Корпоративний стартапер. Навіщо компанії перетворюють співробітників на підприємців

Почуття участі та залучення в процес, у кінцевому підсумку, приведе до автономії (Фото:Depositphotos/ gustavofrazao)
Всі організації мріють про співробітників, які будуть мислити і діяти, як власники бізнесу — горіти, знаходити, діяти, пробувати, реалізовувати, залучати інших. Знайти таких — не просте завдання. Але навіть якщо компанії пощастило з талановитими і перспективними співробітниками, то рано чи пізно вони втомлюються працювати «на дядю», виростають зі своєї посади і хочуть більшого. У них достатньо досвіду, щоб серйозно замислитися про свою справу. При цьому просто підвищувати зарплатню марно: людині потрібна свобода в ухваленні рішень і велика відповідальність.
Вирішити проблему допомагає концепція корпоративного підприємництва всередині компанії. На Заході це називається intrapreneurship. Корпоративне підприємництво випробували такі корпорації, як Apple, Google, General Motors, Adobe, Royal Bank of Canada, 3M і Facebook.
Перше правило для розвитку внутрішнього підприємництва у великій компанії — створити умови, за яких співробітники можуть розкритися і проявити себе
Корпоративне підприємництво багато в чому будується на емпатії, здатності менеджерів бачити і розуміти таланти і вміння своїх співробітників, а також допомагати їм з ресурсами, необхідними для інноваційної діяльності.
Внутрішні підприємці в корпораціях — це не просто люди, які добре знають всі бізнес-процеси і сам продукт. Головне — вони винахідливі, готові ризикувати, вміють швидко реагувати і перебудовуватися в умовах невизначеності.
На думку Джорджа Діба, CEO Red Rocket Ventures, тільки «інтрапренерство» дасть змогу великим компаніям вижити в майбутньому. Підприємницький підхід дає можливість талановитим фахівцям у межах компанії запустити автономний проект, у якого є шанс перетворитися на повноцінний бізнес.
Наприклад, Google створив інкубатор стартапів, щоб співробітники могли розвивати свої ідеї за підтримки та фінансування корпорації. З його допомогою інтернет-гігантові вдається утримувати талановитих співробітників.
У компанії Adobe також вирішили культивувати підприємницьке мислення у співробітників. Розробники створили власний інноваційний інструментарій Adobe Kickbox, який допомагає проводити експерименти і розбиратися зі складнощами процесів. Кожен співробітник отримує комплект Adobe Kickbox з поповненою кредитною карткою, умови для інноваційної діяльності і канал для надання результатів керівництву. Ця методика дає змогу менеджерам знати про проекти, які перебувають у розробці.
Найбільшою школою стартаперів стала компанія Facebook — за даними Careerify, майже кожен десятий співробітник соцмережі після відходу з компанії створив свій власний стартап.
Але як утримати перспективних співробітників?
«Інноваційний процес повинен стати постійним, а не для «галочки». Потрібне розуміння, передусім, топ-менеджерів, що настав час щось змінювати у моделях управління. А найкраща порада для будь-якого внутрішнього підприємця-початківця — стартуйте з пошуку тієї проблеми, вирішення якої стане цінною можливістю для бізнесу компанії», - розповідає Павло Рижий, менеджер з інновацій Філіп Морріс в Україні.

Здатність чітко окреслити проблеми бізнесу до запуску проекту позбавить від головного болю всіх учасників. Передусім це скоротить кількість неперспективних ідей, які тільки «з'їдають» ресурси.
Безумовно, внутрішнє підприємництво пов'язане з певними ризиками, але ризиками контрольованими, які компанія «проживає» на невеликому масштабі, у форматі експериментів, що постійно відбуваються. Також важливо добре розуміти вирішувану проблему і залучати головних учасників процесу. Модель «все сам», як правило, не найбільш виграшна. В умовах корпорації є можливість об'єднуватися з колегами в групи і спільними зусиллями розробляти рішення.
Людині потрібна свобода в ухваленні рішень і велика відповідальність
Підприємництво передбачає ще й відповідальність. Помилковою є думка, що частка власника в бізнесі — це чистий прибуток, який ділиться на кількість партнерів. Зовсім ні. Частка в бізнесі — це і доходи, і витрати. У корпоративному світі легше вчитися на помилках, адже тут є кому підстрахувати.
«Корпорації отримають максимум прибутку і нові можливості від внутрішніх інноваційних проектів, якщо топ-менеджмент буде готовий дати співробітникам з підприємницьким мисленням більше свободи і дозволить їм зростати в різних напрямах», - уточнює Павло.
Співробітники, які постійно шукають можливості для зростання, хочуть робити внесок, який побачить і оцінить керівництво. Їм важливо відчувати власну значущість для компанії.
Почуття участі та залучення в процес, у кінцевому підсумку, приведе до автономії, яка дасть внутрішнім підприємцям розкритися на повну силу.
«Мораль історії внутрішнього підприємництва така: не чиніть перепон бізнес-мисленнюя співробітників. Натомість забезпечте підтримку і забезпечте ресурсами, необхідними для розвитку», - резюмує менеджер.