений режим роботи ще 13 березня.

У компаніях запевняють: забезпечили співробітників всією необхідною технікою і роблять все можливе, щоб ні клієнти, ні співробітники не відчували негативних змін в зв’язку з переходом на віддалену роботу.

Ключовим завданням топ-менеджмент називає підтримку комунікації з клієнтами і співробітниками.

«Ми продовжуємо надавати послуги нашим клієнтам і посилили комунікаційну складову, адже відкритість і комунікація вкрай важливі за часів, коли всі ми опинилися ізольованими один від одного», — каже Юрій Антонюк, віце-президент, голова EPAM в Центральній і Східній Європі.

«Для IТ-компаній найбільшою цінністю є люди. Ми робимо все можливе, щоб зберегти команду і продовжувати забезпечувати нинішні умови для наших працівників», — стверджує Ярослав Любінець, голова Ради директорів SoftServe.

У SoftServe, за словами Любінця, «навіть більше ніж зазвичай» фокусуються на високий рівень задоволеності замовників, оптимізують процеси і скорочують операційні витрати.

Над скороченням витрат працюють і в EPAM. Зокрема, ведуться переговори щодо отримання знижок на орендну плату за офісні приміщення, частина з яких законсервована. Проте, запевняє голова EPAM в Центральній і Східній Європі, поки що кардинальних змін в умови співпраці компанії з фахівцями не введено.

Ciklum також займається оптимізацією. У компанії пояснюють це необхідністю зміни способів роботи з деякими клієнтами в зв’язку з пандемією.

«Наші адмінкоманди займаються перерозподілом наших колег з одного проекту на інший. Також у працівників є можливість використовувати час між проектами для підвищення кваліфікації або освоєння нових навичок за допомогою внутрішніх навчальних програм», — розповіли в Ciklum.

Запитання про вплив кризи на виплати співробітникам співрозмовники НВ Бізнес в великих IТ-компаніях тактовно уникали.

IТ-підприємець Олександр Кардаков пояснює: зарплати в IТ-бізнесі прямо пропорційні обсягу роботи. Практично вся галузь перебуває переважно на відрядній оплаті і тому, чим менше буде нових проектів, тим менше буде і заробіток IТ-фахівців.

Проекти заморожуються: бізнес намагається вціліти

«Бізнес у сфері IT може успішно заробляти в трьох основних випадках: розвиток нових інвестпроектів, підтримання існуючих систем і вирішення короткострокових гарячих завдань для своїх клієнтів», — говорить Кардаков. За його словами, сьогодні велика частина інвестиційних проектів заморожується через кризу, що негативно відбивається на всьому ринку, не тільки на IТ-бізнесі.

У той же час, говорить Кардаков, у айтівців стало більше роботи з підтримки існуючих проектів, однак з’явилися перебої з постачанням компонентів з-за кордону і складності з фактичним виконанням робіт через обмежувальні заходи карантину.

Глобальна ж проблема — у замовників просто немає грошей.

«Термінових завдань, пов’язаних з масовим переходом бізнесу на віддалену роботу, більш ніж достатньо. Але далеко не всі здатні заплатити за їх вирішення. І, на жаль, зараз це дійсно глобальна тенденція, яка стосується не тільки локального ринку», — говорить підприємець. «Так, зараз у сфері IТ проблем менше, ніж у сфері масових послуг (наприклад, в туризмі або ресторанному бізнесі). Але треба розуміти, що проблеми, на жаль, обов’язково почнуться ближче до кінця року. Повторюся, велика частина поточних інвестиційних проектів, пов’язаних з розвитком і автоматизацією бізнесу, вже заморожена. Старі проекти будуть завершені, а обговорення нових не ведеться — всі намагаються просто вціліти».

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X