А поговорити? Телеком-регулятор і мобільні оператори посварилися через гороскопи, тости і курси валют

15 грудня 2020, 15:33
Сюжет
НВ Преміум

Нацкомісія, що здійснює держрегулювання в сфері зв’язку та інформатизації (НКРЗІ), подала на узгодження доопрацьований проєкт постанови КМУ про контент-послуги. Відповідне рішення викликало бурю обурення мобільних операторів.

НВ Бізнес розповідає, що сталося і чому документ не сподобався операторам мобільного зв’язку.

Що ухвалили в НКРЗІ: хронологія

Контент-послуги — переважно платні підписки на різноманітну інформацію (гороскопи, курси валют, погоду, корисні поради, пісні, тости, свята тощо), які оплачуються з мобільного рахунку абонента. Чинні нині Правила передбачають, що для надання контент-послуги оператор зобов’язаний повідомити споживача про її назву й тариф і надати абоненту можливість підтвердити згоду чи відмовитися від її отримання. Чиновники з Мінцифри і НКРЗІ пропонують Правила змінити і зробити їх жорсткішими.

Відео дня

25 серпня відповідний проєкт постанови Кабміну було затверджено НКРЗІ та передано на погодження до органів влади.

У вересні заступник міністра цифрової трансформації України Олександр Шелест в інтерв'ю НВ Бізнес розповів, що ринок контент-послуг у 2019 році оцінили в суму майже пів мільярда гривень. Розподіл коштів, за тими ж оцінками, здійснюється, як правило, у співвідношенні 30% постачальнику послуг, 70% — оператору.

«Якщо ми говоримо, що ринок становить близько 500 мільйонів гривень, то, думаю, значна частина з них буде втрачена операторами. За моїми, скажімо так, інтуїтивними очікуваннями, велика частина цього ринку — надання якраз небажаних послуг», — казав тоді заступник міністра.

Шелест розповів, що влада планує впровадження кількох нових для України принципів, які діють при замовленні контент-послуг. Зокрема, це — усвідомлене замовлення послуги (замість усвідомленої відмови), подвійний акцепт (підтвердження замовлення користувачем двічі) і обов’язок оператора фіксувати факт згоди абонента.

Позиція Мінцифри викликала нерозуміння операторів. Так, президент Київстар Олександр Комаров назвав ініціативу влади посилити правила надання контент-послуг спробою лікувати грижу через гланди. За його словами, посилення вимог до постачальників контент-послуг вплине на 10−15% ринку (найтоксичніші підписки, на які можна підписатися в вебсередовищі), але не значну його частину, як про це говорив Олександр Шелест. Директор з регуляторного забезпечення Київстар Олександр Когут тоді ж зазначив, що рішення невчасне і незбалансоване:

«Регулятор пропонує кроки, які змушують наших партнерів і розробників покинути ринок взагалі. Не буде доходів, не буде податків. Таке нам пропонують рішення», — сказав Когут.

Проте внаслідок узгодження до проєкту постанови Кабміну було подано зауваження від Міністерства цифрової трансформації і Адміністрації Держспецзв’язку, документ від 25 серпня був доопрацьований, а на засіданні НКРЗІ сьогодні знову схвалений і повторно переданий на узгодження зацікавленим органам влади і на розгляд Кабміну.

Що не сподобалося операторам

На засіданні НКРЗІ голова Асоціації операторів зв’язку Телас Леонід Ошеров заявив, що це рішення не є легітимним. Він заявив, що громадське обговорення документа відбувалося з порушенням норм законодавства і «порушення тривають», а також нагадаємо, що галузі обіцяли ще одну нараду з цього питання, але вона так і не відбулася.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю
Показати ще новини
Радіо НВ
X