Про антивірусні бізнес-моделі, технічну освіту, і хліб з маслом на IT-ринку. Інтерв'ю з директором Luxoft Україна
Коронакриза принесла спад всієї економіки, але українська IT-індустрія все ж сподівається на зростання за підсумками року. Однак у цій галузі зараз змінюється багато. Що і як саме?
Підрозділ міжнародної компанії Luxoft, що належить американській корпорації DXC Technology, — Luxoft Україна — входить до п’ятірки найбільших ІТ-компаній країни. У березні, після введення карантину, більше 90% з 3,5 тисячі фахівців Luxoft в Києві, Одесі та Дніпрі пішли на віддалену роботу. НВ Бізнес поговорив з керуючим директором Luxoft Україна Віталієм Кармазінським про те як коронакриза змінює IT-ринок, про зарплати фахівців і образ нового клієнта, і те, наскільки пандемія може збити зростання індустрії.
— Як коронакриза позначилася на вітчизняній і світовій ІТ-галузі?
— Я не відкрию секрет, якщо скажу, що IТ-індустрія в цілому просіла. Окремі сегменти ІТ-галузі отримали певний поштовх, тому що виявилися більш затребуваними в нових умовах (для прикладу — сервіси відеоконференцій, зокрема — Zoom), але більшість напрямів, звичайно ж, постраждали.
IТ — це, звичайно, двигун прогресу, але при цьому наша функція — допомагати іншим індустріях розвиватися. На ІТ-галузі не може не відбиватися ситуація, що склалася в інших індустріях.
Якщо говорити про Україну, то ми бачимо певні тенденції щодо зменшення кількості нових проєктів, скорочення старих. Так, якісь проєкти продовжують розвиватися, але тренд багато в чому негативний.
Радує те, що вітчизняна IТ-індустрія в принципі розвивається дуже добре (більше ніж 20% зростання рік до року в докризовий період), і те навантаження кризою, яку галузь відчуває в цьому році, не призведе, думаю, до припинення зростання. Але ми очікуємо суттєве уповільнення. Якщо раніше ми говорили про зростання в 20% і більше, то в цьому році — всього лише на 5 + відсотків.
Тенденції ринку застосовні й до нашої компанії. Портфель Luxoft достатньо диверсифікований — ми займаємося такими напрямами як фінанси, automotive і digital engineering. фінансова лінійка почувається добре. Якщо говорити про automotive, то ця індустрія сильно постраждала — кілька місяців були закриті заводи, відкладено запуск нових
Зараз automotive відновлює свою роботу, але, очевидно, що в цій галузі утворився певний розрив в надходженні коштів, а його потрібно буде надолужити. Тому великі інвестиційні і R&D проєкти в automotive поки що призупинені.
У сегменті digital engineering ситуація досить різноспрямована: якісь клієнти серйозно постраждали (наприклад, туризм та енергетика), а інші почуваються непогано — нових клієнтів тут стало не менше, що дозволяє компенсувати збитки, яких ми зазнали на інших напрямах.
Тому, якщо говорити про Luxoft, то, думаю, в цьому році компанія навряд чи покаже істотне зростання, оскільки наявне зростання має компенсувати ті просідання, які ми отримали в найбільш постраждалих від кризи індустріях.
— Криза — чудовий час для цифрової трансформації бізнесу…
— Ми очікували, що до нас прийдуть багато клієнтів із запитом на цифрову трансформацію (по діджитал-рішення, побудову цифрових каналів продажів тощо

ІТ для багатьох компаній — це все-таки інвестиція і інвестиція в майбутнє. У кризовий час всі намагаються економити, тому ми спостерігаємо певний спад інтересу до IT в деяких сегментах. Однак, як тільки економіка почне відновлюватися, знову буде сплеск інвестицій в ІТ (навіть більше, ніж до кризи), адже компанії точно чогось навчилися.
— Чи не пов’язана відсутність у бізнесу інтересу до цифрової трансформації, про який ви говорили, з тим, що у Luxoft — орієнтація на певний пул індустрій, частина з яких досить консервативна?
— Можливо. У нас в Україні немає, наприклад, медичного спрямування. Якщо подивитися на проєкти нашої компанії, на ключові напрями, то вони ростуть зі швидкістю, з якою росте ринок, але ми працюємо в проєктно-орієнтованій сервіс-індустрії (один проєкт закінчується, інший — починається).
Ми не можемо сказати, що всі індустрії зупинилися в розвитку, але ми витрачаємо багато зусиль на те, щоб подолати падіння, викликані ситуацією, що склалася в світі. Напевно, є певні індустрії, які продовжують зростання (телекомунікації, медіа, онлайн-комерція, медицина).
У цьому питанні є й географічний нюанс. В окремих країнах є явний запит на цифрову трансформацію (поки ми тут говоримо про неї, там — роблять) і там зростання цього напряму досягає 30% в цьому році.
— Коли ІТ в сфері automotive зможе повернутися до докарантинних показників?
— Боюся, цього зараз ніхто не може прогнозувати: ще не зовсім зрозуміла ситуація з коронавірусом. Очевидно, що з часом автовиробники будуть змушені інвестувати в ІТ, оскільки автомобілі все більше і більше перетворюються на комп’ютери на колесах. Вже не можна придумати новий спосіб, грубо кажучи, приробити колеса до кузова, а в цифровому середовищі — кожен день нові ідеї.