За китайським рахунком. Як Україна стала для AliExpress другим у світі покупцем за зростанням замовлень

28 грудня 2019, 10:01

Українці через онлайн-замовлення купують у Китаї масу дешевих товарів — від косметики до смартфонів і одягу. І стали другою нацією у світі за зростанням замовлень на гігантському маркетплейсі AliExpress.

32 млн поштових відправлень із Китаю — ледь не по одному на кожного українця. Приблизно такий результат за підсумками року покаже Україна, якщо продовжить скуповуватися на китайських сайтах нинішніми темпами. Доступні ціни та зручність головного з них — глобального онлайн-маркетплейсу AliExpress, дітища Джека Ма, остаточно підкорили співвітчизників у 2019-му.

Відео дня

Віолетта Сулак, керівниця відділу маркетингу з Києва, зареєструвалася на AliExpress років п’ять тому. На цьому ресурсі вона купує біжутерію, браслети для годинників, одяг, білизну, а іноді й дещо серйозніше — пуховик або куртку. «Ціна на Ali може бути вдвічі-втричі нижчою, ніж у київських магазинах. І часто бувають додаткові знижки та розпродажі», — пояснює вона. А те, що на доставку товару йде кілька тижнів, її не бентежить, — головне, вчасно все замовити. Купівля засмутила Сулак лише одного разу — очікування не збіглося з реальністю. Але тепер вона знає: якщо звернути увагу на відгуки та фото до них, то таких неприємностей можна уникнути.

Наталія Андросова, менеджерка з реклами з Києва, для уникнення неприємних сюрпризів також орієнтується на велику кількість відгуків від покупців та їхніх фото, а ще — рейтинг продавця. Вона зареєструвалася на AliExpress рік тому і тепер усе частіше замовляє то аксесуари, то одяг. За її словами, серед колег у відділі з 20 осіб майже третина вже долучилася до подібного шопінгу. «Із дорогих речей купувала світлодіодну лампу для візажиста, яка в Україні коштує 4,5 тис. грн, а там обійшлася в 2,3 тис. грн — удвічі дешевше», — каже Андросова. А скло на екран смартфона коштує приблизно 50 грн, натомість у київських магазинах за такий товар просять 200 грн.

Дешевизна — головна причина вибухового зростання замовлень, зроблених українцями на майданчиках онлайн-імперії Джека Ма. За даними національного поштового оператора Укрпошта, головного відправника посилок із Піднебесної, за дев’ять місяців кількість відправлень із Китаю становить приблизно 20 млн. Більшість із них — це товари з інтернет-магазинів, розповідає Олександр Перцовський, перший заступник гендиректора Укрпошти. Левова частка цього посилкового океану припала на AliExpress, кількість замовлень на якому зросла на 70%.

Споживчу пристрасть українців помітили навіть у Китаї. Ще б пак: за темпами приросту кількості замовлень Україна для AliExpress — глобальний покупець № 2.

За загальною вартістю проданих на цьому майданчику товарів наша країна опинилася у першій десятці серед усіх держав-клієнтів. Утім, точних даних китайці розкривати не захотіли — на запит НВ у компанії не відповіли.

Найчастіше до послуг AliExpress вдаються мешканці столиці та Київської області — вони, за даними Укрпошти, формують 36% посилкового потоку, обробленого національним оператором. Далі йдуть Харківська та Січеславська області — по 10,8% і 9% відповідно.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

За підсумками року в Укрпошті очікують понад 30 млн відправлень із Китаю, каже Перцовський. Завдяки різкій надбавці замовлень на AliExpress кількість доставок із Китаю у держоператора зросла на третину: тепер на Піднебесну припадає 65−70% у структурі всіх імпортних посилок Укрпошти.

Східний гігант став № 1 у структурі міжнародних відправлень в Україні у ще одного вітчизняного оператора — Нової Пошти Інтернешнл.

Найчастіше українці купують у Китаї телефони й аксесуари (до останньої категорії належать чохли для смартфонів і скло для їхніх екранів), електроніку та різні автотовари, — це якщо орієнтуватися на замовлення, зроблені через Укрпошту.

Загалом на закордонних майданчиках онлайн-торгівлі співвітчизники зазвичай купують одяг, взуття, електроніку, косметику та дитячі іграшки, розповідає Юрій Беневитський, директор компанії Нова Пошта Інтернешнл, яка входить у групу Нова Пошта.

За даними опитування компанії GfK, проведеного серед тих, хто протягом року купував товари на іноземних сайтах, 34% замовляли аксесуари та подарунки, 30% — одяг, 16% — косметику та парфумерію, 15% — взуття. Далі йдуть товари для дітей, телефони та смартфони, ноутбуки, дрібна побутова техніка й електроніка, автотовари, а також сонцезахисні окуляри.

Окрім AliExpress, в українців популярні такі світові маркетплейси й онлайн-магазини, як Amazon, AliBaba та Ebay, розповідає Олександр Соколов, гендиректор компанії Pro-Consulting.

У Новій Пошті до цього списку додають сайт косметики iHerb, продавців одягом 6pm і Victoria’s Secret, а також дитячий магазин Carters.

ЗАКОРДОН СТАВ БЛИЖЧИМ: Юрій Беневитський із Нової Пошти Інтернешнл зазначає, що українці цьогоріч отримували міжнародні посилки на 25–30% частіше, ніж у 2018-му (Фото: НВ)
ЗАКОРДОН СТАВ БЛИЖЧИМ: Юрій Беневитський із Нової Пошти Інтернешнл зазначає, що українці цьогоріч отримували міжнародні посилки на 25–30% частіше, ніж у 2018-му / Фото: НВ

Китай на дроті

A liExpress — це величезний маркетплейс, який працює в усьому світі, й один із найбільших продавців у сфері транскордонної торгівлі, розповідає Юлія Павленко, керівниця департаменту міжнародних операцій Укрпошти. А ще цей ритейлер — одна з перших іноземних онлайн-платформ, які почали розвиватися в Україні, додає Соколов.

Дешеві товари і безкоштовна для клієнта доставка зробили AliExpress лідером. «Тому у них такий бум продажів [від українців]», — каже Павленко. Дійсно, за даними Укрпошти, помітна частина посилок із Китаю має вартість до $2.

Китайський бум почався у 2016-му, коли Укрпошта налагодила співпрацю з китайською стороною — компанією Сainiao, яка входить у структуру групи Alibaba і займається питаннями логістики як для AliExpress, так і для інших майданчиків конгломерату Ма. «Ми запустили спеціально для AliExpress економсервіси доставки Super Economy й AliExpress Saver [вони передбачають безкоштовну доставку для товарів вартістю до 2 євро і до 5 євро відповідно]», — розповідає Перцовський. У структурі товарів китайських продавців багато подібного дріб'язку, який став ще доступнішим для покупця. «Це й дало величезний приріст у 2019 році», — уточнює Перцовський.

Українцям до вподоби й інші умови, які пропонує китайський сайт. Наприклад, київська бариста Тетяна Босько, яка купує в Піднебесній із триразовою економією гель-лаки та біжутерію, рада тій обставині, що, якщо товар не приходить вчасно, китайський продавець повертає гроші. Така ж історія і з пошкодженими виробами: раптом щось не так, оплату продавець, як правило, теж повертає. У Босько було кілька таких випадків.

Крім того, шопінг на закордонних майданчиках відкриває доступ до набагато ширшого асортименту товарів, ніж в Україні. Наприклад, на тому ж AliExpress величезний вибір китайських брендів техніки й електроніки. А українці їх люблять: за підсумками 2018 року чотири з топ-5 найпродаваніших у країні смартфонів припадали на торговельні марки made in China.

Позитивний досвід покупок онлайн призводить до того, що люди все менше бояться розраховуватися карткою у Мережі, каже Беневитський із Нової Пошти Інтернешнл. Зростання міжнародних доставок в Україні цієї компанії становить 25−30% на рік. За 11 місяців 2019-го Нова Пошта доставила з-за кордону 2,7 млн посилок, і більше 60% у кількісному обчисленні припало на Китай.

СХІДНИЙ ЕКСПРЕС: За весь 2019 рік Укрпошта, за словами її представника Олександра Перцовського, опрацювала понад 30 млн відправлень із Китаю в Україну (Фото: НВ)
СХІДНИЙ ЕКСПРЕС: За весь 2019 рік Укрпошта, за словами її представника Олександра Перцовського, опрацювала понад 30 млн відправлень із Китаю в Україну / Фото: НВ

У чорну-чорну п’ятницю

На початку грудня у столичному аеропорту Бориспіль приземлився вантажний Боїнг-747 із майже мільйоном посилок на борту — підсумком купівельної лихоманки українців, які клюнули на знижки в чорну п’ятницю, день розпродажів у всьому світі. Україною ці покупки мала доставляти Укрпошта. Посилок було так багато, що сортувати їх вийшли не тільки профільні співробітники поштового оператора, але і 100 людей із центрального офісу, зокрема топ-менеджери. Проти минулого року кількість замовлень зросла на 40−50%.

У Нової Пошти — схожа ситуація: цьогоріч упродовж п’яти днів після чорної п’ятниці кількість міжнародних відправлень зросла на 36%, за даними сервісу NP Shopping.

Українці неабияк витратилися у чорну п’ятницю: за даними ПриватБанку, в листопаді кількість транзакцій між клієнтами фінустанови і майданчиком AliExpress становила 2,6 млн на загальну суму 848,5 млн грн — це приблизно вдвічі більше, ніж в інші місяці року. Від початку 2019-го клієнти банку здійснили 16 млн транзакцій, заплативши китайським торговцям 4,7 млрд грн.

Усі ці цифри — результат зокрема й того, що проникнення інтернету в країні за рік зросло з 63% до 71%, підрахували в Інтернет-асоціації України. Тепер уже 66% жителів України регулярно користуються Всесвітньою павутиною, з них понад третина купує онлайн, уточнюють у компанії GfК. І якщо п’ять років тому серед мережевих покупців іноземними сайтами користувалися 30%, то тепер — половина.

На онлайн-шопінг українці цьогоріч витратили понад $3 млрд, підрахували в компанії EVO. З них на покупки за кордоном понад $600 млн. У 2016-му ця сума була значно меншою — $350−400 млн.

Міжнародний e-commerce в Україні міг би зростати ще швидше, вважає Соколов із Pro-Consulting. Стримує місцевих покупців нова законодавча норма, запущена влітку: посилки з-за кордону не обкладають митом, якщо товар коштує не більше 100 євро. В іншому разі потрібно платити 30% від суми, що перевищує ліміт. Водночас, як зазначає Максим Нефьодов, голова Держмитниці, процедура посилкового розмитнення складна й витратна за часом. Тому, на його думку, варто повернути колишній ліміт 150 євро.

Павленко з Укрпошти підтримує цю ідею. «Є сенс розвивати транскордонні відправлення, бо це робочі місця поштових операторів, це завантажені аеропорти, розвиток інфраструктури тощо», — вважає вона.

АЗІЙСЬКИЙ ШОПІНГ: Тетяна Босько з Києва купує на AliExpress біжутерію та лаки для нігтів, істотно заощаджуючи на цьому, порівнюючи з українськими цінами (Фото: НВ)
АЗІЙСЬКИЙ ШОПІНГ: Тетяна Босько з Києва купує на AliExpress біжутерію та лаки для нігтів, істотно заощаджуючи на цьому, порівнюючи з українськими цінами / Фото: НВ

Бог китайської торгівлі

М аркетплейс AliExpress з’явився 2010 року в китайському Ханчжоу. Він належить групі Alibaba, яку в 1999-му заснував підприємець і колишній учитель англійської мови Джек Ма. До її складу входить Alibaba.com — перший бізнес групи, який теж є маркетплейсом, а також найбільший світовий інтернет-магазин Taobao. Крім того, у Alibaba є звичайні магазини — Taobao Mall iFengChao площею 25 тис. кв. м. Логістичний оператор групи — Cainiao.

2018−2019 фінансовий рік торговець завершив із показником 654 млн активних покупців. Інакше кажучи, майже 10% планети купують товари на маркетплейсах групи. Виторг Alibaba торік збільшився на 51% — до $56 млрд.

Показати ще новини
Радіо НВ
X