Нова ера IT-інфраструктури: комплексне рішення, комплементарні конфігурації та інтеграції

Марія Галелюка, керівник проекту MASTER:Бухгалтерія
В 2018 році споживач та ринок очікують на програмні продукти для приватного та державного секторів економіки, які відповідають вимогам гнучкості, багатофункціональності, конкурентної вартості, повної відповідності законодавству України. Довготерміовий розвиток вимагає комплексного рішення: комплементарні конфігурації для побудови унітарної IT-інфраструктури на основі єдиної платформи й інтеграції з суміжними сервісами для утворення цифрових екосистем.
І саме сьогодні українські розробники програмних продуктів MASTER – компанія IT-Enterprise, яка вже понад 30 років впроваджує новітню IT-інфраструктуру на великих виробничих та комерційних підприємствах України, пропонують таке комплексне рішення для підприємств малого та середнього бізнесу і для бюджетних установ.
Ми поспілкувалися із Марією Галелюкою, керівником проекту MASTER:Бухгалтерія (першим продуктом з лінійки MASTER, який презентовано ринку в вересні 2017 року), про основні тенденції та вимоги законодавства, що стимулюють розвиток сучасних програмних продуктів і розвиток IT-галузі України.
– Про які зміни та тенденції в заміні програмних продуктів у державному та приватному секторах економіки України можна говорити в 2018 році?
Сьогодні ми спостерігаємо набуття чинності Розпоряджень стосовно зміни програмних продуктів у бюджетних установах як наступні кроки після затвердження Указу Президента України №133/2017 «Про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)», від 15 травня 2017 року. І тому зацікавленість до програмних продуктів насамперед з ведення бухгалтерського обліку, таких як MASTER:Бухгалтерія, від представників державного сектору є більшою та активнішою, ніж від представників малого та середнього бізнесу.
На ринку України сьогодні присутні багато гравців з розробки, дистрибуції та впровадження програмних продуктів, але далеко не всі пропонують комплексні рішення. Найчастіше програмні продукти вирішують завдання з автоматизації лише окремих ділянок або певних функцій бухгалтерського обліку, що нагадує «клаптикову» автоматизацію, яку вже переживали великі підприємства України в 1990-х роках.
При виборі нових програмних продуктів споживач оцінює не лише функціональні можливості програм, а й змогу доповнити кожну самостійну конфігурацію іншою комплементарною конфігурацією. Як приклад, мати змогу розширити автоматизацію бухгалтерського та податкового обліку конфігураціями для управління персоналом, розрахунку заробітної плати та конфігураціями автоматизації документообігу, планування та бюджетування. Саме тому розробку програмних продуктів MASTER реалізовано за принципом комплексного рішення, що дозволяє використовувати програму-платформу MASTER для вибудовування унітарної IT-інфраструктури підприємства або установи.
Український споживач і ринок у цілому чекають саме на комплексне рішення для спрощення ведення діяльності та бізнесу
Розробка комплексного рішення та комплементарних програмних продуктів – це, по-перше, результат синергії роботи ІТ-фахівців із функціональними фахівцями-практиками, які свої знання та вміння перекладають у програмний продукт, а по-друге, – процес, який займає тривалий час.
Я можу з упевненістю казати, що у 2018 році на ринку програмного забезпечення України будуть успішними ті гравці, які вже сьогодні мають готові програмні продукти, досвід розробки та впровадження на великих підприємствах і зможуть адаптувати свої рішення під потреби ринку.

На даний момент команда фахівців MASTER вже презентувала ринку дві комплементарні конфігурації з ведення бухгалтерського обліку MASTER:Бухгалтерія для малого та середнього бізнесу та автоматизації управління персоналом і розрахунку заробітної плати MASTER:Зарплата і Кадри для малого та середнього бізнесу. Окремим комплексним програмним продуктом для державного сектору є MASTER:Бухгалтерія для бюджетних установ, яка вже включає багатофункціональні модулі – «Бюджетування», «Бухгалтерія», «Зарплата» і «Кадри».
– Які зустрічні запити від представників державного сектору ви найчастіше отримуєте під час презентації програмного продукту MASTER:Бухгалтерія для бюджетних установ?
Варто зазначити, що тенденції розвитку державного сектору дещо відрізняються від тенденцій приватного сектору. Підвищена зацікавленість з боку представників державного сектору обумовлена в першу чергу тим, що бюджетні установи поставлені не перед вибором, а перед фактом – їм потрібно замінити програмні продукти, які потрапили до списку санкцій.
Наразі представники державного сектору перебувають на стадії аналізу аналогів програмних продуктів від українських і західних розробників. До речі, програмні продукти, котрі прийшли на ринок України з Заходу, є дорожчими за продукти українських розробників, і тому менш доступні для бюджетних установ.
Головний запит, який висловлює державний сектор економіки – це комплексне рішення, яке забезпечить автоматизацію бюджетування, бухгалтерського й управлінського обліку, документообігу, розрахунку надання субсидій (на даний момент ця ділянка обліку теж виконується здебільшого вручну) та багато інших базових і новітніх функціональних можливостей.
Зазначу, що команда фахівців MASTER дуже часто відвідує регіони та спостерігає, як на регіональних та районних рівнях створюють комісії, до яких залучають фахівців ІТ-галузі та фахівців, що розуміються на потребах ведення обліку в бюджетних установах. Насамперед, комісії розглядають ті програмні продукти, які вже присутні на ринку та дають рекомендації бюджетним установам, що працюють на території їх компетенції. Принциповим є те, що представники органів місцевої державної адміністрації й органів місцевого самоврядування зацікавлені в тому, щоб підпорядковані установи обрали єдиний програмний продукт – це забезпечить комплексне рішення з автоматизації та допоможе консолідувати інформацію.
– Як реагує приватний сектор та наскільки він є відкритим до зміни програмних продуктів, зокрема, з бухгалтерського обліку?
Наразі в приватному секторі ми не помічаємо такої великої зацікавленості в зміні програмного продукту, як у державному секторі. Втім, багато підприємств малого та середнього бізнесу розглядають можливість заміни програмних продуктів. Тенденція до зміни програмного продукту в приватному бізнесі відчутна і лише набирає ваги. Це підтверджується кількістю запитів до команди MASTER щодо консультування та вивчення функціональних можливостей конфігурацій.
У приватному бізнесі метод прийняття рішень дуже прискіпливий, присутній вплив різних важелів. Споживач з приватного сектору уважно розглядає програмні продукти, які є на ринку. Представників бізнесу цікавлять не лише функціональні можливості, попередня апробація програми, перенесення накопиченої в інших програмах бази даних, а також навчання, підтримка та супровід. Сьогодні споживач, інвестуючи кошти в програмний продукт, прагне бачити чіткий прогноз розвитку підприємства за допомогою автоматизації, план оновлень та перелік розширень до програмного продукту.
Ринку програмного забезпечення України необхідно створювати конкурентне середовище
Прогнозую, що з 2018 року ми побачимо масовий старт переходу з російських розробок. Проте, сьогоденному ринку України потрібно створювати конкурентне середовище. Тільки в конкурентному середовищі розробники програмних продуктів забезпечують якість самої розробки і послуг та встановлення конкурентної ціни, адже малі підприємства не мають змоги витрачати великі гроші на комплексне рішення.
– Які саме особливості та запити ринку було враховано при розробці українського програмного продукту для ведення бухгалтерського обліку MASTER:Бухгалтерія?
На основі наявного досвіду, можу стверджувати, що найбільш пріоритетними запитами користувачів є: по-перше – підтримка змін законодавства в програмному продукті, по друге – збереження бази даних, яку було напрацьовано за багато років; по-трете – кібербезпека.
Перш за все, команда MASTER враховувала вимоги українського законодавства безпосередньо при розробці програмного продукту. При спілкуванні з колегами-розробниками, які впроваджують і вдосконалюють іноземні програмні продукти, чутно чітку проблему – складність адаптації до реалій українського законодавства. Українське законодавство є надзвичайно складним і при розробці програмних продуктів команда MASTER намагається врахувати всю законодавчу специфіку, а також підтримує програмні продукти оновленнями, які відбуваються в законодавстві.
Перенесення бази даних – це не робота однієї кнопки, однозначно, це складна процедура. На основі практичного досвіду команда MASTER, розробила процедуру перенесення даних, яка складається з певних етапів. Програма, яка допомагає переносити базу даних клієнта в програмні продукти MASTER, повідомляє про ті розбіжності в параметрах, які мають структура бази даних в експортованому та імпортованому програмних продуктах. Тому можу сказати чітко – фахівцями MASTER розроблено процедуру перенесення та збереження всієї бази даних, напрацьованої за багато років.
Департамент системних технологій IT-Enterprise – компанії-розробника продуктів MASTER – питання дотримання кібербезпеки вирішують постійним аналізом ризиків і розробкою методології їх запобігання. Також ми приділяємо багато часу для навчання користувачів тому, як підтримувати захищеність бази даних і програмного продукту, з яким вони працюють.
– В яких формах реалізовано процес апробації та навчання роботи з програмними продуктами MASTER?
Для комфортного ознайомлення з конфігураціями, фахівці MASTER регулярно проводять onlinе-навчання для користувачів у форматі щотижневих вебінарів, під час яких вони демонструють функціональні можливості та послідовність роботи в програмних продуктах.
Навчальні матеріали, відео-уроки перебувають у відкритому доступі на сайті masterbuh.com та на каналі MASTER:Бухгалтерія в YouTube. Покрокові інструкції щодо кожного процесу розміщено безпосередньо в програмних продуктах. Також підготовлено посібник користувача в електронному форматі. В разі виникнення питань користувачі можуть отримати консультаційну підтримку від спеціалістів кол-центру. Навчання користувачів, партнерів і викладачів навчальних закладів відбувається паралельно в «Академії MASTER-РІШЕНЬ».
– Які напрямки розвитку програмних продуктів MASTER у 2018 році ви виокремлюєте?
На 2018 рік в пріоритеті перед командою фахівців MASTER такі напрямки: вдосконалення та розробка, інтеграції та навчання.
- Вдосконалення та розробка. Насамперед, лінійка програмних продуктів MASTER – це розробка українських фахівців для користувачів ринку України, тож головні завдання на 2018 рік це:
- вдосконалення продуктів, які вже вийшли: MASTER:Бухгалтерія для малого та середнього бізнесу, MASTER:Бухгалтерія для бюджетних установ, MASTER:Зарплата і Кадри для малого та середнього бізнесу;
- розробка нових комплементарних конфігурацій, таких як документообіг, виробництво, планування, які допоможуть вибудувати унітарну IT-інфраструктуру підприємства на основі платформи MASTER за принципом комплексного рішення;
- розробка галузевих конфігурацій;
- розробка розширень до кожної конфігурації та підготовка пакетів оновлень.
- Інтеграції. Як зазначалося на початку, виклик, який стоїть перед розробниками програмних продуктів – це комплексне рішення та створення цифрових екосистем. Створення екосистем для бізнесу означає інтегрування з іншими продуктами та сервісами. У 2018 року ми плануємо велику кількість інтеграцій з дружніми сервісами, наприклад, з електронним торговим майданчиком SmartTender.biz, який пропонує своєчасні, новаторські рішення для проведення конкурентних закупівельних процедур в електронній формі.
- Навчання. Процес навчання постійно еволюціонує та доповнюється, а кількість навчальних матеріалів зростає. Навчання користувачів та партнерів, відкриття навчальних центрів є пріоритетним напрямком роботи на 2018 рік.