Бар'єр для спілкування. Чому українці використовують одразу декілька сім-карт

28 травня 2020, 19:23
Спецпроект
Українці звикли використовувати одразу декілька сім-карт (Фото:depositphotos)

Українці звикли використовувати одразу декілька сім-карт (Фото:depositphotos)

За даними національного телеком-регулятора в Україні близько 54,8 мільйона активних сім-карт вітчизняних операторів при 37 мільйонах населення. Нехитра математика показує: багато українців звикли використовувати одразу декілька сім-карт. Чому так сталося?

На інші мережі — телефонувати незручно і дорого

За даними дослідження Factum Group, проведеного на замовлення lifecell, понад 77% українців користуються тарифними планами, в яких передбачені безлімітні дзвінки всередині мережі та певна кількість хвилин на дзвінки інших операторів. При цьому 68% абонентів звертають увагу на те, абоненту якого оператора вони дзвонять. 36% — роблять це завжди.

Відео дня

Така увага до того, кому телефонує абонент, пов’язана, насамперед, з економією. Згідно з дослідженням, більше половини тих, хто звертає увагу на номер співрозмовника, роблять це, щоб контролювати вартість дзвінка або кількість хвилин на мережі інших операторів. Особливо важлива економія на дзвінках для людей з невеликим доходом: для старшого покоління і молоді.

КОНТЕКСТ. Скільки заробляють мобільні оператори і скільки українці готові платити за відсутність бар'єрів.

У 2019 середній чек одного абонента Vodafone Україна склав 62,6 гривень на місяць, «Київстар» — 68 грн, lifecell — 54 грн. За даними дослідження Factum Group, проведеного на замовлення lifecell, 50% українців, які звертають увагу на оператора, який використовується співрозмовником, готові платити від 51 до 100 гривень на місяць за тариф з безлімітними дзвінками на всі мережі. До 150 гривень на місяць за такий тариф готові віддавати 23% абонентів, до 200 гривень — 8%. Ще 16% абонентів вважають, що ці тарифи повинні коштувати до 50 гривень на місяць.

Вартість хвилини розмови безпосередньо впливає на «балакучість» українців. Лише 18% абонентів, що звертають увагу на номер телефону співрозмовника, завжди готові вільно розмовляти і не економити, не дивлячись на те, яким оператором користуються. 82% таких абонентів готові розмовляти скільки завгодно, якщо його співрозмовник користується тим же оператором. Якщо ж співрозмовник — абонент іншого оператора, то в 4% випадків взагалі постарається йому не дзвонити, а в 49% — буде зважувати всі «за» і «проти» такого спілкування.

При цьому, якщо все-таки доводиться дзвонити на номер «нерідного» оператора, 77% будуть намагатися говорити швидше, щоб заощадити гроші і пакетні хвилини.

Кілька сім-карт: дорого і незручно

Згідно з дослідженням Factum Group, 33% українців, які використовують одразу декілька сім-карт, роблять це виключно для того, щоб мати можливість безлімітно спілкуватися всередині мережі операторів. Ще 37% абонентів — використовують кілька «сімок» зокрема й для безлімітного спілкування в обраних мережах. Ще у 30% — свої причини для наявності сім-карт кількох операторів.

При цьому 54% відчувають незручності від більших витрат на зв’язок через використання декількох сім-карт. Серед людей старшого покоління незручності відчуває 2/3 абонентів.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Кілька сім-карт — це ще й більше гаджетів. За даними дослідження Factum Group, проведеного на замовлення lifecell, близько 25% абонентів, що використовують сім-карти різних операторів, користуються одразу декількома гаджетами для зв’язку. 15% абонентів з декількома сім-картами відчувають у зв’язку з цим додаткові незручності.

Крім додаткових витрат на обслуговування двох сім-карт операторів, такі абоненти, відповідно, більше витрачають на самі мобільні пристрої, що не найкращим чином відбивається на їхньому добробуті.

КОНТЕКСТ. Скільки українці витрачають на мобільні телефони.

За інформацією компанії MOYO, в якій проаналізували покупки українців, використовуючи дані панельного дослідження Point of Sales Tracking GfK Ukraine, в 2018 році в Україні купили 5,4 мільйона смартфонів і 1,5 мільйона кнопкових телефонів, витративши на них понад 30 млрд гривень. Українці щодня купували майже 19 тисяч мобільних пристроїв, з яких 14,8 тисяч — смартфони. Середня ціна смартфона тоді склала 5400 гривень, кнопкового телефону — 620 гривень.

За даними за 2017 рік, українці витратили на мобільні телефони більше 22 млрд грн, за які було закуплено близько 6 млн телефонів і смартфонів середньому по 3700 гривень за одиницю).

Так історично склалося

79% респондентів дослідження Factum Group хочуть, щоб на законодавчому рівні ціна хвилини дзвінка на мережі інших операторів була такою ж, як зараз вартість дзвінка всередині мережі. У той же час, тільки 13% респондентів, що звертають увагу на номер абонента, готові скаржитися в державні структури на те, що їм обмежують можливості спілкування з абонентами інших операторів.

Причина — не тільки в традиційній недовірі громадян до державних інститутів. У багатьох громадян використання декількох сім-карт — давня і вимушена звичка, сформована багато в чому завдяки політиці мобільних операторів і відсутності дієвого регулювання з боку державних органів.

Згідно з даними телеком-регулятора за 2019 рік, у 19 регіонах України частка ринку у одного з операторів — більше 50%. У деяких регіонах, наприклад — в регіонах на заході України, один з операторів «контролює» від 51% до 84% користувачів залежно від конкретної області.

Такий «перекіс» у бік окремих операторів, впевнені в lifecell, є причиною і свідченням існування клубного ефекту.

Клубний ефект — це явище, коли абонент приймає рішення залишатися у того чи іншого оператора (або почати отримувати послуги), керуючись тим, яка кількість знайомих користується конкретним оператором. Його пов’язують насамперед з ціною на дзвінки, оскільки абонент, вибираючи оператора, вибирає того, абонентам якого йому буде вигідніше телефонувати. Оскільки дзвінки всередині мережі одного оператора дешевше, ніж дзвінки на мережі інших операторів, абонент вибирає того постачальника телеком-послуг, яким користується коло його знайомих.

Встановлення завищених цін на дзвінки за межі своєї мережі великими операторами в тих областях, де вони лідирують, кажуть в lifecell, призводить до того, що абоненти інших операторів не отримують викликів з «домінантної» мережі, тобто не отримують повноцінну послугу. В результаті абоненту в таких регіонах економічно доцільний тільки один, домінантний, оператор з максимальною абонбазою.

Якщо ж абоненту потрібно дзвонити й на іншого оператора — він змушений купувати і обслуговувати другу SIM-карту. Так, за звітом НКРЗІ за 2018 рік, в Києві, де абонентська база всіх операторів порівнянна, проникнення SIM-карт перевищує 200%. Тобто в існуючих реаліях існує дві бізнес-моделі: або регіональне домінування одного оператора, або кілька SIM-карт у кожного абонента.

Сьогодні, впевнені в lifecell, ні різниці між вартістю дзвінків в середині та на інші мережі, ні клубного ефекту в Україні існувати не повинно. У компанії звертають увагу на європейський досвід, де монополії на дзвінки, а, відповідно, і мобільне рабство абонентів, пішли в минуле.

Кроки до Європи

На європейському ринку мобільного зв’язку загальним стандартом стають anynet-тарифи — коли дзвінки на всі мережі включені в тариф без будь-яких надуманих обмежень. Європейські абоненти абсолютно вільні при здійсненні вихідних дзвінків.

Україні ж в цьому плані потрібно зробити багато — запустити дійсно ефективну процедуру перенесення номера (MNP) і знизити ставку інтерконекту (MTR).

На європейському ринку мобільного зв’язку загальним стандартом стають anynet-тарифи — коли дзвінки на всі мережі включені в тариф без будь-яких надуманих обмежень.

Послуга безкоштовного перенесення номера (MNP) почала діяти в Україні з 1 травня 2019 і за цей час нею встигли скористатися близько 50 тис. абонентів. З огляду на понад 54,8 мільйона активних сім-карт — показник, м’яко кажучи, — середній. Сьогодні, кажуть в lifecell, багато абонентів просто не можуть змінити оператора через складну процедуру переходу і незручності, які відчуває абонент при дзвінках на перенесені номери. При цьому, наскільки відомо, у телеком-регулятора вже готують кроки щодо спрощення процедури, розуміючи, що MNP — один із способів саморегулювання ринку мобільного зв’язку і драйвер боротьби операторів за абонента.

До слова, послуга портації (переходу абонента) від одного оператора мобільного зв’язку до іншого з повним збереженням номера була запущена в США в 1999 році, в Австралії і Швеції — у вересні 2001 року, в Польщі — в лютому 2006, Румунії — жовтні 2008, Молдові та Росії — в кінці 2013 року. В Україні її запуск планувався ще в 2013 році, але, багато в чому завдяки протидії самих гравців ринку, ввести MNP в промислову експлуатацію вдалося тільки до травня 2019 -го.

Крім MNP ключовим для подолання бар'єру в спілкуванні абонентів експерти lifecell бачать в істотному зниженні ставки інтерконекту — ціни, яку платить мобільний оператор іншому оператору, на мережу якого здійснено дзвінок його абонентом. Ставка інтерконекту фактично визначала вартість дзвінка абонента на інші мережі, і, як стверджували в lifecell, призвела до встановлення великими операторами загороджувальних тарифів на дзвінки за межі своїх мереж. За підрахунками, які неодноразово озвучувалися в ЗМІ, собівартість такої послуги в Україні становить близько 5−7 копійок за хвилину, але до жовтня 2015 ставка інтерконекту в Україні була зафіксована на рівні 36 копійок за хвилину і лише до 2019 року знизилася до 12 коп/хв.

Однак навіть 12 копійок, кажуть в lifecell, занадто багато: співвідношення MTR до ARPU в Україні в три рази вище, ніж у більшості європейських країн.

При цьому, частка MTR в доходах операторів — незначна, адже загальні доходи від надання послуг іншим операторам і провайдерам (частиною яких є MTR) — це лише 12,9% у структурі доходів мобільних гравців.

Зниження MTR позитивно вплине на крах бар'єрів для спілкування і стимулює появу на українському ринку мобільного зв’язку anynet-тарифів, при яких приналежність співрозмовника до того чи іншого оператору не буде відігравати ніякої ролі.

Сьогодні НКРЗІ прийняла рішення про зниження ставки MTR до 8 копійок за хвилину, проте чи достатньо цього, щоб подолати бар'єри і впровадити європейський підхід дзвінків на всі мережі — запитання поки що без відповіді.

Показати ще новини
Радіо НВ
X