Фішинг, передоплата і сторонні посилання. Якими способами шахраї обманюють українців в інтернеті — дослідження

6 жовтня 2021, 16:00

За даними дослідження OLX, шахраї найчастіше намагаються обдурити українців в інтернеті через фішинг, пропозиції продати товар за передоплатою або повідомлень в месенджери. При цьому, в Кіберполіцію йде скаржитися тільки кожен десятий українець.

Жителі українських сіл і селищ міського типу частіше ніж городяни стикаються зі спробами шахраїв продати їм відсутній товар по передоплаті. Про це йдеться в дослідженні аналітичної служби OLX.

Відео дня

З такими спробами шахраїв стикаються 2 \ 3 жителів смт і сіл, в той час, як жителі міст в 1,5 раза частіше отримують від шахраїв фішингові посилання. А ось жителі райцентрів на третину частіше за інших стикаються з підробленими квитанціями про оплату.

Як відзначають автори дослідження, жителі сіл гірше, ніж городяни знайомі з базовими правилами кібербезпеки. Зокрема, тільки 33% опитаних жителів сіл не обговорюють угоду за межами платформи і не відкривають посилання від незнайомих людей. Серед городян таких трохи більше — 42%.

Відзначається, що киян найчастіше намагаються обдурити за допомогою фішингу (36% випадків), а жителів Дніпра, Одеси, Харкова та Львова в половині випадків намагаються переконати відсутній товар по передоплаті.

Найчастіше на інтернет-шахраїв скаржаться в кіберполіції жителі Львівської області, а найрідше — жителі Одеської. Відзначається, що після зустрічі з шахраями більшість українців все ж намагаються вирішити ситуацію самостійно — в поліцію звертається лише кожен десятий потерпілий. При цьому, жінки вдвічі частіше за чоловіків звертаються в банк, щоб заблокувати свою карту.

Відзначається, що 80% випадків онлайн-шахрайства відбуваються в месенджерах Viber, Telegram і WhatsApp. Ця тенденція спостерігається в усіх вікових групах. Шкідливі посилання від шахраїв в різних месенджерах отримують 78% чоловіків і 88% жінок.

При цьому, пенсіонерам в три рази частіше надсилають шахрайські SMS і в сім разів частіше-електронні листи про «виграші в лотерею», «нові умови тарифу» або «правила карантину».

«Українці у віці 65 років і старше вдвічі частіше ведуться на схему з підставним кур'єром і в півтора раза частіше за інших стикаються з шахрайством з використанням фейкових скріншотів про оплату», — зазначив керівник відділу бізнес-аналітики OLX Україна Віктор Нобіуз.

Як відзначають автори дослідження, молодь трохи краще знайома з базовими правилами кібербезпеки, проте «загальний рівень навичок поведінки в онлайні залишається невисоким».

Приблизно 65% неповнолітніх та 48% пенсіонерів дізнаються про кібербезпеку з соцмереж, а 38% і 23% - від друзів і родичів.

Нагадаємо, що у 2021 році кількість регулярних інтернет-покупців в Україні зросла до 42%, хоча ще в третьому кварталі 2020 го становило 33%. Всього онлайн купують близько 11 млн українців.

OLX — один з найбільших онлайн-бізнесів в Україні. База майданчики налічує майже 13 млн оголошень.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю
Редактор: Люба Балашова
Показати ще новини
Радіо NV
X