Ситуація виглядає як змова великих гравців ринку — інтерв'ю зі співзасновником телеканалу Сонце

31 липня 2020, 09:45
НВ Преміум

Співзасновник телеканалу Сонце Олександр Брикайло говорить про змову великих медіагруп, щоб витіснити телеканал з ринку і натякає: питанням може зайнятися АМКУ та «відповідні органи». Чому відбувається тиск на Сонце?

Першого серпня із мережі одного із найбільших кабельних ТВ-провайдерів України — Ланет — можуть зникнути телеканали медіагрупи 1+1 media. «Плюси» називають причиною розірвання договору на ретрансляцію каналів «неконтрольовану абонентську базу провайдера». В Ланет же заявили, що медіагрупа вимагає від них, в обмін на присутність в мережі своїх телеканалів, вимкнути канали Сонце, Трофей, Наука, Фауна, Терра, XSport, Еко TV, Малятко, Niki Kids, Niki Junior, EU Music, 4ever Music і інші канали, що мовлять, крім кабельних мереж, у відкритому доступі на супутнику. Телеканал Сонце — єдиний канал із цього списку, котрий публічно заявив про тиск з боку великих медіагруп і звернувся до президента, народних депутатів, Інтернет Асоціації України та Нацради з питань телебачення та радіомовлення.

Відео дня

НВ Бізнес говорив із співзасновником телеканалу Сонце Олександром Брикайлом. Він говорить: великі медіагрупи тиснуть на провайдерів по всій країні, аби змусити телеканал закодуватися, або, в разі невдачі, фізично викинути мовника з кабельних мереж.

Контекст. Що таке Сонце. Телеканал Сонце вийшов в ефір у 2013 році. Співзасновниками телеканалу стали керівник і засновник «Студії Пілот» Олександр Брикайло та кінопродюсер Сергій Лавренюк. Канал має ліцензію на супутникове мовлення і після кодування супутникового сигналу телеканалами чотирьох найбільших медіагруп залишився мовити на відкритому супутнику. В перший місяць після кодування, за даними, озвученими аналітиками НСТУ, Сонце отримав значний приріст у 262 % в показнику за аудиторією «Вся країна» (глядачі віком від 4 років) та 30% в сегменті «комерційна аудиторія» (глядачі віком від 18 до 54 років, які проживають у містах з населенням 50 000 і більше). Окрім відкритого супутника телеканал Сонце мовить також в більшості кабельних мереж України та має цифрове ефірне мовлення в окремих регіонах.

— Ви публічно заявили про тиск з боку медіагруп на провайдерів. Чому безпосередньо тиснуть саме на них, хоча основна задача, згідно з озвученою вами інформації, — змусити вас закодувати сигнал?

Телебачення для нас — винятково бізнес. Ми не належимо до фінансово-промислових груп, не просуваємо жодних партійних інтересів. Кілька років тому деякі великі гравці ринку домовилися між собою щодо кодування супутникового сигналу. Ця ідея з їх точки зору, гадаю, правильна. Вони вирішили вбити одразу кількох зайців, отримати додаткові надходження крім як від рекламного ринку та перемістити значну кількість глядачів від кабельних операторів до безкоштовного цифрового ефіру (Т2). Спочатку кодування каналів найбільших медіагруп нас зовсім не торкалося, але кілька місяців тому ми почали отримувати повідомлення від партнерів-провайдерів з усієї України про те, що група так званих лідерів ринку тисне на них, примушуючи відключити телеканал Сонце, погрожуючи позбавити права на трансляцію своїх, «великих», телеканалів.

Спочатку це були просто розмови, але потім частина провайдерів отримала листи про розірвання договорів з однією з медіагруп. Разом з надходженням таких листів йшов телефонний дзвінок, де вже усно «наполегливо рекомендувалося» провайдерам надіслати від їхнього імені нам листа про те, що телеканал Сонце має закодуватися, інакше [провайдери] його відключать.

— Як ви до цього поставилися?

— Коли почалося реальне відключення нашого телеканалу з мереж провайдерів, ми зрозуміли, що це перестало бути розмовами і перейшло в серйозну площину.

Все це виглядає як змова великих гравців ринку з метою викинути незалежного гравця. Як назвати, коли одним компаніям говорять «вбий третю, або я вб’ю тебе»?

— В публічному просторі є інформація лише про листи від 1+1 media та заяви про тиск на провайдерів з їх боку. Чому ви говорите саме про змову?

— Нам відомо про декілька зустрічей-перемовин представників найбільших медіагруп, де начебто обговорювався план дій — хто, кому і коли відправляє листи. Був складений список. Вони вирішили діяти не через усіх провайдерів одразу, а взяти пул основних, втративши доступ до яких, Сонце мав би піти на кодування. Наскільки відомо, як мінімум, не одна група підготувала аналогічні листи до кабельних операторів. Просто, на сьогодні, надійшли листи лише від однієї. Не виключено, що вже відправили й інші.

При особистих зустрічах і публічно деякі топ-менеджери медіагруп прямо говорили: «все одно ми вас змусимо, ми так вирішили, індустрія повинна працювати саме так і всі розважальні канали повинні бути закодовані — ми про це домовилися». По-перше, вибачте, а яка різниця — розважальний телеканал, чи ні? Інформаційним вони дозволили, іншим не дозволили. По-друге, кожна з медіагруп залишила по одному незакодованому телеканалу (так звані міжнародні версії, хоча там йде той самий контент, що і на основних). Тобто для них можна залишати розважальні канали у відкритому доступі, а для інших — ні. Також існує проблема перетоку глядачів на російські канали, які мовлять на супутнику. Проблем багато. Звичайно, все, що відбувається зараз, відбувається в інтересах великих гравців ринку.

— Чому Сонце як телеканал вирішив мовити у відкритому доступі на супутнику і не кодуватися?

— В наші плани кодування ніколи не входило. Ми не дуже віримо в ефективність кодування для Сонця, зараз нам вигідніше бути відкритими. Можливо, колись будуть умови за яких ми закодуємось — для цього нам потрібно набути більше впізнаваності.

— Ви якось впливаєте на доходи медіагруп?

— Наш рейтинг зростає. Якщо говорити про комерційну аудиторію, то наша частка — близько 1 відсотка. А за аудиторією «вся Україна», яка ще нещодавно була комерційною для певних каналів, наша частка — близько 2%. Зростання йде увесь час.

Кодування нам дало потужний промо-ефект — багато глядачів нас побачили на супутнику і стали дивитися іншими засобами. Але в грошах — нічого не змінилося: ми не стали більше заробляти, інші канали не стали більше втрачати через нас.

— Чому вас тоді намагаються схилити до кодування?

— Сонце — незалежний український телеканал, не просуває нічиїх інтересів, збільшує аудиторію. Очевидно, ми заважаємо. Канали, що закодувалися, не отримали від зникнення з відкритого супутника того результату, на який очікували — ні в фінансовому плані, ні в аудиторії. Так виглядає, що їм зараз потрібно виправдати те, що прогноз не спрацював. Можливо, вони хочуть знайти крайнього, зробити його з Сонця, яке осмілилося лишитися мовити в відкритому доступі.

— Хто із провайдерів уже вимкнув Сонце із своєї мережі?

— Поки одиниці. Ми вже зникли з екранів абонентів Тріолана. Так само повідомив про відключення Сонця сервіс Megogo. А є декілька провайдерів які не піддалися тиску. Наприклад, Ланет. Також провайдер Воля нас запевнив, що не піде на це.

Ще декілька компаній готові приєднатися до них. Поки не можу назвати хто саме, вони мають певний страх. Компанії-провайдери без каналів великих медіагруп будуть неконкурентними, адже поруч буде провайдер, в якого ці канали є і, очевидно, відбудеться перетікання абонентів від одного провайдера до іншого. На цей механізм і розраховують ініціатори атаки на Сонце.

— Чим мотивували відключення?

— Тим, що на них тиснуть.

— А юридично?

— Це або непродовження договору на ретрансляцію, або дострокове розірвання договору на вимогу однієї зі сторін. Вони кажуть, що не хотіли і не збиралися нас відключати.

— Ланет зараз веде переговори з 1+1…

Показати ще новини
Радіо НВ
X